Birmaer og bedøvelse

Jeg har rigtig meget brug for at komme til at snakke med en der ved en hel masse om Birmaer og bedøvelse. Hvis der er nogen der har tid så send mig en pb eller ring 31610600.
Vi kører til dyrlægen igen lige om lidt men det ville være super med en “garvet” mening…hvis I forstår hvad jeg mener
Min Birma pige fik fjernet nogle tænder i ondsdag og hun har det rigtig dårlig stadigvæk. Er der ik noget med at Birmaer ik kan tåle alm bedøvelse eller er det noget med doseringen og hvad gør man ved det nu?

De fleste birmaer skal ganske rigtigt ikke have særlig meget narkose. Bed dyrlægen være opmærksom på det og starte med en lavere dosis end normalt. De kan finde på at dø uden varsel i narkose, men det er heldigvis ret sjældent, så lad være med at bekymre dig om den del af det.
VH
Susanne

jeg har haft problemer med persere der har svært ved at blive “normale” efter narkose.
nu bruger min dyrlæge en speciel narkose til dem, hvad den hedder kan jeg godt nok ikke huske, men der er ihvertfald ingen problemer mere.

hvis det kan hjælpe dig at få navnet på den så send mig en pb, og jeg skal ringe til dyrlægen på mandag og få navnet.

Tak for jeres svar men hun har jo været bedøvet i onsdags så det er jo for sent at gøre anderledes nu.

Det der er problemet er at hun stadig har det dårligt og ingentinge spiser og drikker. Jeg var ved vagtlægen i nat med hende fordi hun var dehydreret. Han gav hende væske og smertestillende og antibiotika. Hun har heller ikke villet spise noget idag så vi har lige været ude ved dyrlægen igen. Han mener det er p.g.a. at hun ikke har kunnet tåle Antiroben. Hun kastede op kort tid efter hun fik den begge gange igår. Idag har hun ikke kastet den smertestillende pille op og heller ikke en alm antibiotika i morges. Hun har fået fjernet en tand der var betændelse helt op i kæben fra, så hun har jo helt sikkert mange smerter. Lige nu har hun igen fået væske og smertestillende, kvalmestilende og antiboitika. Dyrlægen siger jeg skal prøve at tilbyde hende mad nogle gange i aften og hvis hun ikke spiser så skal hun have noget med en sprøjte i morgen. Hun er ikke så dårlig at hun bare gemmer sig eller lign. men hun er bestemt heller ikke sig selv. Hun er ved at være ret træt af mig fordi jeg hele tiden kommer med noget nyt mad.
Jeg synes bare det er alt for lang tid siden hun har fået mad, og nu har hun åbenbart også dårlig mave. Har lige set at hun ikke er ret pæn bagi.

Mand hvor jeg dog føler mig hjælpeløs!! Hvis bare hun ku fortælle hvordan hun har det dårligt!!

Blev der ikke taget en blodprøve - når katten er så dårlig kunne det være en kombination af narkose og andet.

Inhalationsnarkose (dyrere) er mere skånsom og de vågner hurtigere.

Hvor gammel er hun?

Det er jo ikke alle dyrlæger der kan tilbyde. Men birmaer tåler faktisk normalt injektionsnarkose ganske fint, de skal bare ikke have ret meget. Steensborg gjorde engang en glimrende artikel til Birma Focus om narkose, men jeg kan ikke lige hitte den i digital form, desværre…
VH
Susanne

Nej der er ik taget blodprøve. Hun er 8år. Jeg har lige læst det med inhalationsnarkose i en anden tråd, det må jeg bede om en anden gang. Hun spiser ikke det er selvfølgelig meget alvorligt men hun virker som sagt heller ikke meget syg. Hun kan da sagtens rejse hale ivejret når man aer hende og den var også lige i vejret da hun kom ud af kassen ude ved dyrlægen. Jeg synes det er meget svært at læse hvor syg en kat??? Men jeg er mega bekymret!
Hvis jeg skal gi hende noget mad i en sprøjte hvad skal det så være? og hvor meget af gangen og hvor tit???

Er det den her du tænker på Susanne?
http://www.conmeo.dk/Narkoser%20til%20katte.htm

Bortset fra det har jeg ikke god erfaring med katte der er meget længe om at komme ud af narkosen - der har været ikke synlige problemer

Men det lyder vel også meget sandsynligt at det er Atiroben hun ik kan tåle når nu hun kastede op kort efter hun fik den og ellers ikke.??

Hvis hun har fået fjernet tænder, har hun meget sandsynligt været intuberet og kan have ondt i halsen efter det!
Tvangsfodring: Hill´s Prescription Diet A/D i en sprøjte, det er det eneste der er til at få ud gennem en lille sprøjte. Lægges ind helt bag på tungen, så det ikke er så let at spytte ud :slight_smile: Det kan være praktisk at sætte katten på en avis, inden man går igang - det er ikke dem alle der taknemmeligt lader sig tvangsfodre :slight_smile:
VH
Susanne

Bivirkninger ved antirobe er opkast og splattermave

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;643735]Er det den her du tænker på Susanne?
http://www.conmeo.dk/Narkoser%20til%20katte.htm

Bortset fra det har jeg ikke god erfaring med katte der er meget længe om at komme ud af narkosen - der har været ikke synlige problemer[/QUOTE]
Ja, det tror jeg umiddelbart. Og nej, jeg bryder mig heller ikke om at hun er så længe om det, men hvis hun kan stå og gå så er det ikke værst. Dehydrering kan jo være fordi hun har ondt i halsen og ikke vil have noget som helst, hverken vådt eller tørt. Og Elisabeth, det er ikke sikkert at hun decideret ikke kan tåle Antiroben når hun kaster den op - det kan sagtens være fordi den ryger ned på tom mave, at den kommer op.
VH
Susanne

Jeg har fået A/D med hjem fra dyrlægen, hvor meget skal hun ha? og skal det fortyndes med vand eller andet?
Jeg ved ik om hun har været intuberet.

Hun kan faktisk leve af blot et par dåser i døgnet…
VH
Susanne

Rasene Ragdoll og Hellig Birma er langt mer sensitive vedr. bedøvelse/ narkose og vi bruker ca. halve dose av det som er normalt i forhold til vekt. I noen tilfeller bruker vi mer lokalbedøvelse, eller evt tillegg av gass.
Ragdollen og Hellig Birma er meget sensitive vedr. dette uten at man kjenner årsaken til dette.
Jeg har selv opplevd å “miste” et avkom i overdose. Dette var en sund, stor og frisk Ragdollgutt på ca 7 mnd. Obduksjon viste “overdose” av narkose i forhold til rase. Ingen andre defekter, feil kunne sprores.
[B]Derfor – vær svært kritisk til klinikken du benytter når det gjelder bedøvelse og narkose og hvilken metode de anvender. Væske under et inngrep kan bli det som evt kan redde livet til katten da det er meget vanskelig å komme inn i en veene på et dyr som man er i ferd med å miste. Samtidig gjør væske at katten våkner raskere og kommer seg raskere etter inngrepet.

Knud Steensborg har skrevet en rigtig lang og rigtig god artikel omkring ALT vedrørende bedøvelse af Ragdolls og Hellig Birma…

http://www.diadems.no/bedovelse.html
[/B]

Postede to gange…

God bedring til Priscilla. Det skal nok gå - masser af positive tanker herfra.
:kryds::trøste::kryds:

Okay så har jeg så været nede og begå overgreb på min kat!!! K***! Jeg føler mig som en led stodder lige nu. Men hun har fået lidt at spise, ikke meget men lidt er bedre end ingenting. Min mand tog hende med op ovenpå og satte hende på et kradsetræ, hvor hun øjeblikkelig gav sig til at hvæsse klør…uha jeg er bange:tihi: nå det var vist værre for mig end hende.!

Jeg vil også foretrække inhalations-anæstesi OG væskebehandling.

Da jeg arbejdede på dyrehospital og dyreklinik brugte vi stort set altid inhalations-anæstesi.
Først fik de en beroligende sprøjte I/M; når de var faldet lidt ned fik de bedøvelse (pentobarbiturat) I/V; derefter blev de intuberet og fik inhalationsanæstesien.

En del af vores kollegaer gav blot I/M bedøvelse, dvs de brugte både meget mindre tid på bedøvelse og mindre materialer, samt de havde ikke udgifter til at have ‘apparaturet’ til inhalations-anæstesien.
Mange af disse var en smule billigere, men sikkerheden var også mindre, det er rart at have ilt ved hånden, hvis det en sjælden gang er nødvendigt.

Rigtig god bedring, godt tegn hun hvæsser klør.
:slight_smile:

:slight_smile: Ja, det er ikke specielt morsomt at tvangsfodre, jeg hader den del af livet! Men det kan jo være nødvendigt, og i hvert fald bliver man ikke rask på tomme depoter. Små portioner tit - katte er jo slemme til at gå i selvsving og kan godt pludselig beslutte at det forresten slet ikke er nødvendigt at spise! Og når først tarmen så står stille fordi den ikke har noget at arbejde med, så er den da først hjemme. Du kan også forsøge at give hende en lillebitte klat malt sammen med tvangsfodringen - lillebitte, ikke større end en ært pr. gang!
VH
Susanne