Blødende mavesår ? - HJÆLP

Jeg er i panik nu. Missisippy (sipSap) har i nogen tid kastet op, foder og mavesaft om morgenen på tom mave. Jeg skiftede foder til kornfri porta 21 det hjalp lidt: han stoppede med at kaste foder op, men fortsatte med at kaste op om morgenen når hans mave var tom, ikke hver dag, men tit. Har tørfoder om natten men spiser ikke. Han virkede ikke syg. Lørdag morgen kastede han noget mørkt mavesaft op. Har nu fundet ud af ved læsning på nettet at det nok var blod. I går eftermiddags blev han rastløs og mijauvede højt, det er første gang han har vist tegn på ubehag. fluks asted til dyrlæge, hvor han blev indlag. Kridhvide slimhinder, lav temperatur var ved at gå i chok. Blev sat i væskebehandling og binyrebarkhormon. Dyrlægen kan slev analysere blodprøver, men han har først tage dem her i formiddag, og det er jeg altså lidt sur over. Mindre organpåvirkning, forhøjet infektionstal samt massiv blodmangel. “Hvorfor mister han blod?” spørger dyrlægen, og tester nu for aids og leukemi, samt ultralydsscanner. jeg venter. Det er som om han ikke tror mig når jeg siger mavesår. For der er min overbevisning efter at have læst i diverse forum. Jeg ringede og tryglede dyrlægen om at give ham antepsin som jeg havde læst er slimhindebeskyttende. Dyr.dr sagde at det ku han da godt få: det skader ikke. Men det irritere mig grænseløst at han lissom fejer min mavesårs teori væk. Blodtransfussion foretager de ikke, det ville ellers hjælpe på hans almentilstand. Jeg gætter på at leukemi og aidstest er negative og at jeg måske får sipSap hjem idag på steoider. Jeg vil forsøge at få antepsin med eller selv købe noget. Nogen der kender til et syrenedsættende middel der kan gives til katte?
Overvejer at opsøge en anden dyrlæge. Hjælp, alle lignende erfaringer modtages med kyshånd. Jeg er bare så bange.

Det kunne være rart at vide, hvor I landet du befinder dig - og evt hvem dyrlægen er.
Måske nogen har erfaring godt/skidt med pågældende.

Stoler du ikke på dyrlægen, kunne du overveje at overføre katten til en anden dyrlæge.

Om det er mavesår eller ej, tør jeg ikke udtale mig om.

Hvorfor tror du det er mavesår? Chancen er minimal - der er en masse der giver anæmi - også Mycoplasma Haemofelis …

Hvad er kattens hæmatokrit?

Nogen ting kan dyrlægen selv - og fint for at komme igang - men ikke alt. Der bør sendes til laboratorie og starte ud med en anæmiprofil

Enig med Lis …Jeg har ikke hørt om blødende mavesår hos kat, medmindre der har været fremmedlegme i tarmen, som har lavet ravage.

Befinder mig på Vestsjælland. Dr. dyr har lige ringet: aids og leukemi: negativ, egentlig som forventet.
Jeg vil ikke sige at jeg ikke stoler på ham, jeg er bare i panik. Jeg sagde til ham: “undskyld, men jeg synes du fejer mig lidt af når jeg siger mavesår”. Han svarede: ultralydsscanning viste ingen blod i bughule nu". (godt nok, pyyy), men det er ikke ensbetydende med at der ikke have været det, men han vil bare ikke låse sig fast på det er mavesår, for med så svær blodmangel kan det være at han ikke danner blod nok selv. De beholder ham til i morgen på væske, steoider (og antepsin, fik jeg ham til at love).
“Vi kan ikke bare udskrive ham, og give antepsin og tro at det går” ,sagde dyrlægen, og det er jo fornuftig nok. Hans blodprocent skulle gerne være steget lidt i morgen, og i hvertfald ikke falde yderligere. I så fald kan han måske henvises til landbrughøjskolen hvor de foretager transfusioner. Men han har jo kun en fremtid såfremt han selv danner blod. Det forstår jeg godt. Han tar det pænt hos dyrlægen, men han ikke spist eller haft afføring, Det gjorde han da i det mindste herhjemme. Han har heller ikke kastet op, hvilket jo er positivt nok. Jeg vil fortsat gere høre fra folk der har erfarninger med så kritisk syg kat.

På mig lyder det som om du har fastslået diagnosen mavesår :?
På hvilket grundlag :?

Læs du den her tråd - den kat var meget tæt på de blå sprøjte. Meget lav temperatur og blodprocent
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?26971-en-fødsel-med-komplikationer&highlight=en+f�dsel+med+komplikationer

Igen der skal køres en laboratorieblodprøve - start ud med prednisolon og Ronaxan (husk der skal skylles efter, den ætser)

Hvad var så kattens hæmatokrit?

Tak for svarene. Han har før haft hæmabartonella (Mycoplasma Haemofelis) det var helt andre symptomer: ingen appetit og høj feber. dengang kastede han ikke op. Ved ikke hvad hans blodprocent er andet end den er meget lav. Min mistanke om mavesår bygger på at han kastede noget kaffegrums lignende op med blodklat i. Kan måske også være kræft i maven, men det ville vel kunne ses på ultralydsscanningen???

Blod i opkast er en væsentlig observation.

Hvor kommer blodet fra?

Eldredge siger: “Stomach ulcers are not common in cats. They are usually caused by drugs and medications - especially aspirin and other NSAIDs such as ibuprofen, naproxen, and butazolidin, and steroids.”

Har katten fået medicin forud for forløbet?

vh

Andreas

Medmindre man selv har meget styr på den slags, synes jeg man skal lade dyrlægen om at diagnostisere.
Derfor det handler om at have en dyrlæge, som man har stor tillid til.

Kunne man forestille sig, at den hæmabartonella han har haft ikke er blevet slået ordenligt ned og derfor er kommet igen med tiltagende symptomer?

Til Lis. Af en eller anden grund kan jeg ikke få adgang til tråden :frowning: Jeg er ny her, måske er den fra det lukkede forum??

SipSap - Ja, det er det der er problemet med at se tråden… :slight_smile:

Eldredge fortsat: “Vomiting is the most frequent sign. The vomitus contains old blood (which looks like coffeee grounds) and occationally fresh blood. Weight loss and anemia are accompanying features. Diagnosis is made by upper gastrointestinal X-rays or by endoscopy.”

Symptomerne passer perfekt på beskrivelsen.

Er ultralydsscanning lige så godt som røntgen?

vh

Andreas

ja, den er fra det lukkede forum …

Og med hensyn til Mycoplasma Haemofelis er der godt nok temmelig nærliggende - er kattens immunforsvar ikke 110% - så er der chance for tilbagefald for parasitten er stadig i katten og vil være det for altid. Og ja, du har set de symptomer - men der ses altså også andre.

Hvis dyrlægen ikke er klar over katten tidligere har haft det - så bør du meddele det nu

Ultralyd burde være bedst til organer ifht Rtg.

Men med disse symptomer ville jeg foretrække endoskopi, vel at mærke kun hvis/først når katten kan tåle narkose. Det er nok ikke det rette tidspunkt nu, han skal nok først stabiliseres.

Er det en udekat?
Kan han have spist et eller andet?

God bedring

@ Andreas. nej, ingen medicin forud.
@ Vivi - Jeg prøver ikke at diagnosticere, jeg tænkte bare: kat kaster blod-grums op, blod kommer fra sår, Så mavesår lød meget logisk. Jeg prøver måske bare at gribe efter et halmstrå…http://www.kattegale.dk/forum/images/smilies/blegne.gif
Dyrlægen vil ikke udelukke det, men heller ikke sige det er det der er ene årsagen til Missisippy’s blodmangel.
Afventer opringning fra dyrlæge ang. hæmabartonella udstrygning, og blodprocent. http://www.kattegale.dk/forum/images/smilies/0003.gif
Jeg er ked af hvis det lyder som om jeg basher dyrlægen, for hvergang jeg taler med ham øges min tillid, jeg ved han gør sit bedste, jeg er bare så sindsygt bekymret og bange. Bliver min lille skat mon rask, kommer han nogensinde hjem igenhttp://www.kattegale.dk/forum/images/smilies/brist.gif

det er som at vinde i lotteriet at finde Mycoplasma Haemofelis i en udstrygning - der kan tages mange blodprøver før det lykkedes, de små sataner springer af de røde blodlegemer når der kommer en nål i venen - ergo er det held ses de i mikroskop. Idag kan der PCR testes for ihvertfald to af varianterne - og der finder man det - tilstede eller ej da testen går på DNA

Ved ikke hvad der blev af mine smileys - de blev til link i stedet for. Jeg er ny her og fumler…
@ Lis For 2 år siden fandt de Mycoplasma Haemofelis i en udstrygning. Dyrlægen ringede lige før. Der er ikke tegn på det nu. Om det er falsk negativ fordi de er hoppet af, ved jeg så ikke. Det gode er at de kan se at han danner nye små blodlegmer ju-huu.
Hans hæmoglobin som skulle være mindst 7 er nede på 3,5. I morgen skulle det helst være steget lidt, og i hvert fald ikke faldet yderligere.
Det er meget svært for dyrlægen at sige hvad der er årsag til denne her situation.
@ danpia. SipSap kommer ikke ud, Det er ret usandsynligt han har spist et fremedlegme, så skal det ha’ været noget i foderet.
Han er ikke typen der bider i ting eller f.eks spiser potteplanter.
@ Andreas. Hvem er denne “Eldredge” du citere fra? har du evt. et link, må du meget gerne send mig det :slight_smile:
Mange tak fordi I svarer mig. Det er dejligt med støtte, og det giver mig noget at lave, ellers går jeg bare rund og vrider hænde af bekymring.

http://www.kattegale.dk/content.php?137-B%F8ger-om-katte

Bog nummer 10 (lige nu) fra oven. Eldredge m.fl. “Cat Owner’s Home Veterinary Handbook”

vh

Andreas

den skal være mellem 30 og 45 snakker vi hæmatokrit - og hvad er forskellen?

Den her artikel er ganske interessant - og stemmer godt overens med detr studie jeg kan huske fra Norge
https://www.ddd.dk/organisatorisk/fagdyrlaeger/hundogkat/hovedopgaver/Documents/2007-05%20Jens%20Jørgen%20Abildskov.pdf