Birmaer og bedøvelse

Jeg må spørge min dyrlæge om de har den mulighed. Det lyder bestemt mere sikkert.

Jeg er for langsom med at skrive , det var self en kommentar til danpia´s indlæg :slight_smile:

Har hun fået væske (og det er super godt) kan du se hun er barberet på forbenet.

• og så skal de vågne op på varme.

[QUOTE=Susanne W;643788]:slight_smile: Ja, det er ikke specielt morsomt at tvangsfodre, jeg hader den del af livet! Men det kan jo være nødvendigt, og i hvert fald bliver man ikke rask på tomme depoter. Små portioner tit - katte er jo slemme til at gå i selvsving og kan godt pludselig beslutte at det forresten slet ikke er nødvendigt at spise! Og når først tarmen så står stille fordi den ikke har noget at arbejde med, så er den da først hjemme. Du kan også forsøge at give hende en lillebitte klat malt sammen med tvangsfodringen - lillebitte, ikke større end en ært pr. gang!
VH
Susanne[/QUOTE]
Ok tak det har jeg hjemme og vil tage med næste gang. Hun har ihvertfald holdt maden i sig foreløbig, det er jo godt.
Jeg har tænkt på at det jo også er klart, at der skal noget omsætning til for at få bedøvelsen ud af kroppen igen. Lige nu ligger hun oppe på hylden hvor min mand satte hende op og det er positivt at hun ikke er gået ned igen.

[QUOTE=HeroldDesign;643789]Jeg må spørge min dyrlæge om de har den mulighed. Det lyder bestemt mere sikkert.

Jeg er for langsom med at skrive , det var self en kommentar til danpia´s indlæg :-)[/QUOTE]

Spørg i hvert fald hvilken metode de benytter. Der kan være kommet bedre/andre midler til I/M narkose end dengang jeg var i faget.

Det kan være man nu kan give en meget sikker I/M narkose, men jeg vil stadig anbefale det er i kombination med inhalations-anæstesi. Humant benytter man også flere forskellige former for narkose.

Jeg var for et par måneder siden til et interessant foredrag med chefdyrlægen i Zoo, der fortalte om narkose af deres meget forskellige dyr. Det var et foredrag for (humane) narkose-læger og -sygeplejersker jeg var heldig at komme med til, spændende.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;643792]Har hun fået væske (og det er super godt) kan du se hun er barberet på forbenet.

• og så skal de vågne op på varme.[/QUOTE]

Ja men hun er ikke barberet , så det har hun åbenbart ik fået. Jeg ved de skal holdes varme når jeg får dem hjem men mener du hos dyrlægen? Det tror jeg nok de har et specielt bur hvor de ligger men er ikke helt sikker.

Hun lå i min seng med en varmepude hele eftermiddagen/aftenen i onsdags.
Noget der ikke virker godt på mig er at hun har meget store pupiller. Det kan vel både være smerte men også utilpashed ik?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;643792]Har hun fået væske (og det er super godt) kan du se hun er barberet på forbenet.

• og så skal de vågne op på varme.[/QUOTE]

Ja for pokker, varme er meget vigtig, hvorfor skrev jeg ikke det med :?
Godt andre er mere vågne :slight_smile:

Tusind tak til alle for jeres gode råd og erfaringer. Det er altid rart at blive klogere og for at det ikke skal være løgn har jeg en tøs mere der skal ha fjernet en tanf på næste onsdag, så jeg vil bestemt spørge ind til en hel masse hos min dyrlæge inden.

De skal vågne op på varme hos dyrlægen - og holdes varme hjemme

[QUOTE=HeroldDesign;643803]Ja men hun er ikke barberet , så det har hun åbenbart ik fået. Jeg ved de skal holdes varme når jeg får dem hjem men mener du hos dyrlægen? Det tror jeg nok de har et specielt bur hvor de ligger men er ikke helt sikker.

Hun lå i min seng med en varmepude hele eftermiddagen/aftenen i onsdags.
Noget der ikke virker godt på mig er at hun har meget store pupiller. Det kan vel både være smerte men også utilpashed ik?[/QUOTE]

Hun har muligvis fået atropin i forbindelse med narkosen, hvis hun har fået lige i overkanten kan det være årsagen til de store pupiller.
Hun kan have fået væske S/C (subkutant=under huden), så er der ikke barberet. Normalt vil man dog give I/V og dermed vil der som regel også være barberet. Dog er der nogle (få) dyrlæger, der forsøger at undgå at barbere og stikker I/V uden, især hvis det er udstillingskatte.

Jeg har ingen brugbar erfaring ud i birmaer og narkose, men vil blot komme med et lille pip.

Du fortæller, at din kat har fået fjernet en tand og har haft grim omfattende betændelse. Er der blevet taget tand-røntgen i forbindelse med operationen? Blot for at udelukke, at der ikke er andet end narkosen, som påvirker hende.

Og så kender jeg forresten en dyrlæge, som ikke barberer i forbindelse med IV injektioner, men tror ikke at det er alment forekommende.

Ja der er taget røntgen, der var på den måde han opdagede at der overhovdet var noget galt med den tand, det var nemlig én i den anden side hun var der for. Men da han har godt styr på det med tænder og at man netop ikke altid kan se hvad der foregår under tandkødskanten, så tager han altid røntgen først så han får det hele med. Men den tand var godt nok også slem, det er helt ned i kæben der er betændelse. Jeg ved bare af egen erfaring hvor ondt det kan gøre. AV AV!

Det lyder jo bare super godt, at dyrlægen er kompetent ud i tænder :ok:
Pøj pøj med at få din kat helt på højkant igen :slight_smile:

Put du endelig halv vand i A/D’en. Og een dåse i døgnet burde være et rimeligt mål. Det er måske lige i underkanten til at dække hele ernæringsbehovet hos en birma (der er vist ca. til 2,5 kg. kat i en dåse), men hvis du kan få en hel dåse ned i døgnet er du på rette vej, og det skulle jo gerne snart blive bedre. Når jeg har haft behov for at støttefodre er kattene typisk endt med at tage imod frivilligt fra sprøjten og dernæst fra en skål, der blev holdt.

Opdate: Det går ikke bedre. Vi prøvede at gi mad i sprøjte i går aftes og imorges igen. Det meste fik hun spyttet ud igen. Hun har kastet op igen. Jeg ringede til min dyrlæge som synes vi sku se tiden an og lade hende være lidt i fred. Og så sku hun ha mere væske i morgen.
Jeg har det ekstremt svært ved bare at vente, så både min mand og jeg gav os til at søge noget mere på nettet. Min dyrlæge sagde at han synes det sku være værre før end han ville gi stesoli og lign. Jeg fik ikk spurgt hvad det sku til for, men det fandt min mand en fin artikel om på nettet af Tom Kristensen hvor han skriver at det kan være meget styrkende for appetittetn men at man skal være varsom med det da det jo skal udskilles gennem leveren igen. Så er det jeg tænker hvorfor ialverden skal vi så vente til Priscilla bliver endnu dårligere??
Da jeg synes hun i løbet af dagen bliver mere sløv ringer jeg igen men får denne gang fat i en dyrlæge jeg ikke kender og hun kan jo self. ikk svarer på hvorfor min egen dyrlæge synes vi skal vente men hun vil meget gerne se på Priscilla. Afsted igen!!! Hun giver hende mere væske og stesolid. Det var nærmest skræmmende at se reaktionen på det. Dyrlægen får ikke lagt sprøjten før Priscilla begynder at smaske. Hun får noget killingemad og det er jo fint. På vej hjem snakker vi om at det var da en fremgang…så kaster hun det hele op plus lidt i den anden ende…nu er vi hjemme og har talt med dyrlægen som siger vi er nødt til at vente til ihvertfald kl 22 før end vi gir stesolid igen. I mellemtiden skal vi jævnligt give hende en sprøjte med væske, gerne boillion el lign for at prøve at vende maven til at få noget ned igen.

Jeg er så træt at jeg ryster og har på fornemmelsen at Priscilla falder død om lige om lidt. Sorry jeg er så dramatisk …har det bare meget dårligt!

[QUOTE=HeroldDesign;644868]
Jeg er så træt at jeg ryster og har på fornemmelsen at Priscilla falder død om lige om lidt. Sorry jeg er så dramatisk …har det bare meget dårligt![/QUOTE]
Du er ikke den eneste, der får det dårligt lige nu, jeg kan absolut heller ikke lide at hun bliver ved med at kaste op.
VH
Susanne

hva skal jeg gøre?

Py-ha - vente til kl. 22, og så få dyrlægen til at SE hende igen! Lad jeg ikke spise af med en snak i telefonen - og jeg tror ikke at Stesolid er vejen frem, selv om det udløser ædeflip. Jeg kunne drømme om et enkelt bette røntgenbillede med kontrastvæske for at sikre mig at der ikke sidder nogen dernede…
VH
Susanne

ok!

Jeg har før hørt om katte, der pludselig fejler “et eller andet” efter en tur i narkose.
Ikke fordi narkosen har givet dem sygdommen, men fordi den nedtur det er for kroppen at komme i narkose, simpelthen har boostet det, der nu engang var galt nok ville være kommet anyway.

At katten kaster op, afhjælpes vel ikke med stesolid? Stesolid øger appetitten.
Hvis dyrlægen har sikret sig, at der ikke er nogen fysisk årsag til opkast (fremmedlegeme, hårbolle eller lign), vil jeg snarere mene, at katten bør have noget kvalmestillende.

Hun får også kvalmestillende, jeg ved self. ik om der er andre ting galt men det må jo også være slemt nok at ha betændelse i kæben og når så tanden er blevet gravet ud og der er blevet rodet med det er det såik smerte helvede nok til at miste appetitten?
Stesolid var netop for at få gang i at spise igen, det er nu 4 dag hun ikke spiser eller drikker…hun har også fået væske