Blue-golden perser

Jeg sidder og kigger efter en avls/udstillings kat til min Mor. Hun er på udkig efter en Golden perser pige.
Men på nogen af hjemmesiderne, har de blue-golden. Det er en farve, jeg ikke har set før. Men syntes at den er rigtig flot, men her er så mit spøgsmål. Er den farve godkendt herhjemme:?:?

Hvor har du set annoncen:? Hvilket katteri har en killing af denne farve til salg:? Står der, den sælges til avl:?

Det var på nogle tyske hjemmesider og ja de kunne købes til avl. Hvis køber er reg. opdrætter.
Jeg vil lige prøve om jeg kan finde dem frem igen.

Ja, i FIFe er den (har ikke lige tjekket TICA eller CFA). Golden laves på sort, og blue golden er så bare den fortyndede udgave af en sort golden :slight_smile:

Hvis du kender til EMS systemet, så kan du relativt nemt slå den slags op på fifeweb.org under breeds og så den pågældende races standard, der står der alle de farver der er godkendt :slight_smile:

Her er lige en af de blue-golden, jeg har kigget på.

Wow, lækker farve!! Jeg aner desværre INTET om den slags, men vil da gerne melde ud at det er en pragtfuld farve…jeg har set flere IRL.

Blue golden er en fortynding af golden. Farven er godkendt i FIFe. Det fortalte en sølv PER opdrætter mig i weekenden, da jeg spurgte - de har nemlig også (haft) en blue golden killing til salg;), så det virkede naturligt at spørge ind til farven…

Er det ikke det, der kaldes amber og light amber også? I hvert fald i skovkatteverdenen. Jeg mener, at amber tidligere hed golden.

Jane - Nej, det er det ikke. I hvert fald er ems koden for golden y, og emskoden for amber t (nt for amber, og at for light amber) :slight_smile: Og så vidt jeg ved ifht alt det jeg har læst om amber, så er farven kun hos NFO, og ingen andre racer :slight_smile:

Jeg tvivler, for ifølge denne opdrætter så er golden genet recessivt ift sølv genet, dvs parrer man to sølvkatte, der bærer golden, kommer der golden killinger. Blue golden er så recessivt ift golden, da det er en fortynding af denne.
Amber og amber light har vist intet med sølvgenet at gøre:?:confused:

Camilla - Hmm, det forstår jeg så ikke helt denne opdrætter siger. For jeg googlede det da jeg så Janes spg, og de hjemmesider jeg finder siger alle ca. dette

A golden results from a homozygous recessive inhibitor gene and dominant agouti gene with a strong to medium wide-band effect: ii-A-Wb. There is no such thing as a “golden gene”. Breeders refer to it because it is easier to say and understand than the actual genotype that is going on. Unlike silvers, goldens have a recessive inhibitor gene, as do solids, tabbies, etc. A golden is a wide-band black tabby (known as brown tabby in the United States) with a recessive inhibitor gene. The clarity of the ground color of the golden will be determined from the wide-band polygenes.

Men det kan være at opdrætteren mener at det er fordi katten ikke er sølv, og så er homozygot recessiv der, men stadig er tabby og har det der polygen; wideband :slight_smile:

Og ja, blue golden er en fortyndet udgave af black golden/golden, da den er homozygot for fortynding, dvs. er blå tabby, og så med Wb-genet for at give det golden :slight_smile:

[QUOTE=Eife;546350]Camilla - Hmm, det forstår jeg så ikke helt denne opdrætter siger. For jeg googlede det da jeg så Janes spg, og de hjemmesider jeg finder siger alle ca. dette

Men det kan være at opdrætteren mener at det er fordi katten ikke er sølv, og så er homozygot recessiv der, men stadig er tabby og har det der polygen; wideband :slight_smile:

Altså en[/QUOTE]

Det ved jeg ikke. Men der blev klart sagt, at parrer man to sølvkatte, kan man få golden - arvegangen var kendt, fik jeg at vide. Måske har jeg så selv draget (forkerte/forsimplede) konklusioner ud fra mit basale kendskab til farvegenetik;)

[QUOTE=dkkorat;546345]Jeg tvivler, for ifølge denne opdrætter så er golden genet recessivt ift sølv genet, dvs parrer man to sølvkatte, der bærer golden, kommer der golden killinger. Blue golden er så recessivt ift golden, da det er en fortynding af denne.
Amber og amber light har vist intet med sølvgenet at gøre:?:confused:[/QUOTE]

Det er nok mig, der blander nogle ting sammen. Jeg synes bare, at jeg har læst et sted, at amber tidligere hed golden. Nå pyt, det er alligevel ikke noget, vi planlægger at arbejde med.

Det har du også ret i at man kan… Katten skal bare blive ikke-sølv og så have Wb-genet :slight_smile:

Nej du har fuldkommen ret, amber og light amber - har været kaldt for både cinnamon/fawn og golden/blue golden gennem tiden, inden de kom til og hedde, det som de kaldes nu, samt de forskellige betegnelser var i forskellige lande

MVH
Gitte

Golden er ikke en genetisk seperat farve. Det er en bruntabby - så simpelt er det. MEN - årsagen til at den ikke ser ud som “normale” bruntabby er, at den kommer fra
linier der i generationer er blevet selekteret for sølv og chincilla. Dette betyder at man dels har udtyndet tabby genet sådan at der kun er det aller sidste tilbage - i.e. tippingen yderst
på hårstrået - dels har fjernet al rufismen i bruntabbyen sådan at farven blive lys ( golden).

Samme type farve kan ses på andre racer hvor man i generationer har selekteret for rene sølv men hvor linierne stadig bærer på ikke-sølv.

Jeg tror det var Åse Nissen der engang sagde, at man kaldte dem Golden fordi det gjorde dem nemmere at sælge - men i virkeligheden er de bare “dårlige” bruntabby.

Kobler man fortyndingsgenet på en bruntabby bliver det en blåtabby - og dermed en såkaldt “blågolden”.

Teresa