Blodklatter uden for bakken

Har lige forvildet mig ind på dette forum her til aften i forvirring over hvad jeg har fået af vide hos min dyrlæge.

Min 7mdrs ungkat havde pludselig i dag blod lagt nogle blodklatter på måtten foran kattebakken. Der er ikke blod i hendes afføring, men den ser lidt hård/tør ud så måske er det bare hård mave og hun har måske revet sig lidt da hun skulle af med det? Tørrede hendes numse lidt med noget toilet papir for at være sikker på præcist hvor det kom fra - og for at hun ikke tværede det ud på gulvtæppet… :cool2:

:playkitty1: Hun er glad og tilfreds og leger, spiser/drikker, sover og nusser som hun plejer, så var det ikke for de der klatter på måtten, ville jeg ikke tro der var noget galt. Min egen dyrlæge havde fri i dag, men jeg har fået en tid til på mandag og for at få hende tjekket - Den som var til stede anbefalede mig at tage en urinprøve til ham mandag morgen fordi det godt kunne være urinsten: Så måtte købe en lille pose med nogle plastikkugler og en plasticpipette ( til 67.- :uha: )

  • DOG forstår jeg ikke rigtig sammenhængen mellem at det skulle være fra urinen, når det var jo tydeligvis numsen der var blod fra…?

Og det er så her jeg vil høre jer andre:

Har I nogen viden om/erfaring med dette, for selvom jeg har haft kat i mange år har jeg ikke lige oplevet noget helt som denne situation og jeg ved ikke om jeg skal bekymre mig eller lade være… Jeg googlede i øvrigt lige “urinsten hos kat” og beskrivelsen af det virker slet ikke som det jeg oplevede med min den lille - i beskrivelsen taler de jo netop om blod i urinen, og ikke fra numsen… Nogle input kære “med-kattegale”?

Er det frisk blod? For så vil jeg ikke være bekymret, men netop tænke at det har været lidt hårdt at få afføringen ud, og der derfor er blevet revet et blodkar eller to i stykker undervejs, og det er derfor det stammer fra. :slight_smile:

Dyrlægen har sikkert foreslået det med urinprøven fordi det er en af de hyppigste årsager til blod ved toilet besøg, og vedkommende vil være sikker på at det ikke er derfra (i.e. at du jo kan have set forkert, det sker jo for folk)

Tak - ja jeg håber det bare er “hård mave” - blodet var fint og frisk. Men jeg blev meget forskrækket…

Senere på dagen var jeg ved at rense bakken ( gør det flere gange dagligt for de er lidt nogle “dovne hunde” mht at dække deres efterladenskaber til - og jeg gider ikke at her lugter… ;)) og hun kom ud og ville tisse mens låget var af, så jeg nærstuderede hende OG klumpen hun havde leveret. Den var heldigvis ikke andet en tiltisset klump kattegrus. :slight_smile:

Så jeg overvejer altså lidt at ringe derned på mandag og høre om det nu også ER nødvendigt med det her tisseprøvehalløj…

Det sker da, at katte med hård mave får en rift, som kan bløde, og ud fra det, du beskriver, lyder det ikke til, der er noget alarmerende. Jeg ville droppe dyrlægebesøget.

Men hvad fodrer du med? Hvis du kun giver tørfoder, vil jeg anbefale dig at give en del vådmad ved siden af, da katte generelt er tilbøjelige til at drikke for lidt. Faktisk anbefaler mange dyrlæge i dag, at kattes kost bør bestå af i hvert fald 2/3 vådfoder.

[QUOTE=Mega;1168787]

Men hvad fodrer du med? Hvis du kun giver tørfoder, vil jeg anbefale dig at give en del vådmad ved siden af, da katte generelt er tilbøjelige til at drikke for lidt. Faktisk anbefaler mange dyrlæge i dag, at kattes kost bør bestå af i hvert fald 2/3 vådfoder.[/QUOTE]

Og en anden god ide er at hælde vand ud over dåsemaden. Så er man mere sikker på at de får en mere naturlig mængde af vand hver dag.

I sidste måned løb jeg tør for tørkost blev nødt til at købe supemarkedets billige i de sidste dage, med stinkende diarre til følge. Min konklusion på det er at tørfodertype også er vigtig.

Første gang jeg så en blodklat i afføring, ringede jeg også til dyrlægen. Og jeg fik også at vide, at der skulle mere til at udløse en alarm. Dvs. andre symptomer eller vedvarende blødning.

Mht urinvejen: Jeg ville være mere bekymret for en hankastrat end en fertil han eller en hun. Og så ville jeg prøve at holde øje med, når katten tissede. Hvis der kommer en pæn tår i gruset, og det løber af sig selv, så er der ingen problemer.

vh

Andreas

Tak for de mange svar. :ok:

Særlig hvad angår foder - for bruger primært tørfoder. Brugte tidligere Hills, men har det sidste ½ år brugt Acana som er et højkvalitets foder importeret fra Canada med 80% kød/fisk/fjerkræ/æg i og uden korn. Da det giver alle aldersgrupper hvad de har behov for, så jeg ikke skal stå og lege “politimand” omkring hvem der må spise hvad, nu med en lille een i voksealderen og en seniorkat. Det er jo altid mest spændende at spise den andens… :wink:

I sin tid fik jeg at vide at det var bedst enten at køre med tør eller vådfoder og at kvalitetstørfoder var at foretrække fordi det var godt for tænderne og man ikke gik og betalte for en masse vand… De får godbidder af “rigtig” mad hver dag ( kød/ost/fisk/grønt/frugt ) mv så de får lidt udfordring på både smag og konsistens.
Nu efter jeres råd vil jeg begynde så at give dem lidt mere vådkost så også, for normalt er det noget de har fået som “Xtra-hygge mad” og ikke som et direktemåltid.

Jeg har tjekket hendes afføring her til morgen og der var den fin, måske lidt blødere end ellers - men hun havde også kun lige forladt bakken så derfor er der ikke noget som har tørret ind endnu og vigtigst - intet blod overhovedet. :slight_smile:

I øvrigt tror jeg også at jeg blev mere bange end jeg behøvede fordi det i går var årsdagen for min Somalis død ( han fik kræft og gik til i løbet af ganske kort tid uden at han stod til at redde, desværre. Et kæmpechok og stadig en stor sorg for mig. ). Han startede den morgen med at komme ud fra bakken med afføring og blod i en pærevælling ud af numsen. :hjerte::sørger: :hjerte:

Så intetanende at komme op og se blod uden for bakken lige netop i går, var et dejavu jeg godt kunne have undværet ( selvom det jo slet ikke var i samme målestok. ) men panikkede nok lidt rigeligt, og tror jeg prøver at spørge om ikke dyrlægen vil tage tisseprøvekittet retur, for jeg tror heller ikke der er behov for det nu hvor chokket har lagt sig - og hun ikke har noget der ligner problemer af nogen art, men tvært imod er lige så glad og tilfreds og spilloppet som hun hele tiden har været.

Vil dog godt lige have hende tjekket af min dyrlæge bare for en sikkerheds skyld - han tager ikke noget for en konsultation som er “forgæves” - dvs. hvor han ikke “gør” noget. Han har altid sagt hellere at I kommer en gang for meget end venter til det er for sent. Det er meget smukt synes jeg og en af det ting som gør at han er så populær: Man ved at han virkelig er der fordi han kan lide dyrene og vil hjælpe dem, ikke bare for at tjene penge. :slight_smile:

Andreas: Min gamle hankat (kastrat) er jeg opmærksom på, særlig omkring hans daglige rutiner - og han har det gudskelov fortrinligt, selvom jeg godt kan mærke han sover mere nu han har rundet de 12 år - Jeg håber dog han fortsætter den gode stil og bliver hos mig i mange år endnu. Han er virkelig noget af det dejligste på denne jord. :hjerte:

[QUOTE=Feline<3;1168860]

