Blå øjne - hvorfor beholder kattene ikke dem?

Fødes alle katte med blå øjne og hvorfor er det kun så få katte der beholder den blå farve?

Hvilke katte udover colour point og de hvide har blå øjne?

Ville elske en silver brite med blå øjne, selv om det så vil være en fejl!

Selv mennesker skifter øjnfarve.
Stort set alle menneskebørn bortset fra de med brune øjne bliver født med blå øjne -thumbs

Mai altså :slight_smile:
De blå øjne hos killinger skyldes umodne farvekorn.
Og ellers kan du kun se blå øjne hos katte med albinogenet( hvilket inkluderer de maskede som siam, tonkineser) samt hvide katte med W genet og i enkelte tilfælde hvidplettede katte med en meget stor del hvid.
Så nej blå øjne på en sølv vil ikke være en fejl, men en umulighed, du må “nøjes” med en grønøjet sølv [bigloony]
Marina

Ja mine piger er født med helt grønne øjne som mig, men har begge brune øjne idag.

Den med os mennesker vidste jeg godt fra gym.tidens arvlighedslære, (B,b,g og at B er dominerende og b og g vigende) men ikke hvorfor kattene så sjældent beholder den blå farve.

Tak Marina. Hmm. umuligt og umuligt…er det dyrplageri at give dem farvede kontaktliner??? Jeg har jo købt en fiiiiiin lille rulamssag til Aslan i dybblå så… :stuck_out_tongue:

Jeg vil rigtig gerne “nøjes” med en grønøjet sølv…

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOL hvad så med dollartegn linser? :stuck_out_tongue:

-thumbs -thumbs -thumbs -thumbs

Godt jeg lige så det her indlæg :smiley:

Jeg har nemlig undret mig over, hvordan Bengaleren kan have blå øjne/hvor de blå øjne kommer fra.

Man kan jo få Sne-Bengalere -forelsket. De findes i 3 forskellige sne-varianter som har enten blå eller grønne øjne

-uh

De blåøjede bengalere er genetisk maskede katte.

Hos bengalerne er burmesermaske (genotype cbcb) godkendt med øjenfarverne blågrøn, aquamarin, grøn eller gul, tonkanesermaske (genotype cbcs) er godkendt med øjenfarverne blågrøn, aquamarin, grøn eller gul, og siamesermaske (genotype cscs) giver blå øjenfarve. I FIFes EMS-koder markeres maskevarianterne med koderne 31, 32 eller 33 efter farve- og mønsterbetegnelsen.

Super Pil -thumbs

Har mødt flere skovkatte med blå øjne og har selv opdrættet en skøn sortsmoke/hvid dreng

Hans farbror

Her er hans farfar med blå øjne og han var tortie, kan desværre ikke se hans sorte plet i nakken her på.

Datter af farbroren.

Endnu en NFO - odd eyed ( hun er mor til tortie hankatten, altså oldemor til katten på første billede

en mere odd eyed NFO, er langt ude i familie med de andre. (samme morfar som katten oven over)

mvh
Gitte

Selv mennesker skifter øjnfarve.
Stort set alle menneskebørn bortset fra de med brune øjne bliver født med blå øjne -thumbs[/quote]

Her må jeg så rette dig. Min søn er født med blå øjne, men har BRUNE øjne den dag i dag

sikke nogen smukke øjne Reggie har -wow siger jeg bare.

en smule off topic, jeg så engang et program på enten Discovery eller National Geografic, og forskning viste at de blåøjede mennesker vil blive færre, for simpelthen helt at forsvinde med tiden.

Jeg retter også lige -høhø
Min søn er også født med blå øjne, men idag er de meget mørke brune :slight_smile:

Selv mennesker skifter øjnfarve.
Stort set alle menneskebørn bortset fra de med brune øjne bliver født med blå øjne -thumbs[/quote]

Her må jeg så rette dig. Min søn er født med blå øjne, men har BRUNE øjne den dag i dag[/quote]

Nu er det lissom også det Birgitte skriver.

Selv mennesker skifter øjnfarve.
Stort set alle menneskebørn bortset fra de med brune øjne bliver født med blå øjne -thumbs[/quote]

Her må jeg så rette dig. Min søn er født med blå øjne, men har BRUNE øjne den dag i dag[/quote]

Nu er det lissom også det Birgitte skriver.[/quote]

Nej det er det ikke. Hun skriver: Stort set alle menneskebørn bortset fra de med brune øjne bliver født med blå øjne

INGEN BØRN fødes med brune øjne…Alle børn fødes med blå øjne, nogle med meget blåsorte øjne.

Øjnfarven er først ved at stabilisere sig når barnet er omkring 6-12 måneder. Så derfor kan et barn godt gå fra at have blå til brune øjne indenfor det første år…Det kan IKKE gå fra brune til blå.

Det jeg har lært ud af denne her tråd er at det samme som gør sig gældende indenfor menneskelig genetik også er det der er gældende indenfor katte, blot ikke at blå øjne er det mest “almindelige” som det har været gældende for den europide race.

Selv mennesker skifter øjnfarve.
Stort set alle menneskebørn bortset fra de med brune øjne bliver født med blå øjne -thumbs[/quote]

Hmmmm den er vist ikke helt gangbar…eller også har de forbyttet mit barn (dog ligner hun sin far så meget både i sind og ydre) så det tror jeg ikke… :smiley: Hun blev født med blå øjne og skiftede til mørkebrun… :smiley:

Selv mennesker skifter øjnfarve.
Stort set alle menneskebørn bortset fra de med brune øjne bliver født med blå øjne -thumbs[/quote]

Hmmmm den er vist ikke helt gangbar…eller også har de forbyttet mit barn (dog ligner hun sin far så meget både i sind og ydre) så det tror jeg ikke… :smiley: Hun blev født med blå øjne og skiftede til mørkebrun… :D[/quote]

Apropo… for lige at udvide min egen tråd…Vidste I at alle børn fødes med faderens træk for at faderen/forsørgeren kan se at barnet/afkommet er hans således at han gider sørge for det! Det er ret tankevækkende for sådan en som mig der jo tror på Adam og Eva og ikke på evolutionsteorien (kan ikke engang stave til det, men pyt jeg tror jo heller ikke på den
evo-dipe-dut-teori!)

Heldigvis vokser de fleste børn fra det igen og ja hvis ikke så findes der jo så meget flot tøj nu om stunder -høhø

Selv mennesker skifter øjnfarve.
Stort set alle menneskebørn bortset fra de med brune øjne bliver født med blå øjne -thumbs[/quote]

Hmmmm den er vist ikke helt gangbar…eller også har de forbyttet mit barn (dog ligner hun sin far så meget både i sind og ydre) så det tror jeg ikke… :smiley: Hun blev født med blå øjne og skiftede til mørkebrun… :D[/quote]

Apropo… for lige at udvide min egen tråd…Vidste I at alle børn fødes med faderens træk for at faderen/forsørgeren kan se at barnet/afkommet er hans således at han gider sørge for det! Det er ret tankevækkende for sådan en som mig der jo tror på Adam og Eva og ikke på evolutionsteorien (kan ikke engang stave til det, men pyt jeg tror jo heller ikke på den
evo-dipe-dut-teori!)

Heldigvis vokser de fleste børn fra det igen og ja hvis ikke så findes der jo så meget flot tøj nu om stunder -høhø[/quote]

Ja og plastik kirugi… -høhø