Blok- og fyrfadslys?

Nu er den mørke tid jo over os og det er så hyggeligt at sidde med levende lys…

Og på sådan en vinter kan der jo godt ryge en hel del blok- og fyrfadslys, men hvor køber I dem henne?
Er der f.eks. et godt sted online til billige bloklys?

// Martin

:rock::rock::rock:

Netto… Aldi… Fakta…

Billigere tror jeg ikke de findes…

:ok:

Ikea :slight_smile:

Bloklys - søsternegrene eller tigerforretningen.
Fyrfadslys - ikea og netto.

:lys-ide:

PS :

det kan nu godt betale sig at købe dem, der er lidt mere dyre - dem af ægte stearin - de brænder længere og oser ikke så meget.

:lys:

vi er begyndt at købe vores lys i rema1000, de er bare gode, har lang brændetid og så brænder de jævnt.
de helt billige lys er ikke altid lige gode. det ka godt betale sig at gi et par kroner mere

• og så siger jeg der aldrig har levende lys mere (dagen før en udstilling brændte knurhårene af i den ene side): Brændt kat lugter fælt

Og lige præcis derfor har jeg kun lys i hurricanes med lukket top og sider…for ja, brændt kat lugter virkelig fælt :blegne:

Køber for øvrigt bloklys i Tiger og hvor der ellers er mængdetilbud fra tid til anden. Fyrfadslys er efterhånden kun elektriske herhjemme, da 95% af mine fyrfadsstager har åben top :frowning:

Her i huset har vi kun fyrfadslys i lanterner, for jeg har ikke nerver til andet, selvom at vi også altid holder øje. Og jeg husker med gru at have set andre fylde huset med os (altså sorte mærker rundt på vægge og i loftet i nærheden af lysene), så her købes også altid kun ren stearin. Og da de bare generelt er dyre, har jeg ikke lige et forslag til et billigt sted at købe dem.
Heh, jeg har ellers også “fået skyld for” at have svedet knurhårende på Amira, men sådan nogle krøllede, knækkede CRX-knurhår med madrester i enderne kan åbenbart se meget autentiske ud :wink:

Jeg plejede at købe lys i en stor butik kaldt Lyskæden ved mit arbejde i vanløse. Jeg kunne simpelhen købe mig fattig i den butik. Den har alt inden for lys - bloklys, kuglelys, og alterlys samt servietter lysestager og pynt til lysestager. Jeg kan desværre ikke finde nogen hjemmeside til dem.
Førhen havde jeg omkring 15-20 bloklys i min stuge tændt næsten hver aften. Idag (efter jeg har fået katte) har jeg kun 2 fyrfads stager og dem tænder jeg måske 1-2 gane i måneden. I jule måneden har jeg dog også en advendts krans. Hold op hvor jeg savner mine bloklys.

Så køb dog nogle af de store lanterner til bloklys … jeg har nogle stykker stående og det har ikke været noget problem i forhold til kattene :ok:

Lanterne dem havde jeg ikke lige tænkt på. Købte sidste år 2 store hurikane stager men de bliv væltet et par gange så dem fik de gamle.

Jeg eeeeeeeeeeeelsker også levende lys, men efter at ha læst, at den seneste forskning fortæller, at de partikler stearinlys afgiver ved “afbrænding”, er ligeså farlige som tobaksrøg, så er det meget begrænset hvor tit vi har tændt stearinlys. Det er for det meste kun i december og når vi har gæster til aften. Og vi bruger kun lys af ren stearin, da det er dem som “sviner” mindst mht. partikler.

Ja ja kald mig bare hysterisk - det er ok :høhø:
Men jeg tar bare hensyn til mine familie.

Ikea har nogle dejlige fyrfadslys med forskellige dufte :slight_smile:

Jeg køber mine lys med duft på www.bellalys.dk

jeg holder ½ øje på Føtex’ tilbudsavis.
Ikke bare for gode tilbud på undertøj (“sloppy”) og jeans, men også på deres Windsor-fyrfadslys med 8 timers brændetid.
Så er det nemlig realistisk, at de enten holder hele aftenfesten, eller til 2 hyggestunder :wink:
De har både “solv-kategorien” med 6 timers brændetid (duer kun til nytårsfester, hvor man så skifter ca hver 5-6 time) og “guld-kategorien” med 8 timers brændetid, som jeg foretrækker.
Og ind i mellem altså tilbud på variant nr 2 :ok:

100 stk ægte stearin fyrfadslys til 39,- i Netto i denne uge…

(Jeg arbejder i Netto og satte denne uges varer op i fredags hvor jeg straks købte en pakke selv G)

Årh, lyyys…

Netto er generelt rigtig billige med lys… :slight_smile: Jeg køber selv mine hvor jeg finder dem på tilbud.

Men ja… Brændt kat lugter fælt :stuck_out_tongue: Men som regel brænder de kun en gang!..