Blod i urinen hos ungkat

Ja, nu har min kastrat, Simba (Burmeser) allerede en lang sygehistorie på trods af at han kun er 9 måneder gammel.

Først - for nogen 3-4 måneder siden, røg han til dyrelægen pga. han gik og “dryppede” fra penis.
De kunne så konstatere at der var krystaller i hans urin, og han måtte på urinary foder i et par måneder, hvorefter jeg igen skulle bringe en urinprøve fra ham.

Næste urinprøve viste blod i urinen, og han røg på pencillin i 10 dage.

Urinprøven herefter, som jeg afleverede i mandags, viste stadig blod i urinen (dog ikke længere krystaller i urinen), og han er nu på pencillin i 14 dage mere og så skal der afleveres endnu en urinprøve :S

• Og jeg blev også anbefalet at sætte ham på Urinary foder igen, så det skal jeg lige have købt.

Men hvordan kan det være han bliver ved med at have blod i urinen?
Jeg har ikke fået mere af vide - men det må da være i forbindelse med noget sygdom.
Hvorfor går det ikke væk igen, på trods af pencillin? :frowning: :frowning:

Nogen der har erfaringer indenfor dette?

Det foder han er på, er det tørfoder?

Rigtig mange urinvejsproblemer opstår fordi katten får for lidt væske. Prøv at sætte ham på en hel del vådfoder.

Gælder det også når det er blod i urinen det drejer sig om?

• For i så fald vil jeg da helt sikkert prøve det, han bliver nemlig mest fodret med tørfoder.

Der er jo ingen der kan sige, lige nøjagtig, hvad der er årsagen til, at din kat har blod i urinen - heller ikke dyrlægen, for så ville I jo have løst problemet :wink:

Mit forslag er baseret på den generelle tendens der er til, at kattene bedrer, når de får mere væske.
Det gælder både urinvejssten, blærebetændelser og blod i urinen.

Håber det kan løse problemet :slight_smile:

Okay, jamen det skal da helt sikkert prøves så :slight_smile: Tak for tippet.

brug evt google oversætter

Tilbagevende problemer behandles måske med forkert antibiotika - og i for kort tid.

Jeg ville tage katten til dyrlæge - du kan jo prøve at anbefale en længervarende Marbocyl behandling. For at holde det nede fodrer du mere vådkost

[QUOTE=Vivi_Fletcher;554070]Det foder han er på, er det tørfoder?

Rigtig mange urinvejsproblemer opstår fordi katten får for lidt væske. Prøv at sætte ham på en hel del vådfoder.[/QUOTE]

… og tilsæt gerne ekstra vand i vådfoderet.

Hvis der ikke er undersøgt for bakterier i urinvejen, skulle du få det gjort, for ikke alle urinvejsproblemer skyldes bakterier og så er det omsonst at give antibiotica.

Lis Dahlstrøm - Han har jo været til dyrelæge og gennem røngten osv :confused:

Lindvig - Okay, det vil jeg gøre. Men kan man egentlig ikke også blade tørfoderet op med vand? Altså når der fodres med tørkost. Det har jeg gjort før af andre grunde dog :slight_smile:

Mega - Sidste urinprøve viste bakterier + blod. Så jo der er bakterier i urinen :frowning:

Det kan godt være blæresten som er årsagen til det uden at det kan ses på røngten eller på en scanning. Hvis der ikke er nok væske i blæren kan det være meget svært at se på billederne.

[QUOTE=MissHoumann;554240]Men kan man egentlig ikke også blade tørfoderet op med vand? Altså når der fodres med tørkost. Det har jeg gjort før af andre grunde dog :slight_smile:
[/QUOTE]

Rigtig mange katte gider ikke spise opblødt tørfoder, så det ville ikke være mit første forsøg. Derudover er der også et problem med, at opblødt tørfoder begynder at gære efter relativt kort tid (nogle timer) og det må derfor ikke stå for længe.

Jeg har haft en burmeser hankastrat med blæreproblemer. Før problemerne begyndte nægtede han at spise andet end tørfoder. Da han havde været ved dyrlægen 7 gange på 7 måneder og den seneste regning lød på 3500, valgte jeg at tvinge ham til at spise vådt. I de to år, der er gået siden da, har han ikke haft nogen problemer med urinvejene. Så det er ubetinget den billigste og mest langtidsholdbare behandling for de fleste urinvejsproblemer :slight_smile:

[QUOTE=MissHoumann;554240]Lis Dahlstrøm - Han har jo været til dyrelæge og gennem røngten osv :confused:
[/QUOTE]

Det er jo ingen garanti for det holder evigt …

Som nævnt før - er det bakterielt - kan det være brug af forkert og antibiotika - evt også for kort behandling, det ses oftere end du tror.

Jeg er enig med Lis, det kan nemt være forkert antibiotika, der er anvendt.
Hvis får lavet en dyrkning med resistens bestemmelse, kan i finde det korrekte antibiotika.
Katten må ikke have været i behandling med antibiotika i et stykke tid før urinprøve til resistens bestemmelse tages, så kan den være falsk steril. Hvor lang tid det er der skal gå fra sidste behandling kan jeg ikke huske, men det kan dyrlægen svare på.
Rigtig god bedring, håber i får det udredt
:slight_smile:

Jo, tak - det har jeg prøvet. Også en forholdsvis ung hankat - det tog rigtig lang tid inden det kom helt styr på det. Dog var det mest urinsten vi kæmpede med, men det hænger jo desværre ofte sammen at katten har højere risiko for blærebetændelse. Fister, vores hankat, var også i en længere periode på urinary foderet. Fister var ikke god til selv at drikke vand…

Vi fik først bugt med det, efter at dyrlægen fandt noget andet antibotika, som han fik i en længere periode - jeg gav ham dagligt (og alle de andre misser) “muddermad” - find det skønneste dåsemad og bland godt med vand i, så du har en dejlig brun suppe. Heldigvis elskede Fister muddermaden - samtidig var jeg mindst 1 gang pr. uge afsted til dyrlægen med en frisk urinprøve - max. 1-2 timer gammel, for løbende at tjekke op på urinsten og blærebetændelse. Men det kunne også kun lade sig gøre, da vi arbejder hjemmefra.

Samtidig gav jeg ham 1 spiseskefuld creme fraiche, det eneste som jeg fandt frem til, der rent faktisk kunne nedsætte PH-værdien i urinen, så urinsten og “baktusser” ikke trives i blæren. I starten kunne han ikke lide det, men allerede efter et par dage, var det bare en klat på en tallerken og så skovlede han det ind.

7-9-13 - i dag overhovedet ingen problemer siden den gang, men jeg giver dem nu også dagligt dåsemad med ekstra vand.

Temple Bar - Okay, men fodre du ham så udelukkende med vådfoder? :slight_smile: Synes bare jeg engang har hørt at de ikke må fodres udelukkende med vådfoder? Altså ikke at jeg tvivler på det du siger, men man bliver jo nødt til at spørge ellers får man jo ingen svar :smiley:

Lis Dahlstrøm - Nej det er jeg udemærket klar over, men nu er det jo ikke særlig lang tid siden der blev konstateret bakterier osv.

danpia - Men hvad skal jeg gøre hvis det er forkert antibiotika? Jeg har aldrig før haft katte der har fejlet noget som helst (og jeg har altså haft en del katte, og det samme har min mor og mormor), så jeg kan ikke komme og give dyrelægen nogen råd for jeg aner faktisk intet om pencillin, antibiotika og anden medicin :confused: Så bliver helt forvirret og frustereret for vil jo så gerne hjælpe ham, men jeg ved ikk noget om den slags :frowning:

HanneJ - Så det vil være en idé at give ham en skefuld cremefraiche om dagen, eller hvad? For Simba er i forvejen ret glad for cremefraiche så tror bare han ville blive lykkelig for det :stuck_out_tongue:

Jeg forstår godt du ikke lige kan fortælle din dyrlæge, hvad der skal gøres.
Hvor bor du i landet og hvilken dyrlæge benytter du?

[QUOTE=MissHoumann;554419]Temple Bar - Okay, men fodre du ham så udelukkende med vådfoder? :slight_smile: Synes bare jeg engang har hørt at de ikke må fodres udelukkende med vådfoder? Altså ikke at jeg tvivler på det du siger, men man bliver jo nødt til at spørge ellers får man jo ingen svar :smiley:

[/QUOTE]

Nej, det gør jeg ikke, men langt størstedelen af hans mad er vådt for at sikre, at han får nok væske. Derudover har det også hjulpet, at han/de har fået en vandfontæne at drikke af i stedet for en skål. Tørfoder er lavet, fordi det er nemt for ejeren, så hvis nogen har fortalt dig, at man ikke må fodre udelukkende med vådfoder, er det måske, fordi de gerne vil sælge dig noget tørfoder. De har i hvert fald ikke ret i påstanden :slight_smile:

Vivi_Fletcher - Ja ikke? For altså som sagt har ikke så meget forstand på sygdomme og medicin :slight_smile: Men jeg bor i Frederikshavn i Nordjylland, og bruger Hjørring Dyrehospital :slight_smile:

Temple Bar - Okay, jamen så må jeg jo til at prøve at give ham noget mere vådfoder :slight_smile: Har også lige givet ham en skefuld cremefraiche og det blev han meget glad for :stuck_out_tongue:
Nej jeg har bare læst det et eller andet sted engang, det med ikke at fodre udelukkende med vådfoder, jeg kan så ikke huske hvor det var henne. Men dejligt lige at få smidt den påstand væk så :slight_smile:
Det med vandfontænen har jeg også tænkt på at de skal have sådan en, så det er nok en idé for mig at få købt sådan en når der bliver penge til det :smiley:

Har han efterhånden ikke gået ret længe med det problem og er det ikke synd for det må jo gøre ondt.

Min mors mis havde samme problem, vi valgte dog at lade hende operere efter forsøg med tre forskellige slags antibiotika som ikke viste nogen synderlig virkning. Dyrlægen mente også at alt andet ville være synd. I hendes lille blære fandt de 5 sten på størrelse med små perler - ikke noget at sige til at hun ikke havde det godt. Operationen gik godt og hun er nu en helt anden og meget gladere mis.