Blødende mavesår ? - HJÆLP

@ Lis tak for artiklen. Det er kompliceret stof når man stort set ikke har sovet sidste nat på grund af bekymring :cool2:
At hæmabartonella udstrygningen kan være falsk negativ, står der jo er et stort problem det har du ret i. Vil tale med dyrlægen om det i morgen.
Hvad forskellen på hemoglobin og hæmatokrit værdier er aner jeg heller ikke. Det er vist noget med en omregnings faktor så vidt jeg har kunne læse mig til.
Må få en forklaring i morgen fra dyrlægen.:?
Han tror bare ikke at det er en opblussen af hæmabartonella der spøger.

@ Andreas tak for linket til bogen, den lyder grundig. Og som du skriver: symptomerne på mavesår passer på Missisippy.
I don’t know, er ved at blive bims af at læse om alle mulige kattesygdomme men kan heller ikke koncentrere mig om noget som helst andet.
Stakkels Missisippy, han er en sej lille en, men det er jo meget kritisk stadigvæk. Kan bare ikke ha at han skal ligge og dø alene et fremmed sted, eller at han skal aflives. Tør slet ikke tænke det:uha:

Håber der er bedre nyheder i dag!:kryds:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;621135]
Oprindeligt postet af SipSap
Hans hæmoglobin som skulle være mindst 7 er nede på 3,5…

den skal være mellem 30 og 45 snakker vi hæmatokrit - og hvad er forskellen?

Den her artikel er ganske interessant - og stemmer godt overens med detr studie jeg kan huske fra Norge
https://www.ddd.dk/organisatorisk/fagdyrlaeger/hundogkat/hovedopgaver/Documents/2007-05%20Jens%20Jørgen%20Abildskov.pdf[/QUOTE]

Hæmoglobin skal ganske rigtigt helst være over 7 (normal 8-17, hvis man måler i g/dl).
Hæmatorit 35-55 %.

Hæmatokrit er procentdelen af røde bldolegemer iforhold til totalmængden (serum og røde blodlegemer) og måles ‘fysisk’.
Blodet kommes i et tyndt glasrør (hæmatokrit-rør), som ‘proppes’ i bunden, hvorefter det centrifugeres og man så måler.

Hæmoglobin forklaring, se her.

Jeg håbede der var en positiv opdatering på denne, her efter møde og frokost…

Jeg håber at “intet nyt, er godt nyt” er gældende.

SipSap, er du ikke sød at give os en opdatering?

:kryds: for at alt er vel

Tak for interessen. Jeg havde desværre alt for ret ang. mavesår. De ringede fra dyrlægen i formiddag, Missisippy havde ikke fået det bedre, han havde lave sort afføring (blod) og de mente at der kunne være indre sive blødninger. De henviste til Karlslunde dyrehospital som har speciel udstyr og ekspertise. Min søster kørte os dertil. Det var godt at se Missisippy igen, men ynkeligt at se hvor slap og træt han var.
Vi aftalte at han skulle have foretaget en kikkert undersøgelse for at afgøre skaden omfang. Det Kunne jo også være cancer.
Da vi kom tilbage til Skælskør ringede dyrlægen. Hans chef som har set 100 vis af kattemaver gennem årene havde aldrig set noget lignende. Missisippy havde mange store sår på maveslimhinden.De kunne ikke komme ned i tarmen da den var for snæver, men de mener at der også kan være sår der. Hans hæmaglobin var nede på 2.7. Faldet med en syvendedel siden igår. Meget kritisk. De anbefalede at aflive Missisippy. De kunne ikke være sikker på at blødningerne kunne stoppes medicinsk, og en blodtransfussion kunne i så fald være nytteløst, men det var noget jeg skulle beslutte.
Jeg tænkte: alt hvad der er gjort indtil nu er undersøgelser, ikke behandling. Jeg kan ikke stoppe uden at forsøge at behandle, det kan jeg ikke leve med, for jeg vil altid tænke: kunne det ha’ hjulpet med blod?". Jeg valgte at lade dem forsøge en blodtrans. for at “købe” tid til medicinsk virkning.
Efter et par timer ringede dyrlægen: de havde fundet en klient som var villig til at lade sin kat være donor. Jeg er vedkommende så uendelig taknemmelig. Midt i transfussionen kvikkede Missisippy op, fra at være helt slap rejste han hovedet og så sig omkring. “det var noget der gjorde ham godt” dagde dyrlægen. Jeg blev så lykkelig. Her måler de i hæmatokrit og det blev ved transfussionen fordoblet og er nu på 15. Ude af den kritiske zone. Jeg har lige ringet for at høre hvordan det går. Han er fortsat frisk han er ude af ilt telt. Nu håber og ber jeg så bare til at medicinen kan standse blødningerne. Der bliver taget kontrolprøve i morgen tidlig. Et vist lille tab må forventes, siger dyrlægen. Situationen er stadig meget alvorlig med alle de sår. Men blodtransfussionen har købt lidt tid og en chance.
Kryds alt hvad krydses kan for Missisippy. Tag ham med i jeres aftenbøn…

Du kan tro at han skal komme med i min aftenbøn.
Han SKAL bare blive rask og jeg vil :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds: alt for det.

:kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

Hold da op håber han får det godt … GO’ bedring

Sikken en historie … rigtig god bedring med ham :kryds:

Krydser alt der krydses kan for hurtig helbredelse.

Hatten af for din vedholdenhed :hjerte:

Så er det relevant at citere Eldredge for resten af teksten om mavesår:

“Treatment involves discontinuing all ulcer-producing medications. Drugs are available to treat ulcers in cats. These include ranitidine, famotidine, cimetidine, omeprazole, and sucralfate.”

Ikke noget om den generelle prognose. Men en eller anden succesrate må de nævnte midler jo have.

:kryds:

vh

Andreas

Jeg håber det bedste for din lille rivercat :kryds: :kryds: :kryds:

Min den ene havde på et tidspunkt mavesårs-lignende tiæstande i mavesækken, konstateret v endoskopi.
Det var jo på ingen måde så slemt, som det din har, ud fra beskrivelsen.
Han blev bla. behandlet med Lansoprazol Krka 15 mg 1 tablet dagligt i 7 dage. (han havde ædt 'katte-slikke-pinde fra Aldi, incl plast coatede folie de var pakket i :-s)

Jeg forstår godt du har sagt ja til at gå i gang med behandling, det havde jeg bestemt også gjort.
Rigtig god bedring, håber i finder årsag og får god respons på behandling.
:slight_smile:

Ups, glemte lige, at han selvfølgelig også kom på mave-Tarm diæt, Hills I/D og Royal Canin intestinal. Begge fåes både som våd og tørfoder.
RC Intestinal fåes også som moderat caloric, denne foretrækker mine i vådmads-udgaven, den er mere våd og lækker.
Stadig god bedring
:slight_smile:

Krydser fingre for Missisippy. :kryds::kryds::kryds:

Puha, for et forløb :frowning:

Der krydses alt hvad der krydses kan for MIssisippy :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

:kram:

Mon vi kan være heldig at få en opdatering i dag?

Håber selvfølgelig stadig, at det går fremad

Undskyld jeg ikke har skrevet før, men jeg har været lidt ophængt.
Det her blir’ lidt langt, men hæng på.
Lige nu ligger Missisipy ved siden af mig i sofaen og spinder :smiley:
Karlslunde dyrehospital gav grønt lys for at han kunne komme hjem, så vi hentede ham i går aftes (onsdag). Han var glad for at komme hjem. Med høj hale styrede han lige mod madskålen, spiste lidt, og så lagde han sig ellers på tæppet under sengen. Så måtte jeg jo lægge mig halvt ind under sengen for at nusse ham, og han nød det.:slight_smile: (detgjorde jeg også:D)…
Han skal ha 6 forskellige slags medicin, det har ikke været let at gi ham.
Startede i går aftes med Flagyl, noget flydende antibiotika.
Total fiasko. Så snart det kom ind i hans mund stod der sejt savl ud af begge mundvige. Jeg havde flagyl på hænderne, i håret, på gulvet, på tøjet. Det eneste sted der ikke kom ret meget flagyl var i kattens mave.
Jeg var græde færdig!
Jeg tænkte: Kommer det her mon til at lykkes? Hans liv afhænger jo af den medicin. :blegne:
Senere skulle han ha Antepsin, en slags “flydende plaster” til mavesårene. Det gik langt bedre :rock: så jeg fik håbet op igen.
I dag er kun gået op i mad og medicin. For medicinen kan ikke arbejde sammen. Først kvalmestillende. Vente ca. halv time. Så prednidolon+ 2 slags antibiotika og mad. Vente 1- 1,5 time så syrenedsættende, vente ca. 1 time, så antepsin, vente en time så mad. Midt på dagen antepsin og vente tid igen, før mad tilbydes.
Her til aften skulle han igen ha prednidolon+ 2 slags antibiotika og senere antepsin. puuu ha.
Jeg har revet rundt i det arme dyr hele dagen. Han kæmper en del imod, men det er faktisk gået ok. Vi har ikke spidt ret meget medicin.
Han har også spist og drukket når han har haft mulighed for det. Jeg kunne godt ønske mig han spiste lidt mere, men bare det at han overhovedet spiser er jo fint:)
Han er meget træt, det er klart med al det bakseri, og han er jo stadig anæmisk. Her til aften er han dog kvikket noget op.:rock:
I morgen eftermiddag skal vi til dyrlægetjek og høre hvordan det står til med blodprocenten, Forhåbentlig er den steget lidt, men er den stabil, er jeg glad. Bare den ikke falder…
Jeg skal nok give jer besked om hvordan det går. Det er endnu for tidligt at sige hvilken vej vinden blæser, men jeg er optimistisk.:kryds::kryds::kryds:

Vil selvfølgelig også lige sige tak til jer der har skrevet ind med gode ønsker. og jer der følger med.
@danpia :Om vi nogen siden finder årsagen ved jeg ikke, det er altså en gåde hvordan det er opstået og blevet så slemt.
Jeg fodrer ham med våd: Hills a/d og tør: Feline Porta21.

-jegkrydser Fortsat rigtig god bedring med ham og knus til dig -kramer