Blodtyper A og B (især Birma)

Hej

Jeg sidder i en debat med nogle udenlandske opdrættere af Snowshoe, hvor man netop har fundet ud af, at racen har samme “problemer” med inkombatible blodtyper A/B som det blandt andre ses hos Birmaen og andre katteracer.

Det ville være en enorm hjælp, hvis der er nogle derude, som kan hjælpe mig med at fortælle, hvad fx birma-opdrættere præcis gør for at undgå dette. Jeg har søgt og læst om det, men mangler nogle mere personlige erfaringer at hænge det op på.

Tester I simpelthen alle avlsdyr og sætter sammen efter blodtyper? Og hvis der kommer mislinger mellem to katte, hvor det kan gå galt, fjerner I så killingerne fra mormis i de to første døgn og flasker dem i de to dage?

Hovedårsagen til, at dette er dukket op i genpuljen for SNO er, at SNO er type A, mens den race der i sin tid blev brugt til at starte racen op i Europa især er type B - American Shorthair. Det betyder, at der nu går katte rundt som giver disse problemer ved parringer og det skal der naturligvis fokus på nu vi ved det. Det betyder sandsynligvis, at der sættes en stopper i TICA for at mixe disse to racer fremover. I stedet foreslår TICA siameser og tonkaneser - som har blodtype A som oftest (HVIS man skal parre ud naturligvis).

Artikler om sygdommen på engelsk vil også være en kæmpe hjælp - jeg synes ikke jeg kan finde andet end danske artikler, men jeg søger nok forkert.

Håber I kan hjælpe med nogle links.

MVH Helle

Mine avlskatte bliver testet da jeg kun vil avle på A type katte. Man kan sagtens avle på A-B men det er ikke noget jeg vil begå mig ud i som helt ny opdrætter :slight_smile:

Tak SineGry - jeg har skrevet det præcis samme til opdrætterne.

Det lader til, at de slet ikke har samme viden om denne sygdom (jeg skriver sygdom men tænker hver gang, at det ordvalg er forkert…) som vi har i DK. Jeg blev faktisk ikke overrasket over dette. Det er den første “sygdom” der dukker op hos SNO, som jo er en ny race, og opdrætterne er derfor en smule i panik nu.

Ingen har blodtype testet indtil nu, ser det ud til.

Jeg er i den heldige situation, at de avlskatte jeg har kig på ER. Desuden er de ikke mixet med amerikansk korthår men ud af de oprindelige spontane siameserkuld med hvide poter, som opstod i tresserne. De er parret ud til tonkaneser og siameser siden.

Men jeg må nok sige, at det overraskede mig, at de andre slet ikke har tænkt denne tanke… Alle dyr, der indgår i “nye” racer burde simpelthen bare bloodtypebestemmes per automatik, hvis man spørger mig, men det er ikke sket.

Hvad det betyder for genpuljen er usikkert… Og dermed kan det få konsekvenser for SNO som race generelt.

Pokkers… nå. Men vi må se hvad der sker.

MVH

[quote=lenschow;215137]Tak SineGry - jeg har skrevet det præcis samme til opdrætterne.

Det lader til, at de slet ikke har samme viden om denne sygdom (jeg skriver sygdom men tænker hver gang, at det ordvalg er forkert…) som vi har i DK. Jeg blev faktisk ikke overrasket over dette. Det er den første “sygdom” der dukker op hos SNO, som jo er en ny race, og opdrætterne er derfor en smule i panik nu.

Ingen har blodtype testet indtil nu, ser det ud til.

Jeg er i den heldige situation, at de avlskatte jeg har kig på ER. Desuden er de ikke mixet med amerikansk korthår men ud af de oprindelige spontane siameserkuld med hvide poter, som opstod i tresserne. De er parret ud til tonkaneser og siameser siden.

Men jeg må nok sige, at det overraskede mig, at de andre slet ikke har tænkt denne tanke… Alle dyr, der indgår i “nye” racer burde simpelthen bare bloodtypebestemmes per automatik, hvis man spørger mig, men det er ikke sket.

Hvad det betyder for genpuljen er usikkert… Og dermed kan det få konsekvenser for SNO som race generelt.

Pokkers… nå. Men vi må se hvad der sker.

MVH[/quote]

Du kan læse lidt om det på Birma. dk HER

Du skal lidt ned på siden for at komme til problematikken A-B

Tusind tak. Ved du om det findes på engelsk?

Ellers må jeg oversætte og linke - skemaerne kan de læse, naturligvis.

MVH

Briterne har samme “problem”…jeg vil nu ikke kalde det en sygdom…bare en ting man skal være opmærksom på, og så er det en rigtig god ide at blodtypeteste sine dyr…

Har jeg ret i min fornemmelse af, at DKs opdrættere er mere vidende om disse ting end nogle udenlandske.

Jeg forswtår fx slet ikke, at alle avlsdyr brugt til at skabe en ny race ikke blodtypebestemmes fra start. For mig virker det tosset ikke at gøre det, når man ved, at problematikken eksisterer - der er jo også anvendt birmaer og ragdolls i avlen af SNO i tidernes morgen.

Genetikken er bare først dukket op nu, men sådan er det jo med genetik - den kan “sove” i generationer for så at vise sig.

Du skriver at SNO er type A ??? …Så er der da ingen problemer med at parre til en type B - Det er det omvendte der skaber problemer ( En B hun parret med en A han )

Vi brite opdrætter har samme hensyntagende når vi parrer …Min første avlspige havde blodtype B og da jeg ikke har is nok i maven til at lave en B+A parring med hende, valgte jeg dengang at parre B+B - Min nuværende avlspige er type A, og hende kan jeg parre uden risiko med samtlige andre blodtyper A - B og AB …Med andre ord, så giver det størrer frihed med type A piger …I mit nuværende kuld, er der tre gode piger, dvs. jeg skal ha’ dem blodtype testet før jeg kan vælge hvilken jeg evt. selv beholder …En blodtype test kan foretages ganske enkelt efter swap metoden, og resultatet kommer hurtig.

[quote=lenschow;215141]Tusind tak. Ved du om det findes på engelsk?

Ellers må jeg oversætte og linke - skemaerne kan de læse, naturligvis.

MVH[/quote]
kontakt Susanne Wehnert…hun har garanteret artikler på engelsk.

Helle, du er også velkommen til at kontakte mig hvis du har lyst. British Shorthair er den race som har den højeste frekvens af blodtype b og jeg har opdrættet på b katte siden jeg startede. Det var så inden nogen vidste at der fandtes et sådant problem. Så jeg har desværre haft “fornøjelsen” af at se mine killinger dø og mindes det stadig med gru.

Siam og Burmeser er forøvrigt de eneste racer kun bestående af blodtype A. Men såvidt jeg er informeret er der begyndt at snige sig b katte ind i Orientaleropdrættet.
Når frekvensen er under 5% burde b-kattene udelukkes af avl.
Marina

[quote=lenschow;215133]Hej
Tester I simpelthen alle avlsdyr og sætter sammen efter blodtyper? Og hvis der kommer mislinger mellem to katte, hvor det kan gå galt, fjerner I så killingerne fra mormis i de to første døgn og flasker dem i de to dage?

MVH Helle[/quote]

Avlsdyr testes. De kan i dag testes via mundsvab der giver det sikreste resultat og kan fortælle om katten er bærer af b.

Det er en løsning at tage killingerne fra i 16-18 timer, men med erstatning vil de ikke få den vigtige råmælk og dermed immunbeskyttelse som er essentielt for killingens passive immunforsvar. Muligheden er at malke en hunkat med den korrekte blodtype og have et lager af råmælk i fryseren eller en hunkat som lige har født og kan overtage de små.

Marina

Ja sorry - i skyndingen skrev jeg noget sludder - SNO kan bærer begge dele da Shorthair er iblandet sammen med birma, ragdoll og brite. Og det er naturligvis som de skriver her omvendt, at det giver problemer, plus hvis den ligger skjult et sted og venter - uden test.

Tak:-)

Tak til dne venlige sjæl, der kontaktede Susanne:-) Jeg har fået en god mail med info på dansk og engelsk og nu ånder SNO-verdenen mere roligt igen.:slight_smile:

Tusind tak. Susanne sender mig også et nummer af Birma Focus om emnet ved lejlighed har hun lovet.

MVH

[quote=Marina;215307]Helle, du er også velkommen til at kontakte mig hvis du har lyst. British Shorthair er den race som har den højeste frekvens af blodtype b og jeg har opdrættet på b katte siden jeg startede. Det var så inden nogen vidste at der fandtes et sådant problem. Så jeg har desværre haft “fornøjelsen” af at se mine killinger dø og mindes det stadig med gru.

Siam og Burmeser er forøvrigt de eneste racer kun bestående af blodtype A. Men såvidt jeg er informeret er der begyndt at snige sig b katte ind i Orientaleropdrættet.
Når frekvensen er under 5% burde b-kattene udelukkes af avl.
Marina[/quote]

Det skriver jeg mig bag øret, Marina - jeg er interesseret i at lære så meget som muligt om disse ting, før katten kommer - det må jo også have en stor indflydelse på hvilken hunkat jeg skal vælge.

MVH

[quote=Marina;215314]Avlsdyr testes. De kan i dag testes via mundsvab der giver det sikreste resultat og kan fortælle om katten er bærer af b.

Det er en løsning at tage killingerne fra i 16-18 timer, men med erstatning vil de ikke få den vigtige råmælk og dermed immunbeskyttelse som er essentielt for killingens passive immunforsvar. Muligheden er at malke en hunkat med den korrekte blodtype og have et lager af råmælk i fryseren eller en hunkat som lige har født og kan overtage de små.

Marina[/quote]

Det lyder som en større procedure… At malke osv. Spørgsmålet er om en ny som jeg ville kunne det…

Det er vist også en rimelig ny ide sammen med muligheden for at overføre antistoffer via blod. Senest diskuteret på dyrlægernes kattekongres sidste måned.
Så det er du næppe ene om at spekulere over:)
Marina

[quote=lenschow;215526]Det skriver jeg mig bag øret, Marina - jeg er interesseret i at lære så meget som muligt om disse ting, før katten kommer - det må jo også have en stor indflydelse på hvilken hunkat jeg skal vælge.

MVH[/quote]

Jeg er ved at skrive en ny artikel om emnet da jeg kan høre der stadig findes en del misforståelser omkring problematikken. Holdt for en del år siden foredrag om emnet, og troede egentlig at det var afmystificeret, men åbenbart ikke helt.

Marina

[quote=lenschow;215133]Hej

Jeg sidder i en debat med nogle udenlandske opdrættere af Snowshoe, hvor man netop har fundet ud af, at racen har samme “problemer” med inkombatible blodtyper A/B som det blandt andre ses hos Birmaen og andre katteracer.

Det ville være en enorm hjælp, hvis der er nogle derude, som kan hjælpe mig med at fortælle, hvad fx birma-opdrættere præcis gør for at undgå dette. Jeg har søgt og læst om det, men mangler nogle mere personlige erfaringer at hænge det op på.

Tester I simpelthen alle avlsdyr og sætter sammen efter blodtyper? Og hvis der kommer mislinger mellem to katte, hvor det kan gå galt, fjerner I så killingerne fra mormis i de to første døgn og flasker dem i de to dage?

Hovedårsagen til, at dette er dukket op i genpuljen for SNO er, at SNO er type A, mens den race der i sin tid blev brugt til at starte racen op i Europa især er type B - American Shorthair. Det betyder, at der nu går katte rundt som giver disse problemer ved parringer og det skal der naturligvis fokus på nu vi ved det. Det betyder sandsynligvis, at der sættes en stopper i TICA for at mixe disse to racer fremover. I stedet foreslår TICA siameser og tonkaneser - som har blodtype A som oftest (HVIS man skal parre ud naturligvis).

Artikler om sygdommen på engelsk vil også være en kæmpe hjælp - jeg synes ikke jeg kan finde andet end danske artikler, men jeg søger nok forkert.

Håber I kan hjælpe med nogle links.

MVH Helle[/quote]

Hejsa

ja blodtyper er jo ikke en sygdom, men blodtyper…smiler…der findes 3 typer hos katte, A, B og AB

Personlig kunne jeg ALDRIG drømme om, at tage en unik kat ud fra avlen, fordi den er blodtype B - det er jo ingen sygdom.

Jo i DK er der stadig folk, som tror på, at blodtype B katte er dårligere/mere usunde end A katte. Det er simpelthen noget vrøvl

Men jeg anbefaler altid folk, at teste deres katte inden avlen - simpelthen for at undgå ærgelser med blodtypeproblematikken.

SÅ kære Snowhoe folk - fortsæt da endelig med at blande jeres race med andre racer, hvis det er det bedste for ønsket resultat. Som jeg ser det, så er blodtyper da det mindst vigtige at teste kommende avlskatte for. Ligger der arvelige og eks dødelige ting på linierne i racen, så er det jo meget mere vigtig at teste for - ja ting som ikke kan styres. Det kan blodtyper, og er ganske simpelt

Som jeg ser det, så er blodtyper en “religion”. Jeg er så “ateisten”, for jeg tror ikke mere på Blodtype A, B eller AB

god fornøjelse og du skal være hjertelig velkommen til at skrive eller ringer, hvis jeg kan hjælpe dig yderlige på vej

Hilsen Heidi, med 13 års erfaringer i blodtyper

Et par links:

http://www.winnfelinehealth.org/pages/feline_blood_types_and_ni_web.pdf
http://www.dr-addie.com/Blood%20groups.htm
http://www.bb-klubben.dk/WebPages/ContentManagment/ViewPage.aspx?pageid=48

Som briteopdrætter tester jeg mine kattes blodtype. Kan jeg vælge en parring hvor der ikke er risiko for NI, så vælger jeg det, men ellers må jeg jo tage mine forholdsregler og ikke lade killingerne die de første timer - det har jeg ikke prøvet endnu. Nogen blodtypebestemmer de nyfødte killinger ud fra blodet fra navlestrengen, så de ved hvilke killinder der kan die og hvilke der ikke kan - metoden er dog forbundet med en vis usikkerhed.

Jeg blodtypebestemmer via DNA test - det kan gøres mens de er killinger og det er let og billigt. Så får man desuden svar på om katten eks. er Ab. Man kan jo godt på blodtype B killinger ud af en parring med to A katte hvis de begge er bærer af blodtype b.

Man kan også få taget blodprøve hos dyrlægen og blodtypebestemme af den vej. Jeg har så ikke meget fidus til det “kort” nogen dyrlæger anvender. Det virkede i hvert tilfælde ikke i mit tilfælde. Sender man blodet til Finland kan de desuden betemme titer, så man ved hvor meget antistof der er - er det lavet nok har man erfaring med at det er sikkert for killingerne at die.