Blommemarmelade

Er der nogen, der har en god opskrift?
Jeg har flere opskrifter, men har ikke prøvet nogen af dem selv og det er jo meget rart at høre fra nogen, der har gode erfaringer med en opskrift.

Evt. også opskrifter, hvor hovedindholdet er blommer, men der er andet i også.

Jeg fik en masse blommer foræret sidste sommer og lavede min egen opskrift. Jeg halverede blommer, kogte indtil stenene slap og fjernede dem fra blommerne. Så tilsatte jeg øko rørsukker i forhold 7 dele blommer uden sten og dele rørsukker og en snert af kanel. Så tilsatte jeg pektin(vejledning på posen) og kom det hele i skoldede glas, som var skyllet med Atamon. Lågenes inderside blev også skyllet med Atamon. Man kan sikkert også tilsætte en stang vanilje til blommerne under kogningen, det vil jeg prøve i år. Og jeg har samlet glas i håb om et godt blommeår.

Marmeladen blev ikke klar i udseende, men den smagte himmelsk, og det sidste glas blev spist i april…så den har på trods af det lave sukkerindhold en ok holdbarhed.

[QUOTE=burmamor;609523]Jeg fik en masse blommer foræret sidste sommer og lavede min egen opskrift. Jeg halverede blommer, kogte indtil stenene slap og fjernede dem fra blommerne. Så tilsatte jeg øko rørsukker i forhold 7 dele blommer uden sten og hvor mange?? dele rørsukker og en snert af kanel. Så tilsatte jeg pektin(vejledning på posen) og kom det hele i skoldede glas, som var skyllet med Atamon. Lågenes inderside blev også skyllet med Atamon. Man kan sikkert også tilsætte en stang vanilje til blommerne under kogningen, det vil jeg prøve i år. Og jeg har samlet glas i håb om et godt blommeår.

Marmeladen blev ikke klar i udseende, men den smagte himmelsk, og det sidste glas blev spist i april…så den har på trods af det lave sukkerindhold en ok holdbarhed.[/QUOTE]

Du har glemt at oplyse hvor meget sukker :slight_smile:

Sorry…3 dele øko rørsukker:)

Jeg laver det også altid på slump, men synes det lyder meget som burmamors fremgangsmåde, jeg tilsætter også kanel, vanille og lidt ingefær (som jeg bare koger med) og haler op igen. Synes ingefær giver en lækker syrlighed og en meget forfriskende smag…og en hel fantastisk duft!

Jeg plejer at bruge ca 1300 gr sukker til ca 3 kg blommer.

Og det smager bare SÅ godt på pandekager, til æbleskiver, eller en lille selvstændig dessert med knuste makroner og flødeskum.

Bare husk at købe rød melatin!

Reven citronskal kan absolut også anbefales. Abrikos og blomme, giver også en spændende smag.

I år vil jeg forsøge (også) at lave noget med pære…

Rigtigt…det var da Melatin! God idé med ingefæren…det skal prøves…

Åhh hvor lyder det bare lækkert!

Blommemarmelade er bare det lækreste… :wehu:

Og så minder det mig om skolelægen.
Dér skulle vi sige “blommemarmelade”, og de, der sagde “bnommemarmenade” skulle have taget ponypper, undskyld polypper. :smiley:

Tak til alle.
Jeg er faktisk ikke selv den store marmeladespiser, men jeg har enormt mange blommer i fryseren og min mor fylder 80 i næste uge og mine søstre og jeg har besluttet at hun ikke skal røre en finger, så vi medbringer hver især alt hvad hjertet kan begære - alt sammen hjemmelavet og masser af det, så det er lidt ekstra lækkert, så hun kan gemme og have glæde af det senere :slight_smile:

Det er bare at gå i gang Helle, jeg vil godt helt gratis være smagsdommer :tihi: elsker blommemarmelade.

Os’ mig os’ mig!

Jeg laver blommer i rom … MUMS det er lækkert :savle:
Sidste år lavede jeg osse blommechutney med kanel og chili, det smager osse rigtig godt, men næste gang skal jeg komme lidt mere chili i.

Har gået ud fra de her opskrifter:

Så fik jeg fixet den :slight_smile:
Det endte med at jeg lavede em kombo af de forskellige opskrifter, som jeg har modtaget.

Jeg havde taget ca. 1½ kg blommer op af fryseren og så tilføjede jeg 5 friske abrikoser, lidt vanilje, lidt kanel og saften fra ca. 3/4 citron. Resultatet blev faktisk ret vellykket :slight_smile:
Tak for hjælpen.

Jeg er så typen der bruger utrolig lidt sukker eller ingen når jeg laver marmelade. Her i foråret lavede jeg jordbær - rabarber marmelade, men pga den høje sødme i frugten var jeg nødsaget til at smage til med citron for at få rette syrlighed :slight_smile:

Min mor plejede at blande blommer med syrlige æbler, det var guddommeligt

Jeps, jeg blander også blommer og æbler engang i mellem…eller pære og æbler. Jeg elsker at koge og sylte, og i det hele taget lave mad fra bunden på den retti retti gammeldaws måde.

Dejligt at din marmelade blev vellykket, Helle!