Blod i urinen hos ungkat

Det der gider jeg så slet ikke finde mig i.
Du får det til at lyde som om jeg lader ham pine og ikke gider gøre noget ved det.
Hvad vil du have jeg skal gøre? Operere ham selv? Dyrelægen har ikke foreslået en operation, og som jeg allerede har nævnt så aner jeg ikke noget om sygdomme og medicin, i hvert fald ikke nok til at jeg kan rende rundt og foreslå dyrelægen ting for jeg aner da virkelig ikke hvad der ville være bedst at gøre, jeg er ikke dyrelæge!

• Og hvis din mors kat prøvede 3 forskellig slags antibiotika, ja så var det vel ligeså synd for den at gå med det :wink:

[QUOTE=MissHoumann;554523]Det der gider jeg så slet ikke finde mig i.
Du får det til at lyde som om jeg lader ham pine og ikke gider gøre noget ved det.
Hvad vil du have jeg skal gøre? Operere ham selv? Dyrelægen har ikke foreslået en operation, og som jeg allerede har nævnt så aner jeg ikke noget om sygdomme og medicin, i hvert fald ikke nok til at jeg kan rende rundt og foreslå dyrelægen ting for jeg aner da virkelig ikke hvad der ville være bedst at gøre, jeg er ikke dyrelæge!

• Og hvis din mors kat prøvede 3 forskellig slags antibiotika, ja så var det vel ligeså synd for den at gå med det ;)[/QUOTE]

Det var ikke ment for at være ond på nogen måde og ja, det var også synd for min mors kat og derfor er jeg også lykkelig for at hun fik operationen som er lykkedes til fuld tilfredshed.

Nå okay, så må du undskylde, så har jeg misforstået dig :slight_smile:

Tag dette som min oplevelse og dyrlægens forklaring :slight_smile:

Der kan være flere grunde til at der er blod i urinen. Polypper i blæren, blæresten, cyster og selvfølgelig ‘‘KUN’’ en hårdfør infektion.

Vi havde to dyrlæger indover, ikke fordi den ene ikke var kompetent, men han havde ikke selv en scanner og henviste os til en god anderkendt dyrlæge med forstand på katte. De scannede men kunne intet se pga at katten tømte blæren for ofte så de rådede til en operation som egentlig er et forholdsvis lille indgreb ifølge dyrlægen.

Stenene blev sendt til test i tyskland for at finde ud af om hun nu skulle på en speciel diet efter. Det skulle hun ikke - grunden til stenene blev dannet var åbenbart en længervarende blærebetændelse som ikke var blevet opdaget i tide.

Til historien høre at min mor er 84 år og ikke lige var OBS på at katten løb oftere på bakken før det faktisk var for sent.

Jeg ville bare informere dig om, at man kan lave en resistensbestemmelse, som viser hvilke(n) antibiotika der er mest virksom overfor præcist den bakterie, der er i kattens urin.
Jeg mener ikke du skal ‘belære’ dyrlægen, men derfor kan du vel godt spørge om muligheden for en resistensbestemmelse. Jeg skrev også, at du kan få svar på, hvor lang tid der skal gå fra sidste antibiotikabehandling af din dyrlæge.

Resistensbestemmelse laver man ofte og især, hvis man har prøvet et eller et par antibiotika uden effekt.
Stadig god bedring
:slight_smile:

Vi har en somalihunkastrat her som har haft tilbagevendende problemer i en periode. Men så fandt jeg på at give hende tranebærstabletter. Nu får hun en tranebærskapsel hver morgen og vi har ikke set problemet det sidste halve år. Fordelen ved tranebær er, at det kan ikke skade katten og du kan give det ved siden af dyrlægens behandling. Du kan købe en dåse af tranebærskapsler på apoteket eller i Matas. Nogen katte vil spise det hvis du åbner den og blander den i dåsemad. Andre skal have hele kapslen ned i halsen.

Teresa

Jeg fortalte min dyrlæge om de råd, jeg fik herindefra, da mine katte skulle behandles for en infektion. Jeg tror nok, det kom lidt bag på ham i første omgang, men kattene fik altså behandling i så lang tid, som jeg var blevet rådet til. Og er (7-9-13) raske nu.

(Han ville selvfølgelig ikke have gjort det, hvis han ikke selv havde ment, det var forsvarligt også. Men sidste gang jeg talte med ham om noget, spurgte han faktisk til mine kattevenners holdning :slight_smile: For lige at sondere terrænet, tror jeg, for at vide, hvad han var oppe mod denne gang :høhø:)

Det var et sidespring - men du behøver jo ikke fortælle din dyrlæge, hvad han skal gøre, men bare forelægge ham de forslag, du har fået herindefra. Det kan han da ikke sige noget til - især ikke når hans behandlinger indtil videre ikke rigtig er lykkedes. Så kan det vel kun være godt med lidt input.

Min mening om dyrlæger er, at hvis de ikke vil lytte til erfaring fra andre - også selv om de ikke er dyrlæger - så er de ikke gode dyrlæger. Jeg siger ikke, at de skal gøre det andre anbefaler - men
at de som et minimum skal være lydhøre overfor de alternativer der kommer fra anden side. En fornuftig dyrlæge er klar over at de simpelthen ikke har tid til at følge med i alting.

Teresa

Teresa Guldager - Jamen det skal da prøves det med tranebærskapslerne så :slight_smile: Tak for rådet.

danpia - Nej men det var heller ikke så meget det, det er mere det at jeg ikke selv aner hvad resistensbestemmelse er, og hvad det skal gøre godt for og så mener jeg det virker lidt underligt at jeg slynger det ud til dyrelægen uden at kunne forklare hvorfor.
Men hvis du evt. kan fortælle mig hvad det er - altså skære det lidt ud i pap for mig - og hvad man får ud af det, så kan jeg sagtens finde på at foreslå det til dyrelægen :slight_smile:

Hej igen - resistens - ligesom hos vores hankat Fister, kan det være bakterier (som ikke nødvendigvis har noget med urinsten at gøre) som din kat har. At bakterierne er resistente betyder - lidt firkantet sagt - at den antibiotika din kat har fået ikke “slår” de bakterier ihjel - det virker simpelthen ikke på dem, man kan faktisk sige, at bakterierne er immune overfor antibiotikaen.

Min dyrlæge var inde og finde “den store medicin-bibel” frem, for at finde noget andet antibiotika til Fister dengang, så det er en stor fordel, at finde ud af hvilken antibiotika der virker på din kats blærebetændelse.

Creme fraiche: Jeg gav det dengang, da jeg fandt ud af, at Fister´s urin havde alt for høj PH-værdi - dvs. at hans blæremiljø ikke var “surt” nok. Jeg fandt ud af, at 1½-2 spiseskefulde fordelt på 2 gange dagligt, var medvirkende til at nedsætte PH-værdien i hans urin. Jeg tjekkede dengang mindst hveranden dag hans urin, for at holde øje med surhedsgraden (man kan købe sådan en PH-måler dims på apoteket).

Teresa: Gud ja, du siger noget - Tranebær - det gav jeg Fister i 2 omgange af ca. 10-14 dages varighed. OBS huske tranebær uden sukker. Jeg måtte dog “proppe” dem i ham, da han absolut ikke kunne lide dem (det er altså også mega-surt, jeg har smagt det) - og kapslerne synes jeg var ret store.

Så jeg tror, at det har været en kombi af det hele - dyrlæge, muddermad, tranebær, creme fraiche - at Fister langt om længe kom af med det.

[QUOTE=MissHoumann;554701]danpia - Nej men det var heller ikke så meget det, det er mere det at jeg ikke selv aner hvad resistensbestemmelse er, og hvad det skal gøre godt for og så mener jeg det virker lidt underligt at jeg slynger det ud til dyrelægen uden at kunne forklare hvorfor.
Men hvis du evt. kan fortælle mig hvad det er - altså skære det lidt ud i pap for mig - og hvad man får ud af det, så kan jeg sagtens finde på at foreslå det til dyrelægen :)[/QUOTE]

Når der resistensbestemmes er det for at finde ud af hvilke bakterier der er, for at anvende den korrekte antibiotika - noget behandler gramnegative, grampositive eller begge bakterier. Det kan der læses om her:
http://www.biosite.dk/leksikon/gram.htm

Jeg havde engang en hankat der jævligt havde infektion - det eneste der hjalp på ham var Marbocyl, som bruges til infektion i bløddele - og det kan man vist rolig kalde blære og urinveje …

Det skal lige indskydes at han da var fertil - og problemet aldrig blev set da han blev kastreret og kom i nyt hjem - så på ham er jeg sikker på stress også spillede en rolle …

[QUOTE=MissHoumann;554701]
danpia - Nej men det var heller ikke så meget det, det er mere det at jeg ikke selv aner hvad resistensbestemmelse er, og hvad det skal gøre godt for og så mener jeg det virker lidt underligt at jeg slynger det ud til dyrelægen uden at kunne forklare hvorfor.
Men hvis du evt. kan fortælle mig hvad det er - altså skære det lidt ud i pap for mig - og hvad man får ud af det, så kan jeg sagtens finde på at foreslå det til dyrelægen :)[/QUOTE]

Enkelt sagt gør man det, at man sender en prøve til et laboratorie, der så tester for nøjagtig, hvilke bakterier katten har. Herefter får dyrlægen så at vide, nøjagtig hvilken type antibiotika, der skal bruges.

Som du sikkert ved findes der jo mange typer bakterier og dermed mange typer antibiotika, så hvis man ikke finder ud af, hvilke bakterier det drejer sig om, er det et gæt fra dyrlægens side, når han udskriver medicinen.

[QUOTE=MissHoumann;554701]Teresa Guldager - Jamen det skal da prøves det med tranebærskapslerne så :slight_smile: Tak for rådet.

Når man laver en resistensbestemmelse dyrker man urinen og dermed de bakterier der er urinen (hvis der er nogen) på en agar-plade (eller flere) i en petriskål. Det i sig selv er IKKE resistensbestemmelse, beskrivelse af det kommer om lidt.
Der findes flere forskellige typer agarplader, men kort fortalt er det noget bakterier kan lide at gro på. Nogle indeholder blod og er derfor røde, det kan hjælpe til at artsbestemme bakterierne, der er nogle bakterier der spiser ‘blod’, så den røde farver forsvinder under bakterie-kulturene.
Når urinen er på agarpladen lægges låg på og den sættes den i et varmeskab, som har den perfekte temperatur for dyrkning af bakterier. Den står i varmeskabet nogle dage, så kommer bakterierne frem på pladen.

om lidt: Man tager en agarplade og spreder noget urin på den. Man lægger så forskellige typer antibiotika ovenpå denne agarplade. Alt dette gøres så sterilt som muligt, for at undgå, at der kommer andre bakterier ned på pladen.
Man har en slags dispenser med forskellige slags antibiotika tabletter, man ‘aktiverer’, derved kommer der en af hver slags antibiotika ned på pladen. Disse tabletter er specielt til dette formål, men med samme indhold, som dem man kan give katten, hunden eller mennesket. Pladen sættes i varmeskabet og efter nogle dage tager man den ud og kigger man på agar pladen.

Der hvor de antibiotika der virker mod bakterien er placeret, vil der IKKE være nogle bakterie-kulturer. Der kan være nogle steder, hvor der vokser bakterier helt op ad antibiotikaen, dvs den virker slet ikke hæmmende på bakterien; bakterien er resistent overfor det antibiotika.

Omkring andre antibiotika vil der være en cirkel, hvor der IKKE vokser nogle bakterier, disse antibiotika er virksomme overfor bakterien.
Man måler den afstand, der er fra tabletten til bakterierne (diameteren på cirklen uden baktieri-vækst).
Der hvor der er størst afstand, har man den bedste effekt og det antibiotika der virker bedst på præcist den bakterie.
Jeg prøver om jeg kan finde nogle billeder på nette og smider links ind, hvis jeg kan, det kan være lidt svært at forklare uden brug af tegninger/billeder, men håber det gav lidt indblik alligevel

Så nåede Vivi at skrive en fin kort forklaring inden min lange smøre :slight_smile:
En lille ‘rettelse’ Vivi, der er rigtig mangde dyrlæger der selv kan lave resistensbestemmelser, jeg har i hvert fald lavet mange gennem årene :slight_smile:

Prøv at google “resistensbestemmelse” og vælg billeder, fx dette link:

http://www.google.dk/images?q=resistensbestemmelse&hl=da&prmd=ivns&source=lnms&tbs=isch:1&ei=Q25nTcH3MJDCtAbkho3iDA&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&sqi=2&ved=0CA8Q_AUoAQ&biw=986&bih=792

Så er der heldigvis gode nyheder i denne sag :smiley:
Afleverede en ny urinprøve fra Simba i mandags, og tirsdag fik jeg så af vide at alt var som det skulle være :smiley: Der var ikke længere noget der ikke skulle være, hverken blod eller krystaller eller noget.
Så yaaaay! :smiley:

Har også brugt mange råd fra jer herinde, så tusind takker til jer alle :smiley:

Det var godt at høre, håber at det fortsætter uden problemer - sådan nogle urinvejsproblemer er ikke sjove at døje med …

Vil lige tilføje, at selv om problemet nu er løst - :klap: :rock: :thumbup: - så er ekstra væske stadig en rigtig god ide. Både for at forebygge at det sker igen og fordi det generelt er en god ide for hele kroppen at få rigeligt væske. :ok:
Katte er desværre ikke så gode til at føle naturlig tørst som vi er. De er fra naturen ørkendyr, hvor der er meget lidt vand at drikke, så det naturlige for dem er at få væsken fra det bytte de spiser. Og det er der jo ikke meget af i tørkost :wink:
Her får de vådfoder et par gange om dagen, jeg bruger drikkefontæner (rindende vand “lokker” mere ;)) og jeg har flere drikkesteder rundt om på steder kattene ofte passerer. Til gengæld har jeg ingen vandskål ved deres mad. :slight_smile: