Blodtype test

Jeg har fået lavet fuld farvetest og blod type test på vores avlskatte hos USDAVIS

Farvetesten forstår jeg, men blodtypetesten, forstår jeg ikke helt

Result Codes:
N/N Cat is Type A or Type “AB”
N/b Cat is a carrier of B factor; serotype could be Type A or Type “AB”
b/b Cat is Type B

[QUOTE=Jeanette;1162138]Jeg har fået lavet fuld farvetest og blod type test på vores avlskatte hos USDAVIS

Farvetesten forstår jeg, men blodtypetesten, forstår jeg ikke helt

Result Codes:
N/N Cat is Type A or Type “AB”
N/b Cat is a carrier of B factor; serotype could be Type A or Type “AB”
b/b Cat is Type B[/QUOTE]

N/N Cat is Type A or Type “AB” = Hvis der står N/N på din test så har din kat blodtype A og er ikke bærer b
N/b Cat is a carrier of B factor; serotype could be Type A or Type “AB” = Står der N/b så har din kat blodtype A, men er bærer af blodtype B og kan lave killinger der har blodtype B hvis den bliver parret med en der også A men er bærer af B
b/b Cat is Type B = står der b/b så har din kat blodtype B

Det er sådan jeg har lært at forstå den

Det, der forvirrer mig, er AB - hvad betyder det:?

En meget sjælden blodtype, der har et dumt navn. De burde omdøbe den til blodtype C eller sådan noget for at mindske forvirringen ifht blodtype A, B og A, der bærer b. For det har nemlig ikke noget med hinanden at gøre :slight_smile:

Præcis det samme som den menneskelige blodtype AB - at der ikke er antistoffer overhovedet (A har antistoffer mod B - B har antistoffer mod A, AB har ingen antistoffer).
Google er din ven … :slight_smile:

Forklaringen står i øvrigt også ganske fint inde på UC Davis’s side :slight_smile:

A third rare type “AB” is also known. Cats with the rare “AB” type do not have anti-A or anti-B antibodies and are thus universal recipients for blood transfusion. It should be noted that the nomenclature of cat blood groups is confusing; the “AB” type is not the result of presence of the A and B blood groups. There is no null phenotype.

Jeg har endnu ikke haft grund til at teste mine for blodtype, men hvordan er det så med parringer. For hvornår er det at killingerne ikke må drikker deres mors mælk i en hel det timer? Er det når en a og b blodtype bliver parret eller er det også gældende på andre tidspunkter

Det er, når en Bhun parres med en Ahan. Om det også gælder andre kombinationer, ved jeg ikke.

Google er din ven - eller din klubformand er :wink: colostrum
VH
Susanne

[QUOTE=Rokakitho;1162148]N/N Cat is Type A or Type “AB” = Hvis der står N/N på din test så har din kat blodtype A og er ikke bærer b
N/b Cat is a carrier of B factor; serotype could be Type A or Type “AB” = Står der N/b så har din kat blodtype A, men er bærer af blodtype B og kan lave killinger der har blodtype B hvis den bliver parret med en der også A men er bærer af B
b/b Cat is Type B = står der b/b så har din kat blodtype B

Det er sådan jeg har lært at forstå den[/QUOTE]

Tak for svaret, for jeg var helt rundt på gulvet og håbede på at der ville være en der skar det ud i pap :thumbup:

Alle er N/N med undtagelse af en af pigerne som er N/b

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=50042 jeg lavede en tråd om emnet da der er både A og b i selkirk :slight_smile: