Jeg ved ikke om der er nogle herinde, der har oplevet at deres katte som unge ikke rigtigt gad det der nussehalløj i løbet af dagen, men oftest kun om aftenen/morgenen??
Har nogle af jer oplevet en ændring i dette med alderen?
Jeg ønskede mig nemlig sådan en kælekat, som kom og hyggede når vi så tv og den slags, men Bølle ligger helst for sig selv på en stol eller på gulvet… -surrender for at det ændre sig i takt med at han bliver mindre krudtet, men ville lige høre om der overhovedet er en chance for at det sker… Ellers må jeg jo om en “mor’s” kat!
Med katte kan alt jo ske
Jeg ville nok bare ikke sætte næsen op efter det. Jeg synes ikke nogen af mine (eller min families) katte har ændret adfærd med alderen - altså når de er ovre killingestadiet.
Men du kan jo krydse fingre - skal du ud at finde en ny så overvej en voksen eller en racekat, hvor man kan vælge en race der “typisk” gerne vil putte…men igen katte er katte og selv ved racekatte er der ingen garanti.
Nå det er sagt så kan jeg godt forstå dig - hvor har jeg bedt Daisy om at blive en rigtig puttemis mange gange…hun er en “når-hun-selv-har-lyst-puttemis” og det er som regel kun når vi ser film eller om natten…godt vi ser mange film
Helt generelt synes jeg den grundlæggende adfærd er der som killinger. Jeg kan sagtens vurdere på en 12 ugers killing, om den bliver kælen eller ej. Naturligvis kan visse ting ændres, men er den det ikke som killing bliver det aldrig en halskrave som stor.
Hej
Jeg har så prøvet lidt det du håber på
Vores Mira er nu 16 mdr. og hun har altid været en bestemt og lidt vild ung dame, der ikke altid var lige kælelysten, men efter hun er blevet 1 år og vi har fået en kat mere i huset er det ligesom om hun har ændret sig til det mere kælne.
Nu hopper hun selv op på skødet og vil nusse, hun kommer ind i sengen og insisterer på at komme under dynen, hvor hun så gerne vil nusses på maven. Det vil damen ellers ikke når nogen kan se det, men under dynen eller et tæppe på sofaen så…
Jeg fornemmer at hun har lagt lidt af det helt killingekåde og vilde af sig og blevet mere moden så hun nu sætter lidt mere pris på nus og kæl.
Jeg ved ikke hvilken slags kat du har. Mira er aby og de er af natur kontaktsøgende. Vi har også en huskat og han bliver aldrig en kæle/nussekat, han var mere kælen som killling end han er nu, så det kan nok gå begge veje. :?
mvh
Lone
Med vores Manila-pige, som kunne finde på at lave lyde, da vi tog hende op - sådan en lille oouuuuuhhh som betød "slip mig spasser!
Hun var 7 mdr. og en lille diva. Nu er hun 1 år og 3 måneder og er meget meget kælen - især morgen og aften inde i sengen, hvor hun ikke er til at slippe af med.
At hun var sådan i starten, har blot bevirket, at vi er meget beærede over hendes hengivenhed Vi er fuldstændig ellevilde med det dejlige bløde elskelige smukke kræ og føler os som noget ganske specielt
Jeg har oplevet at katte kan ændre sig hele deres liv igennem.
Jeg TROR de fleste katte godt kan læres at være kælne. Tag katten op til dig i sofaen, eller hvor du gerne vil kæle med ham, og gør det til en vane. Så glemmer katten sikkert en dag at han engang syntes det var underligt.
Jeg tror godt du kan gøre ham til en kælekat. Det tror jeg alle katte kan blive.
Naturligvis kan de ændre sig med tiden.
Det jeg mener (og skrev), er at hvis katten ikke er meget kælen, bliver den aldrig en “kravekat”, altså en der vil elske at blive båret rundt, sidde på din skulder, kysse dig på næsen osv.
Men den kan sagtens lære at acceptere at blive kælet for og synes det er hyggeligt at komme op - når den altså selv vil.
Opgiv ikke håbet…
Aske begyndte sidste år at komme og skulle have den helt store kæletur flere gange om dagen - tidligere handlede det om et par gange om ugen!
Nu er han begyndt at kunne finde på at ligge ved siden af mig i sofaen om aftenen - og med meget lange mellemrum kan han ligge på skøddet et par minutter…
Aske fylder 12 år om ca 2 måneder
Sorte Satan var MEGET reserveret da jeg fik ham, selvom han var en stor dreng da jeg fik ham hjem, men i den tid han har boet hos os er han stille og roligt blevet mere og mere kælen, og nu er han en værre kælerøv rent ud sagt…
Det er jo meget forskelligt fra kat til kat, men man må jo bare vente og se…nogle bliver jo mere søgende efter deres slaver med tiden…
Jeg er enig i at en reserveret kat kan gøres kælen med træning - vi har et godt eksempel gående herhjemme og hun hedde Frigg og er nu næsten så kælen at det grænser til det irriterende ;)…især hvis jeg har travlt om morgenen
MEN i min verden er der stor forskel på reserverede katte og så en kat som Bølle. Nu kender jeg selvfølgelig ikke Bølle personligt, men mit indtryk er at han er en ganske almindelig velfungerende huskat og en del af hans personlighed er at han er mere legesyg end en skødekat.
