Bivirkninger ved brug af loppehalsbånd

Dette er som sådan ikke et spørgsmål, men nærmere en erfaringsudveksling i forhold til brud af Seresto loppehalsbånd.

Som jeg har nævnt i en anden tråd har jeg haft et massivt loppeangreb og da frontalitet ikke denne gang havde nogen virkning fik jeg anbefalet et loppehalsbånd af min dyrlæge.

Jeg købte to halsbånd i sidste uge til Bølle og Sputnik. De fik dem på med det samme, det har ikke været nogen bivirkninger overhovedet. Jeg fik ikke første omgang et halsbånd med til Mattis da halsbåndet er til katte og hunde op til 8kg og han er jo lige over. Så det skulle lige undersøges hvilket halsbånd han skulle have. Det var det samme som til de to andre så det hentede jeg tirsdag.

Mattis fik sit halsbånd på igår morges. Da jeg kom hjem igår aftes havde han brækket sig og jeg tænkte at han nok havde forædt sig (det er sket før). Da jeg kom hjem idag kunne jeg lugte “dårlig mave” og jeg havde da heller ikke været hjemme ret længe før han var på bakken og nu var afføringen helt tynd og Mattis har smurt ind - øv øv øv hans mave har ellers været rigtig fin længe.

Nå, i bad med katten, hvilket han heldigvis tog pænt og så en del rengøring af numsepletter på gulvene - stakkels kat.

jeg ringede til dyrlægen for at høre om de havde erfaring med opkast og afføring som bivirkninger, men det havde de ikke. Jeg har så lige læst på indlægssedlen fra halsbåndet og begge dele er faktisk nævnt som bivirkninger. I forbindelse med badet tog jeg halsbåndet af Mattis og nu venter jeg lige et par dage før jeg sætter det på igen.

heldigvis har jeg både probiocin, zoolac, I/D og digestive support i huset, så jeg håber at få Mattis’ mave på ret køl asap.

Jeg er jo ikke sikker på at det er loppehalsbåndet der har givet dårlig mave så jeg vil give ham det på igen når maven er i orden igen. Jeg skal nok opdatere med mine erfaringer her.

Jeg skal selvfølgelig nævne at ud over en del utilfredshed med badet, så er Mattis helt frisk, jeg kan ikke mærke noget på ham.

Jeg har først hørt om dette nye loppemiddel idag. Jeg kan faktisk godt forstå, hvis det giver bivirkninger i mave/tarm, for det “coater” tilsyneladende pelsen med et eller andet, der dræber lopperne Det kan ikke være sundt for kattene at vaske i sig:S
Se spot om det her Seresto Flea Efficacy - YouTube

Er det et nyt produkt? Kan huske at min mormors katte havde loppehalsbånd på og det havde sådan en fæl lugt, dengang. Jeg ved naturligvis ikke om det har været samme produkt.

Jeg troede slet ikke man bruge loppehalsbånd længere … men hvad ved jeg, har heldigvis ikke haft det indenfor dørene de seneste 20 år

Jeg tror det er et ret nyt produkt. Jeg blev meget overrasket over at det var et loppehalsbånd dyrlægen anbefalede, da jeg egentlig synes det er ret gammeldags. Det skulle nærmest være “det nye sort” indenfor bekæmpelse af lopper og flåter. Det lugter overhovedet ikke.

jeg har iøvrigt fået Mattis’ mave på ret køl igen.