[QUOTE=MissHoumann;554701]Teresa Guldager - Jamen det skal da prøves det med tranebærskapslerne så
Tak for rådet.
danpia - Nej men det var heller ikke så meget det, det er mere det at jeg ikke selv aner hvad resistensbestemmelse er, og hvad det skal gøre godt for og så mener jeg det virker lidt underligt at jeg slynger det ud til dyrelægen uden at kunne forklare hvorfor.
Men hvis du evt. kan fortælle mig hvad det er - altså skære det lidt ud i pap for mig - og hvad man får ud af det, så kan jeg sagtens finde på at foreslå det til dyrelægen :)[/QUOTE]
Når man laver en resistensbestemmelse dyrker man urinen og dermed de bakterier der er urinen (hvis der er nogen) på en agar-plade (eller flere) i en petriskål. Det i sig selv er IKKE resistensbestemmelse, beskrivelse af det kommer om lidt.
Der findes flere forskellige typer agarplader, men kort fortalt er det noget bakterier kan lide at gro på. Nogle indeholder blod og er derfor røde, det kan hjælpe til at artsbestemme bakterierne, der er nogle bakterier der spiser ‘blod’, så den røde farver forsvinder under bakterie-kulturene.
Når urinen er på agarpladen lægges låg på og den sættes den i et varmeskab, som har den perfekte temperatur for dyrkning af bakterier. Den står i varmeskabet nogle dage, så kommer bakterierne frem på pladen.
om lidt: Man tager en agarplade og spreder noget urin på den. Man lægger så forskellige typer antibiotika ovenpå denne agarplade. Alt dette gøres så sterilt som muligt, for at undgå, at der kommer andre bakterier ned på pladen.
Man har en slags dispenser med forskellige slags antibiotika tabletter, man ‘aktiverer’, derved kommer der en af hver slags antibiotika ned på pladen. Disse tabletter er specielt til dette formål, men med samme indhold, som dem man kan give katten, hunden eller mennesket. Pladen sættes i varmeskabet og efter nogle dage tager man den ud og kigger man på agar pladen.
Der hvor de antibiotika der virker mod bakterien er placeret, vil der IKKE være nogle bakterie-kulturer. Der kan være nogle steder, hvor der vokser bakterier helt op ad antibiotikaen, dvs den virker slet ikke hæmmende på bakterien; bakterien er resistent overfor det antibiotika.
Omkring andre antibiotika vil der være en cirkel, hvor der IKKE vokser nogle bakterier, disse antibiotika er virksomme overfor bakterien.
Man måler den afstand, der er fra tabletten til bakterierne (diameteren på cirklen uden baktieri-vækst).
Der hvor der er størst afstand, har man den bedste effekt og det antibiotika der virker bedst på præcist den bakterie.
Jeg prøver om jeg kan finde nogle billeder på nette og smider links ind, hvis jeg kan, det kan være lidt svært at forklare uden brug af tegninger/billeder, men håber det gav lidt indblik alligevel