Blærebetændelse igen igen

Den ene af de to dokumenter jeg sendte dig nævner “analgetics (= smertestillende) og anti-inflammatories”. De skriver ganske vist, at de ikke direkte er vist at kunne hjælpe, omend de ikke henviser til nogle videnskabelige studier, der har undersøgt det… så hvor den påstand kommer fra? Men set fra et fysiologisk synspunkt så er fx. metacam både et analgetikum, dvs smertestillende, og det virker også anti-inflammatorisk. Dvs. selvom katten ikke direkte har ondt, har den måske noget ubehag i blærevæggen, og det kan godt være pga. inflammatorisk aktivitet forårsaget af stress. Den inflammatoriske aktivitet er ikke af en sådan slags, at den nødvendigvis kan måles af dyrlægen.

Loxicom som Mette/templebar nævner andensteds er også et både smertestillende og anti-inflammatorisk

2 Synes om

Metacam og Loxicam er samme “produkt” (meloxicam), bare fra forskellige producenter - og til visse sygdomme, i hvert fald hos heste, gives det i lige så høj grad pga. den antiinflamatoriske effekt.

Men kan man ikke også forestille sig, at alene det at ubehaget fra reaktionen dæmpes via smerte-lindringen, også kan have en effekt på selve reaktionen, hvis den er stressfremkaldt - smertepåvirkning er vel i sig selv stressfremkaldende?

2 Synes om

Det tror jeg, du har ret i, Dorte. Chili døjer jo med det samme og især med hypersoignering, så hun er helt bar på maven, og jeg har også en fornemmelse af, at vi er inde i en ond cirkel, der er svær at bryde - blandt fordi enhver form for ændring, når man skal prøve noget nyt, i sig selv kan være stressfremkaldende.

Jeg har fået cortisoncreme, jeg kan smøre hendes mave med, men hun kan ikke lide at blive smurt, og gør det så bare det hele værre? :s:

Under alle omstændigheder er det symptombehandling, så er det værd at udsætte hende for det?

Vi har også ændret på foderet (som de i øvrigt er vilde med, så jeg får dem aldrig over på slankefoderet igen!). Egentlig er det kun Chili, der skal have det, og egentlig skal jeg passe rigtig meget på, at hun ikke tager på af det, og egentlig skal Chili kun have tørfoderet og ikke vådfoder, så dyrlægen mener, jeg skal fodre dem hver for sig.

Men jeg kan jo ikke lave om på 8-10 års måde at fodre på fra det ene øjeblik til det andet, uden at det også vil stresse dem rigtig meget. Plus at det uden tvivl vil stresse mig rigtig meget, hvilket også kan smitte af på kattene :s:

:argh:

2 Synes om

Galliano fik det i sin tid udelukkende pga den anti-inflammatoriske effekt. Ved hans sidste dyrlægebesøg (af denne årsag) var hans blærevæg 3 gange så tyk som normalt og urinrøret så hævet, at de dårligt kunne sætte kateter op. Den inflammation skulle ned så hurtigt som muligt - og holdes nede - og det hjalp Metacam med (dengang eksisterede Loxicom vist ikke) :slight_smile:

2 Synes om

Ift langvarig brug af smertestillende, så fik May Loxicom i 4+ år pga gigt og tålte det så fint. McCoy kan derimod slet ikke tåle det og kaster op dagen efter indtagelse. Så så længe man holder øje med kattens velbefindende (og det er vi herinde jo ret skrappe til), så er det efter min mening da bedre end en kat, der gentagende gange får FIC? :smil:

3 Synes om

Jeg synes bestemt, at det er værd at give Bønnen smertestillende, når det er muligt, at den mindste smule smerte/stress fremmer FIC’en (hvis man kan sige det sådan). Lige nu har Bønnen ingen symptomer. Han får sit Hills c/d, loxicom 1x daglig og så meget vådmad med en masse vand, han kan/vil spise :slight_smile:

Herhjemme er Trixie desuden flyttet ind (jep, det hedder den nye vandfontæne :wink: ), og indtil videre er den et hit. Forhåbentlig vil den sørge for, at Bønnen bliver skyllet mere igennem, så enhver lille tendens til struvitter mm. bliver skyllet ud.

Jeg har desuden shanghaiet min far til at komme og lave aktivitetsvæg inde i katteværelset på fredag. Om Bønnen vil blive glad for det, ved jeg ikke, da han egentlig søger de lave hyggepladser og nullerputter på gulvet, men det kan aldrig skade :slight_smile:

Men pt - ingen symptomer :+1:

7 Synes om

Lille update herfra :slightly_smiling_face:
Der er sket lidt på væggen i katteværelset

Køjen ser ud til at være godkendt

Oven på skabet er der kommet en lækker, blød bademåtte med skridsikker bund

Stadig ingen symptomer på FIC :slight_smile:

10 Synes om

Hov, og…

Plus ny grande bakke i stuen, som allerede nu er meget populær

Ledningen er nu sat fast på fodlisten, så rengøring er nemmere :slight_smile:

6 Synes om

Hvor har du købt den kattebakke?
Jeg leder nemlig efter en stor bakke med et stort “indgangsparti”, som kæmpekatten Gisle så forhåbentlig ville gide bruge i stedet for bedene og græsplænen :roll_eyes:

Den er købt på Zooplus. Her er et link:

Både lemmen og hele klappen er taget af for at skabe så stort et indgangshul som muligt, så bakken kan vende mod muren :slight_smile: Bakken er kæmpe, og der kan uden problemer være 14 kg. grus i.

Tak for linket. Jeg havde faktisk godt set den på Zooplus’ side, men var i tvivl om hvor meget der kunne tages af for at gøre åbningen større. Så det er rigtig fint at få det at vide, og jeg vil helt klart bestille en så :slightly_smiling_face:
Men åbningen mod muren???

1 Synes om

Det er for at prøve at forhindre alt for meget grus ud i stuen, og på den måde føler katten sig heller ikke overvåget. Den er vældig populær :slight_smile:

4 Synes om

Den drikke fontene, er den nem at have med at gøre og hvor er den købt, og hvor stor er den i ø cm+

Jeg synes, at den er nem. Udfordringen er nok at få den samlet, så de to plasticrør møder hinanden, men det går med lidt øvelse :slight_smile: Den fås i 2 størrelser på Zooplus, og jeg har købt den største. Ø 28 x H 13. Man kan indstille den i stråle, og jeg sørger for, at vandet stille risler ned ad “keramikbakken”. Indtil videre en positiv anbefaling herfra :slight_smile:

Link:

1 Synes om

Jeg har brugt denne fra Zooplus i mange år. Her kan låget også klappes helt tilbage, så der bliver en stor åbning.

2 Synes om

Den har jeg også to af - en med og en uden låg :slight_smile: Rigtig fine!

Mange tak for svar :slight_smile:

1 Synes om