Blinkhindefremfald hos mine katte!

Hejsa!
Jeg ved der er så mange kloge hoveder herinde derfor håber jeg at I måske har nogle ideer til hvad mine katte fejler?

For ca. 3 uger siden fik Whisky blinkhindefremfald. Jeg har været hos dyrlægen og umiddelbart var der ikke noget at finde på ham, dog blev han sat på skånekost og zoolac… uden resultat. Derefter prøvede vi med anitbiotika… også uden resultat.

Sidste søndag fik så Bastian blinkhindefremfald og jeg kontaktede igen dyrlægen. Hun anbefalede at give alle en gang bændelormekur og den fik de i onsdags.

Her i dag er det så Baloo, der har begyndende blinkhindefremfald.

Jeg har simpelthen ikke nogen ide om hvad det er der sker her? Whisky havde ikke feber da dyrlægen tog hans temperatur. De spiser alle, dog synes jeg ikke de 3 med blinkhindefremfald spiser lige så meget, som de plejer (kan være indbildning). De sover meget, men det kan jo skyldes årstiden. De har intet flåd fra næsen, de nyser eller hoster ikke. De har ikke dårlige maver (i hvertfald af den afføring jeg har fundet i kattebakkerne).

De har en lille smule klar tåreflod indimellem men ingen tegn på øjeninfektion.

Jeg har ledt med lys og lygte på nettet for at se om jeg kunne finde frem til en evt. smitsom sygdom… men jeg er ikke stødt på noget.

Er der nogen herinde fra der har været udsat for noget lignende?

Mine kattes alder er hhv. 7, 6, 5 og 4 år.

Har de fået ormekur?? Orm gi’r typisk blinkhindefremfald.

Ellers er der den der … third eyelid disease som vistnok skyldes noget indvoldsparasit af en slags. Og som kattene ikke nødvendigvis bli’r voldsomt syge af… Men de plejer dog at ha’ diarre osse så…
http://www.sniksnak.com/cathealth/torovirus.html

En ormekur har jeg ladet mig fortælle kan give blinkhindefremfald.

Men ellers så tænker jeg på orm - disse giver dog normalvis ikke tåreflod som du nævner du har observeret…

Hvordan trives kattene ellers? Spiser de og drikker som normalt? Er afføring fast? Er de fulde af gå på mod og legesyge som de normalt er - altså har du observeret adfærdsændring?

Håber på det bedste for dem alle :slight_smile:

Knus Gitte

De har lige fået ormekur mod bændelorm… men det har ikke haft tegn på orm overhovedet, heller ikke inden de fik blinkhindefremfald. Jeg synes det er påfaldende at 3 ud af mine 5 katte inden for 3 uger får blinkhindefremfald.

Det startede jo med Whisky, så kom Bastian… og nu Baloo.

Jeg har svært ved at vurdere om deres faldende aktivitetsniveau er pga. de har det skidt eller om det er årstiden? De er jo meget mere inde og sover mere end de gør om sommeren.

Jeg har ikke observeret diarre eller tynd mave i bakkerne.

Jeg overvejer kraftigt, at få taget en blodprøve af dem for at finde ud af, om det er en eller anden smitsom virus eller infektion de har.

Jeg tror Trekkie har ret i det er Third Eyelid Syndrome - tilstanden er ufarlig men kan vare ved i flere uger.

Jeg har talt med dyrlægen og han siger det er en smitsom virus, der ligesom lammer den nerve/muskel, der skal trække blinkhinden tilbage. Det er smitsomt og har en inkubationstid på ca 1 uge og tilstanden kan vare op til 6 uger, men er dog ufarlig. Det er lidt lige som den virus vi mennesker kan få der sætter sig på balancenerven.

Så det er bare at væbne sig med tålmodighed…og holde sig fra andre katte.

Tina - Sagde han navnet på denne virus?

Ja den hedder Torovirus eller3rdeyelidsyndrome og kræver ikke nogen behandling. Det tager omkring 6 uger så er katten frisk og normal igen. http://www24.brinkster.com/akdann/catspages/3rdeyelidsyndrome.html

Ah, så var det jo også den vi tænkte på :slight_smile: