Bør jeg give vitamin-tilskud?

Hej kattegale :slight_smile:
Jeg har to han maine coons på 5,5 måneder. De får Orijen tørfoder og til aften er vi begyndt at skifte vådfoderet ud med råfoder fra kragborg kyllingemix, bestående af kød, brusk, fedt og knogler. De får hver 50 g af dette, samt et kyllingehjerte eller to og kurer af fryd mens der bliver spist, det er herligt at overvære. Men jeg er bekymret for om det er nødvendigt eller ej at tilsætte vitaminer eller andet til kødet, som der er det i almindeligt kattefoder? Eller er det kun relevant ved en ren råfoder kost?
Nogle ernæringskloge folk herinde der har et forslag herom? :slight_smile:

Det kommer nok an på om der i det Kragborg mix er alt det som katten skal have, altså er det fuldfoder eller? :slight_smile:

Det er ikke fuldfoder nej, der er intet tilsat. Har derfor svært ved at vurdere om den enkelte portion om aftenen, kan sætte dem i underskud af næringsstoffer, når de stadig får fra tørfoderet oveni :confused:

Der er en tommelfingerregel om at hvis råt udgør så og så meget af kosten, skal der tilskud til.
Men jeg kan simpelthen ikke huske procenttallet. Forhører mig lige hos en der fuld-BARF’er. :slight_smile:

Tommelfingerreglen hedder 20-30%.
Og 50 gram er efter sigende en relativt stor andel (det kan jo ikke sammenlignes direkte, da råt indeholder en masse vand, i modsætning til tørfoder).
Hendes kat får 120-160 gram daglig - og som sagt intet andet.

Og eftersom der ikke er indmad i dit kyllingemix, bør du tilsætte vitamintilskud.
Hun anbefalede i øvrigt også at du varierer proteinkilden, så de ikke kun får kylling. :slight_smile:

Vil helt bestemt variere kødtype, ville bare lige se om de overhovedet var interesseret i råt til at starte med :slight_smile: så må jeg ud og kigge nærmere på vitamintilskud, tusind tak for svaret :slight_smile:

50 gram kylling plus et hjerte svarer til halvanden gasset daggammel kylling. Så det er bare supplering. En ung hankilling fra en stor race spiser 3-4 gange mere end det om dagen. Hvis bare tørfoderet er lødigt, så bliver behovet dækket.

vh

Andreas

Måske kan du bruge Felini complete fra Zooplus?

Tea, må jeg ikke spørge til om det er en KG-bruger du kender der fuldbarfer? Vil nemlig gerne have nogle links eller titler på noget litteratur der beskriver emnet

[QUOTE=Vipstøsen;1314349]Måske kan du bruge Felini complete fra Zooplus?

Tea, må jeg ikke spørge til om det er en KG-bruger du kender der fuldbarfer? Vil nemlig gerne have nogle links eller titler på noget litteratur der beskriver emnet[/QUOTE]
Det er det ikke, det er en jeg kender fra en kattegruppe på Facebook. :slight_smile:
Har lidt travlt i dag, men kan godt efterspørge litteratur.

[QUOTE=Tea;1314354]Det er det ikke, det er en jeg kender fra en kattegruppe på Facebook. :slight_smile:
Har lidt travlt i dag, men kan godt efterspørge litteratur.[/QUOTE]

Det behøver ikke være idag Tea. Alternativt kan du høre hende ad om det er OK jeg kontakter hende… så skal du ikke bruge mere tid end absolut nødvendigt :wink:

[QUOTE=Ida;1314265]Hej kattegale :slight_smile:
Jeg har to han maine coons på 5,5 måneder. De får Orijen tørfoder og til aften er vi begyndt at skifte vådfoderet ud med råfoder fra kragborg kyllingemix, bestående af kød, brusk, fedt og knogler. De får hver 50 g af dette, samt et kyllingehjerte eller to og kurer af fryd mens der bliver spist, det er herligt at overvære. Men jeg er bekymret for om det er nødvendigt eller ej at tilsætte vitaminer eller andet til kødet, som der er det i almindeligt kattefoder? Eller er det kun relevant ved en ren råfoder kost?
Nogle ernæringskloge folk herinde der har et forslag herom? :)[/QUOTE]

Når du giver kombi på den måde, hvor der i mix er både muskelkød, brusk og knogle, og du supplerer oveni med noget hjerte, så er du ganske godt dækket ind, specielt når de ved siden af får tørkost. Du kan overveje at tilsætte lidt B-vitamin og lidt lakseolie - B-vitamin fåes ved Zooplus som nogle vitaminflager - Vitamine & Ergänzungsfutter für Katzen günstig kaufen | zooplus
B-vitamin er vandopløselige, så de kan ikke overdoseres.

Du skal IKKE på råfoder som indeholder brusk/knogledel tilsætte Felini Complete - det er en vitamin/mineralblanding som er beregnet til at tilsætte til RENT muskelkød (altså hvor knogledelen mangler).

[QUOTE=Churchtown;1314378]…
Du skal IKKE på råfoder som indeholder brusk/knogledel tilsætte Felini Complete - det er en vitamin/mineralblanding som er beregnet til at tilsætte til RENT muskelkød (altså hvor knogledelen mangler).[/QUOTE]

Aha, tak for den oplysning, det er jo ret væsentligt.

Bare for at være sikker. Min nyeste kat herhjemme, hun nægter helt og aldeles at spise tørkost og vil kun have vådmad, men kød det elsker hun også. Jeg ville egentlig gerne give hende noget mere kød, men var bange for om hun fik nok af de forsk. mineraler og sporstoffer, så indtil videre har det kun været givet som snack.

Skal det forståes sådan at hun er dækket ind hvis hun får skært kød plus felini complete? Det kan sagtens være at hun køres mere over på BARF i længden, men skært kød elsker hun, så det vil være til en start

[QUOTE=Vipstøsen;1314483]Aha, tak for den oplysning, det er jo ret væsentligt.

Bare for at være sikker. Min nyeste kat herhjemme, hun nægter helt og aldeles at spise tørkost og vil kun have vådmad, men kød det elsker hun også. Jeg ville egentlig gerne give hende noget mere kød, men var bange for om hun fik nok af de forsk. mineraler og sporstoffer, så indtil videre har det kun været givet som snack.

Skal det forståes sådan at hun er dækket ind hvis hun får skært kød plus felini complete? Det kan sagtens være at hun køres mere over på BARF i længden, men skært kød elsker hun, så det vil være til en start[/QUOTE]

Ja, så er hun dækket ind. Jeg brugte Felini Complete i en periode da jeg fodrede med råt, da jeg efter 1 år gav op overfor at blive ved med at klippe 3 hele kyllinger med knogler ud til kødhakkeren hver uge (vildt hårdt for hænderne) Jeg tilsatte dog fortsat lidt kyllingehjerte når de fik skært kød og Felini Complete, men lever-delen er indeholdt i vitamin/mineralblandingen så det må ikke tilsættes. Og så skal man være opmærksom på at skært kød tit indeholder meget lav fedtprocent.

Det var også en mulighed. Men jeg er selv nysgerrig - og tænker andre måske også er det.
Har spurgt hende nu, og hun ville finde noget frem senere (aftensmaden skulle lige overståes.) :slight_smile:

Generelt om ernæring hos katte:

Mere specifikt om råfodring:
http://feline-nutrition.org/

http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2013/04/08/raw-food-diet-part-3.aspx

Og til sidst en (gratis) e-bog om emnet:
http://www.rawfedcats.org/E-book.htm

Jeg har ikke selv haft mulighed for at læse det i gennem, så I får bare linksene som jeg har fået dem. :slight_smile:

Jeg kan varmt anbefale at læse Making Cat Food Det er en komplet opskrift hvis man følger den ordentligt.

Har oversat opskriften til dansk (vedhæftet) Men det er vigtgt at man læser HELE artiklen inden man går i gang.

Link til tysk storkøb: https://www.das-tierhotel.de/

Billige vitamin tilskud som bruges i opskriften:

Vitamin E - 200IU: https://www.healthmonthly.co.uk/swanson_vitamin_e (disse er halv størrelse, så man skal bruge dobbelt til opskriften)

[Vitamin B - Complex 50](https://www.healthmonthly.co.uk/swanson_balance_b-50_1?search_string=Swanson Balance B-50)

Taurin pulver (kapsler a 500mg. Let at dosere)

Saltet der bruges er det samme som Seltin Mineralsalt (se billedet) Det kan købes i Føtex for omkring 30Kr. for 500g. Alternativt kan man godt bruge almindeligt bordsalt. Husk begge SKAL være MED jod.

Send mig gerne en besked hvis der er spørgsmål