Blærebetændelse - Convenia

Hej alle

I sidste uge var jeg til dyrlægen med Bønnen, fordi han viste alle tegn på blærebetændelse. Han har haft det før, så det var ret ligetil. Hos dyrlægen fik han en indsprøjtning med midlet Convenia. Bønnen har fået det før, og det var en god løsning, da Bønnen ikke er nem at give piller.

Har nogen af jer erfaringer med Convenia?

Bønnen er idag begyndt at være rastløs igen, og han satte sig pludselig på gulvet og tissede, så vi må til dyrlægen igen, stakkel gut :frowning:

God bedring til Bønne :hjerte: og :kram: tl dig.

Har desværre ikke den store erfaring med blærebetændelse, med kun 3 gange på de 10 år vi har opdrættet.

1 Synes om

Mange tak :hjerte:

Bønnen har desværre en forhistorie med blærebetændelse, men i urin og blodprøver er der intet fundet. Han havde blærebetændelse i januar '19, juli '19 og nu igen, så han får nu kun Hill’s Urinary Care og vådmad med en masse vand på.

Jeg er bare bekymret :frowning: Han virkede fin i nogle dage. Gik på bakken og afleverede normale mængder urin, men nu sætter han sig, og så kommer der ca. 2 dråber :confused:

1 Synes om

God bedring til ham. :hjerte:

1 Synes om

Mange tak :hjerte:

Jeg fik fat i vagtdyrlægen, som var den samme, vi var inde hos, så han var hurtigt inde i situationen. Han laver en telefonrecept til mit lokale apotek, så jeg kan begynde med clavubactin. Derudover også noget loxicom, som jeg var rendt tør for :slight_smile:

3 Synes om

God bedring til Bønnen - håber han snart er fit for fight igen :kryds:

1 Synes om

Jeg ved at Tine har brugt det nogle gange med stor succes også til en husmis, der havde tendens til at få blærebetændelse.

Er han blevet scannet for urinvejssten? McCoy døjede vi jo også med gentagne blærebetændelser (små tissetåre og blod i urinen til tider) uden at der var noget at finde ift krystaller - indtil han blev scannet og der blev fundet 7 oxalatsten på ½ cm diameter. Av av av. Efter det har han ingen blærebetændelser haft overhovedet :slight_smile:

1 Synes om

Nej, det er han faktisk aldrig blevet, men det vil jeg bestemt tage op med dyrlægen :slight_smile: Tak for tippet :slight_smile:

1 Synes om

Da jeg talte med dyrlægen idag, fortalte han mig, at indsprøjtningen ikke havde så stor en succesrate som clavubactin, og at det var derfor, at han i første omgang havde foreslået det. Bønnen er ikke nem at give piller, så da jeg fortalte det, tilbød han Convenia’en.

2 Synes om

Indrømmet - jeg er nok lidt en utålmodig sjæl. Bønnens nye medicin må meget gerne begynde at virke snart. På trods af loxicom virker han stadig rastløs, og han sætter sig både mulige og umulige steder og tisser. Jeg mærker på ham flere gange dagligt for at tjekke, at han ikke render rundt med en citron på maven.

Jeg overvejer at få ham scannet for urinsten, men måske er jeg bare utålmodig :confused:

@Pernille_DL, startede Bønnen på pencillin i fredags, for så synes jeg godt nok det er lang tid uden du kan se fremgang. De gange jeg har haft kat med blærebetændelse kom der bedring ret hurtigt, så hvis han stadig er meget mærket så ville jeg nok tage til dyrlæge igen

1 Synes om

@Dorte_Birkedal Han startede i lørdags. Dyrlægen sagde, at jeg ikke skulle være urolig, med mindre han fik den berømte citron under maven :confused:

Jeg synes, at du skal prøve at ringe til dyrlægen - du skal da ikke gå og være urolig.
Håber alt er vel med Bønnen :kryds:

2 Synes om

Jeg har ringet til dyrlægen, fik fat i en vet.sygepl., som bad mig ringe mellem 13.30 og 14, hvor dyrlægen sad ved telefonen :slight_smile:

Mange tak :slight_smile: Jeg er nok bare pylret :wink:

1 Synes om

Ved ikke om man kan kalde dig pylret. Er også umiddelbart enig om at antibiotikaen burde begynde at have en effekt nu hvis han er startet i fredags.

  1. Er hans urin tjekket for bakterier og/eller krystaller?
  2. Har de lavet en dyrkning på hans urin i det tilfælde der var bakterier?
  3. Hvis der var krystaller kunne det jo være at det i virkeligheden er oxalatsten og ikke MAPkrystaller
  4. Jeg ville nok overveje en scanning for blæresten hvis ikke antibiotikaen virker. Men det kunne jo være der var tale om en forkert antibiotika, også kan han være på den i nok så lang tid, den vil stadigvæk ikke virke
2 Synes om
  1. Nej, desværre ikke. Der kan simpelthen ikke klemmes urin ud af ham. Han sætter sig så tit, at der kun er 2 dråber, og det er ikke nok til en prøve. Dyrlægen har også prøvet med kanyle direkte i blæren uden held.
  2. Se 1.
  3. Enig.
  4. Han får lige nu Kesium tyggetabletter, da Clavubactin pt. ikke kan fåes fra leverandøren, desværre. Samtidig får han loxicom for smerter 1 gang daglig.

Han startede i lørdags :slight_smile:

Så kan man jo sige at I i virkeligheden ikke ved om han får den rette behandling. Så jeg tænker I skal forsøge at få samlet urin nok sammen til de prøver… velvidende at det er svært, bare så du ikke tror jeg dunker dig oveni hovedet :wink:

EDIT: hvis dyrlægen er god nok og det lykkedes at samle urin nok til at se om der er krystaller vil vedkommende måske godt kunne se om det er oxalat eller MAP krystaller

1 Synes om

Helt enig i, at vi faktisk behandler i blinde. Det er nok også det, jeg er frustreret over :confused: Det er så synd for Bønnen, at han ikke har det godt :hjerte: Når dyrlægen ringer tilbage, vil jeg desuden nævne, at Bønnens penis er blevet lilla (fik lige et godt glimt af den, da den blev vasket) - ved ikke, om dette er en nyttig oplysning for ham.

Og tænk ikke over det - jeg tager alle råd positivt :slight_smile:

1 Synes om

Sidste år var vi i samme situation, og da fik Bønnen væske i håb om en urinprøve - med det resultat, at urinen var så fortyndet, at de ikke kunne bruge den til noget… Jow…

Update:
Dyrlægen er også bekymret. Han havde desværre ikke flere tider idag, så imorgen kl.9.20 bliver Bønnen bedøvet. Dyrlægen vil prøve at lægge et kateter for at tjekke, om der er en blokade, samt i håb om at få lidt til en urinprøve. Han har ved denne tid også mulighed for at scanne.

Jeg bliver ved med at tjekke Bønnen for at være sikker på, at han ikke pludselig har helt stop og sørger for, at han er smertedækket :slight_smile:

Tak til alle for at læse med, og for gode råd :slight_smile:

6 Synes om