I øvrigt tror jeg også at jeg blev mere bange end jeg behøvede fordi det i går var årsdagen for min Somalis død ( han fik kræft og gik til i løbet af ganske kort tid uden at han stod til at redde, desværre. Et kæmpechok og stadig en stor sorg for mig. ). Han startede den morgen med at komme ud fra bakken med afføring og blod i en pærevælling ud af numsen. :hjerte::sørger: :hjerte:

Så intetanende at komme op og se blod uden for bakken lige netop i går, var et dejavu jeg godt kunne have undværet ( selvom det jo slet ikke var i samme målestok. ) men panikkede nok lidt rigeligt, og tror jeg prøver at spørge om ikke dyrlægen vil tage tisseprøvekittet retur, for jeg tror heller ikke der er behov for det nu hvor chokket har lagt sig - og hun ikke har noget der ligner problemer af nogen art, men tvært imod er lige så glad og tilfreds og spilloppet som hun hele tiden har været. [/QUOTE]

:kram:

Jeg forstår godt den første panik, for det tror jeg også vi andre ville have i din situation.

Tak Velfa.
Ja, mon ikke? Puha… Et chok…:brist:

Så er glad for at jeg fandt jer :hjerte: - og nu at hun ikke har tegn på noget som helst unormalt… :slight_smile:

:tænkekitty:

[QUOTE=Feline<3;1168860]I sin tid fik jeg at vide at det var bedst enten at køre med tør eller vådfoder og at kvalitetstørfoder var at foretrække fordi det var godt for tænderne og man ikke gik og betalte for en masse vand… De får godbidder af “rigtig” mad hver dag ( kød/ost/fisk/grønt/frugt ) mv så de får lidt udfordring på både smag og konsistens.
Nu efter jeres råd vil jeg begynde så at give dem lidt mere vådkost så også, for normalt er det noget de har fået som “Xtra-hygge mad” og ikke som et direktemåltid.[/QUOTE]

Der er mange holdninger til foder, og jeg skal ikke gøre dette til en “prædiken” :slight_smile: Jeg vil bare lige bemærke, at det med tænderne er noget sludder. Der findes tørfodermærker, der er lavet specielt til at forebygge tandproblemer, og de kan muligvis have en lille effekt. Men almindeligt tørfoder gør ingen forskel, og vil man gøre noget for kattens tænder, skal man børste dem.

Det er også korrekt, at katte ikke er gode til at drikke nok. De er ikke skabt til at drikke væske i store mængder, men til at få deres væskebehov dækket gennem byttedyr. Vådfoder kan derfor hjælpe katten med at opretholde en god væskebalance.

Jeg selv og mange andre her på forum bruger at give vådfoder nogle gange om dagen og så altid have tørfoder til rådighed. Nogle gange dog i foderbræt eller -bold eller lign., hvis kattene har svært ved at administrere det. Mens der er andre, der udelukkende bruger tørfoder og er glade for det. Så som sagt - det kan man hurtigt få en lang diskussion ud af :slight_smile:

Det vigtigste er jo, at kattene har det godt og ser ud til at trives. Så er foderet nok ikke helt forkert :slight_smile:

Så kom vi tilbage fra dyrlægen - Min lille pige fik et skud penicillin og en gennem-mærkning af hendes mave.

Der var heldigvis ikke noget at bekymre sig over.
Han sagde: "Den slags sker ofte med alle mulige dyr, de spiser noget og får dårlig mave - evt med blod - og meget. "
Men sjældent noget som var alamerende for helbredet. Pheww

Han tog tissekittet retur og jeg fik en pro-kolin+ med i stedet. Så nu skal hun have dette den næste tid så bliver maven ok igen. :slight_smile:

Så: 1000 Tak for al jeres hjælp, det var en sej weekend.
Særlig fredags,:yikes: samt i aftes hvor hun fik sit første bad, fordi hun havde skidt ned af sig selv og smurt halen ind i det også - lækkert!! ( NOT! )
Men heldigvis tog hun det pænt, er ikke vandskræk overhovedet, selvom hun ikke ligefrem var begejstret over at blive SÅ våd… Heldigvis var hun hurtigt tør igen :thumbup:

Og nu er alt så heldigvis på vej til normalen igen… :klappekat: