BMI hos katte

Vores dyrlæge havde gratis sundhedscheck for hunde og katte i fredags.
Vi samlede en lille flok :høhø: og tog afsted.
Vi havde bla. vores lille nye Inca med, som vi præsenterede for dyrlægen.

Herefter kom Zulu og Bounty, 2 hankastrater, ud af deres transportkasser.
Dyrlægen gjorde STORE øjne og sagde Wauuuuu :uha: Det er altså også nogle store drenge med helt enorme pelse :tihi:
De blev undersøgt og fundet helt i orden. Deres vægte var hhv. 7,0 og 8,0 kg. Min dyrlæge syntes det kunne være sjovt at måle drengenes BMI. Det er åbenbart en “nyhed” at måle BMI - i hvert fald hos min dyrlæge.

Ifølge hendes skema skal en kats BMI ligge på 30. De slanke raceres BMI skal ligge på 25. Man måler kroppens omkreds ved kattens 9. ribben samt længden på kattens underben (bagben) fra knæled til fodled. Disse tal sættes så ind i en formel … og voila, så har man kattens BMI.

Zulu der vejer 8 kg. har et BMI på 39,5
Bounty der vejer 7,0 kg. har et BMI på 42,5
Laika der vejer 4,2 kg. har et BMI på 35

Jeg talte lidt med dyrlægen om de dersens BMI tal, og jeg må indrømme at jeg trak lidt på smilebåndet, for jeg anser altså ikke mine katte for at være overvægtige. De er “store” ja, men det ligger nu engang i den race, og en vægt på hhv. 7 og 8 kg. er faktisk meget normalt for hankastrater.

Et normalt BMI på 30 for en Norsk Skovkat synes jeg lyder af lidt.
Jeg har lige lavet lidt research på nettet, og her kom der nogle andre tal frem. Her står der, at hvis en kat har en BMI på over 42, så bør den tabe sig.

Har I hørt om BMI-måling hos katte?

http://www.vetinfo.com/cat-obese-feline-bmi.html

Vi er blevet introduceret for metoden, men de af vores undervisere der er inde på emnet er mere tilhængere af “body scoring” systemer.

Der er et afsnit omkring denne måling du nævner i vores små-dyrs klinik-bog hvor man også skal tage en måling af underbenet fra midten af knæskallen og til hælen
Så finder man de to målte værdier på skemaet og der hvor de mødes lander de i en kategori for enten overvægtige, normal vægtige eller undervægtige.

Dog må jeg give vores undervisere ret i at man mange gange kan se på katten om den er overvægtig eller ej. Jeg tror man skal passe på at man ikke får startet en go-kur til vores kæledyr også. Der kan hurtigt gå for meget helse i den hvis du spørger mig.
Selvfølgelig skal kattene ikke være fede, meeeen der må være grænser for galskaben
(kalder hverken dig eller din dyrlæge gale, men hentyder blot til at der findes folk der tager tingene lidt for vidt nogle gange, der hentydes ikke til nogen bestemt)

Både min dyrlæge og jeg grinte lidt ad denne BMI måling :slight_smile:
Hun syntes, det var lidt sjovt at foretage disse målinger … mere var der som sådan ikke i det.
BMI-målinger er en guideline, som giver en indikation, men jeg hører ikke til dem, der kan blive fanatiske af den grund.
Omvendt vil jeg ikke negligere BMI-målingerne, for de kan være et redskab til at vurdere om kattene er over- eller undervægtige.

Jeg vejer jævnligt mine katte, og har deres vægte skrevet ind i et skema (et journalsystem der hedder Kintraks).
Her følger jeg kattenes vægtudvikling og kan dermed regulere i deres foderblandinger, hvis katten tager på eller taber sig.

[QUOTE=Jenny;786532]Cucci - sådan tror jeg nu, der er mange der er, også uden for dyreværdenen. :frowning:

Jeg er selv blevet truet med indlæggelse af en ny læge, fordi hun mente, jeg var for tynd, og mit BMI var ALT for lavt. Måtte så bruge næsten en time på at forsikre hende om, jeg var sund og rask. Spiste mere end mine fuldvoksne brødre, har altid været tynd, og ligner min far. Det er nok ikke nogen hemmelighed, jeg ikke bryder mig om BMI som måleenhed for, om man er for tyk eller tynd.

Samme holdning har jeg med BMI til katte. Som du skriver Hanne, så må en stor skovkat gerne veje 7 kg. HVIS det passer sammen. Nytter jo ikke noget, et lille myr er så fed, den ikke kan gå. Men hvis katten er stor, og den ikke decideret har deller, så må den veje 20 kg. for min skyld.[/QUOTE]Jeg kender det alt for godt, og jeg måtte have de vækstskemaer man får lavet som spædbarn og de første 3 år (mener jeg) med for at overbevise sundhedssystemet om at jeg hele mit liv har lagt væsentlig under den normale vækstkurve.

Ang. katte:

Min dyrlæge har også sådan et vækstskema hængende i venteværelset, som han (og jeg) mener er fis og pjat når han ser Nimbus, der er en stor og kompakt kat. Jeg spørger dog altid ind til Nimbus’ vægt, som normalt ligger mellem 8 og 10 kg., for at være sikker på at han ikke er blevet for fed. Det handler vel om hvorvidt, at katten kan bære vægten eller ej.

Sådan opfatter jeg det bestemt heller ikke :slight_smile:

Jeg undrede mig faktisk lidt over, at der var opstillet et BMI på 30 for alle andre katte end de slanke racer.
Det BMI-tal synes jeg er lavt. Når jeg så læser, at der andre steder skrives, at det først er ved et BMI-tal på 42, at der er tale om overvægt, ja så stiller jeg da spørgsmålstegn ved dyrlægens beregningsmodel.

Jeg tror egentlig at man bruger FMBI (feline body mass index, som vores bøger kalder det), for at folk måske bedre kan forholde sig til det, da det er noget der kan overføres fra menneskers daglige liv.
Jeg synes egentlig et almindeligt body-scoring system, hvor man vurderer katten/hunden/hesten/aben… (fyld selv flere på) efter en 5 trins skala, her siger man god for en 3’er, man gør opmærksom på en 2/4 og man laver behandling for en 1/5. Det synes jeg er rimeligt og til at forholde sig til, da man vurderer på flere parametre; bl.a. tykkelsen af fedtlaget.
Muskler vejer jo mere end fedt, og fedt fylder mere.

Den model du nævner lyder bedre, idet den er trinopdelt og vurderer på flere parametre :ok:

Det var nok også derfor, at min dyrlæge morede sig mens hun målte og udregnede mine kattes BMI … fordi hendes model “kun” er en guidline.

Min dyrlæge havde målt mange katte i løbet af dagen, og her kom jeg så, som dagens sidste kunde, med mine store drenge, og lavede dagens højdespring :høhø: Det synes både hun og jeg var ret skægt :tihi: for som hun sagde: De er jo hverken tykke eller fede.
Mine katte er Norske Skovkatte og dermed en af de største racer :slight_smile:
så det er ikke så underligt, at netop de 2 hankastrater toppede listen.

gad vide om mine så på papiret er ved at dø af sult ? med fri adgang til foder, og alligevel synes andre racer at vores er sygeligt tynde. der er altså mange forskellige modeller af katte og de er MEGET forskellige

jeg tænker at BMI mht. katteverden nok ikke er så anderledes en BMI i menneskeverden … man kan ikke bruge det til ret meget :), det er for usikker en estimering af overvægt og kan allerhøjst bruges vejledende. Der tages ikke hensyn til køn, muskelmasse kontra fedt, trænet vs. utrænet samt fordeling af fedt

[QUOTE=DK Lindvig;786878]Den model du nævner lyder bedre, idet den er trinopdelt og vurderer på flere parametre :ok:

Det var nok også derfor, at min dyrlæge morede sig mens hun målte og udregnede mine kattes BMI … fordi hendes model “kun” er en guidline.

Min dyrlæge havde målt mange katte i løbet af dagen, og her kom jeg så, som dagens sidste kunde, med mine store drenge, og lavede dagens højdespring :høhø: Det synes både hun og jeg var ret skægt :tihi: for som hun sagde: De er jo hverken tykke eller fede.
Mine katte er Norske Skovkatte og dermed en af de største racer :slight_smile:
så det er ikke så underligt, at netop de 2 hankastrater toppede listen.[/QUOTE]

Her kunne min Lydia godt være med på toplisten. Med hendes 6,8 kg. af en hunkastrat har hun en pæn størrelse :tihi:
Hun er en god robust britepige.