Men jo tålmodighed og træning kan gøre meget - spørgsmålet er så bare om det er nødvendigt at gå ind og aktivt ændre på en ellers velfungerende kat…personligt ville jeg nok bare leve med det og så anskaffe mig en kat mere, hvis jeg havde et andet behov end min kat kunne give mig - ligesom jeg gjorde dengang jeg købte Vincent
Ting var en typisk aby-killing… kæle? joo, det var da meget hyggeligt, men ikke lige det hun havde tid til! Der var jo så meget andet hun skulle opleve…
Så med hende var det intenst kæl i ca to minutter og så havde hun sin opmærksomhed et helt andet sted… Sådan var hun næsten hele det første år… kælen, men uden at have tid til at være det…
Nu - som ca 3 årig - kan vi have laaange kæle-nusse-ture… endda så lange, at det er mig, der afbryder dem, fordi jeg altså også har andet at lave
[QUOTE=Ann K;165377]Ting var en typisk aby-killing… kæle? joo, det var da meget hyggeligt, men ikke lige det hun havde tid til! Der var jo så meget andet hun skulle opleve…
[/QUOTE]
Det er så ikke særlig typisk for mine abykillinger
De fleste af dem ligger i arm, under dynen osv - til de bliver smidt væk - allerede fra de er ganske små
Epic er heller ikke en kæle-skøde-kat , hun har altid et eller andet spændende der skal udforsket, så tid til at ligge og nusse er der bestemt ikke tid til
Men får da kys hver morgen, og skal tit sidde på min skulder
[quote=Vivi_Fletcher;165380]Det er så ikke særlig typisk for mine abykillinger
De fleste af dem ligger i arm, under dynen osv - til de bliver smidt væk - allerede fra de er ganske små[/quote]
Jamen orkkk… vi havde skam indtil flere kæle-nus-ture flere gange i timen flere gange dagligt… vildt intenst i et par minutter, om på ryggen, spindespinde, gnide hoved, kysse, osv osv… men det der putteputteputte-noget - nej dét havde hun ikke tid til! Det skete at hun faldt “død” om ovenpå et menneske, men hun kunne lige så godt være kollapset midt på gulvet!
Men det er jo kommet med alderen… jeg kan blive helt følelsesls i armen af at holde hende idag, hun ligger og sover i mine knæhaser (dog ovenpå dynen, det har aldrig intereseret hende at ligge under - helt modsat Namacoola), hun beder selv om at blive løftet op osv osv osv… jo, jo - når hun får et kæleflp kan hun være ganske irriterende med sin insisteren på at det skal være NUUUUUUUUUUUUU!!!
Med klikkertræning kan man skabe et godt tillidsforhold - det bruger vi fx i adfærdsbehandlinger af lidt sky katte og jeg har selv brugt det ved Don nemo - der jo var direkte angst, da han kom dvs en grad værre end reserveret og sky:-)
Tip er også en følsom fyr - men han løsner op i træningen.
[quote=Vivi_Fletcher;165266]Helt generelt synes jeg den grundlæggende adfærd er der som killinger. Jeg kan sagtens vurdere på en 12 ugers killing, om den bliver kælen eller ej. Naturligvis kan visse ting ændres, men er den det ikke som killing bliver det aldrig en halskrave som stor.
Noget andet er - er han kastreret?
Jeg har oplevet ved begge mine piger (mine drenge blev kastrerede før jeg fik dem) at det blev mere rolige og kælne ved kastration.
Min første pige var ca. sådan, som du beskriver bølle, de første par år - nu bliver hun til stadighed mere kælen og “morsyg”, synes jeg. Nogen gange så det grænser sig til det irriterende, men stadig meget hyggeligt… (Hun er 6 år til maj)
Begge mine mco-labaner (drengene) har haft deres teenage periode hvor de havde alt for meget krudt bagi til at ligge stille i mere end to min - det gik over ved Diego da han var omkring et år og nogle måneder… Jako er 10 mdr og stadig med krudt i r*ven…
[quote=Bølle-missen;165209]Jeg ved ikke om der er nogle herinde, der har oplevet at deres katte som unge ikke rigtigt gad det der nussehalløj i løbet af dagen, men oftest kun om aftenen/morgenen??
Har nogle af jer oplevet en ændring i dette med alderen?
Jeg ønskede mig nemlig sådan en kælekat, som kom og hyggede når vi så tv og den slags, men Bølle ligger helst for sig selv på en stol eller på gulvet… -surrender for at det ændre sig i takt med at han bliver mindre krudtet, men ville lige høre om der overhovedet er en chance for at det sker… Ellers må jeg jo om en “mor’s” kat! [/quote]
Nu har du jo oplevet Mille og Laban. Laban er jo en klisterkat der hele tiden skal være med i det hele. Sådan har det altid været med ham. I starten var Mille MEGET reserveret der kunne give en “blikket”“Pøbel… tsk tsk vig bort, I er mig ikke værdig!”. Det er så småt begyndt at blive bedre. Nusseri er stadig på hendes betingelse, men det er blevet oftere og i længere tid ad gangen:)