Uha… et spørgsmål, der skiller vandene… for nu findes den røde tud jo også hos andre racer, men det er korrekt, at pitten og amstaffen først blev adskilt - i visse lande - for knap 50 år siden. Rent genetisk ligner de derfor hinanden en del endnu -
Der findes 3 typer pitbull - af sind:
Nanny - svarer iflg den ene amerikanske hundeklub til amstaff
Work - ofte service hunde osv
Game - bruges i hundekampe
Den røde næse er en farvevariant, der blev brugt en del af folk, der avlede game pits, da man mente, at disse dyr så farligere ud. I dag mener en del derfor, at hunde med en rød næse er i tættere genetisk familie med game pitten end med Nanny pitten… DVS er mere aggressiv rent linjemæssigt… men men men…
Ja jeg vil helst ikke gøre mig til dommer over det, og kender ikke denne hund, som ser skøn ud.
Da hunden i annoncen er en blanding kan der være alle mulige racer i den. Her er et par andre muligheder:
Toller:

Labrador:
http://www.caninescorner.org/breeds/l/labrador-001-mainpage.jpg
Plus en lang række andre
Den eneste pitbull jeg har kendt med stambog og lovlig adgang til DK, kom fra Tyskland, og blev ført ind under meget strenge regler - han var alletiders hund og havde en sort næse så jeg tror ikke man ud fra farven alene kan racebestemme en hund, men hunde med denne farve næse vil blive ilde set mange steder af andre hundefolk, skal man vide, hvis man tager den. På HG og mange andre steder er de forbudte alene pga næsens farve
Hun ser dejlig ud. Desværre interesserer racen ikke mig.
Jeg håber hun finder et godt og varigt hjem hos nogle folk med forstand på terrierens sind og behov.
MVH