Bør jeg være bekymret?

…og det hjælper penicillin i øvrigt ikke på alligevel, fordi det er en virus. Penicillin hjælper kun på evt. tilstødende bakterielle sygdomme.

Det er rigtig fornuftigt at reagere på adfærdsændringer :ok:

Jeg er enig med de andre i, at det lyder som en øvre luftvejsinfektion (fx herpes eller calici). Egentlig starter man med at se tiden an og kun hvis kattene er meget syge, ikke drikker og lign., behøver man søge dyrlæge.
Men hellere en gang for meget end en gang for lidt :slight_smile:

Hvor meget er så “problemer med vejrtrækningen?”

Ozzy hoster lidt og Phumba gør ogs (men hun hoster nu altid, sådan on and off i perioder)

Phumba er ret snottet og “snorker” her mens hun sover. Men jeg har lige givet dem alle 4 noget af deres (hver i sær) favorit-guf, og det blev fortæret med glubende appetit! Så de er ikke voldsomt syge, men Phumba er godt nok noget slatten. Hun fik en af de her flydende snack-stænger, dem plejer hun at elske og den blev da også slupret ind i en fart. Jeg vil se om jeg kan få fat i flere af dem, skulle hun få det dårligere er de jo da væskeholdige + der må være en form for næring i dem. Og dem kan hun altså MEGET godt li’. Hellere ha’ i reserve inden det bli’r søndag og alt er lukket :slight_smile:

Ih jeg føler mig som alletiders pyllermor… Men jeg har - underligt nok - aldrig prøvet at de sådan har været syge før. Så har det været kronisk som med Basils nyrer eller da han åd den sok. Ikke sådan noget der smitter. Det er første gang i mine 27 år som katteejer at jeg prøver det… Så jeg er sådan omtrent oppe på vægge og lofter af bekymring over de små :uha:

Nå, det er godt jeg har fri i weekenden så jeg kan agere vågekone. Må hellere få fat i en af de store engangssprøjter hvis nu de ikke vil ha’ vand frivilligt…

Er der egentlig dyrlæger der holder åbent om lørdagen? Sådan overhovedet? Eller er det altid en vagtdyrlæge så?

Trekkie - Østergårds har åbent lørdag 10-12 :slight_smile:

Og jeg har en stribe engangssprøjter i diverse størrelse hvis du vil låne (edit: få)…

Og ja, de bliver lidt ynkelige og slatne og pylrede i et par dage, og så plejer det at gå over… Så længe de har appetit plejer det ikke at være helt skidt… :slight_smile:

Tak. Holder lige øje med Phumba i nat og i morgen tidlig. Hun er jo en ældre dame og har i forvejen “et eller andet” der får hende til at hoste fra tid til anden. Og så ved jeg da at der ER en mulighed for at futte hende til dyrlæge hvis det er nødvendigt. Jeg vil jo helst undgå at skullle betale søndags- og vagtgebyr osv hvis det kan undgås :slight_smile: Er de syge skal de til læge selvfølgelig, men jeg er trods alt ikke lavet af penge (desværre L)

Og tak for tilbudet om engangssprjterne. Men de plejer nu da kun at koste et par kroner. Og jeg plejer osse at ha’ dem liggende, men rotterne har osse været syge og har skullet ha’ medicin et par gange på det sidste… ih glæden ved husdyr… Men min dyrlæge får sig da en god ferie GG Hun må ha’ råd til det efter alt det vi har rendt derhenne i den sidste tid L)

Trekkie - God idé. Og Østergårds er tilknyttet Tingskoven, så de er ret så vant til at se og vurdere den slags :slight_smile:

Lige pt ville jeg holde øje med om de snottede stadig spiser. Snottede katte kan miste lugtesansen i større eller mindre grad ligesom os - og katte spiser helst ikke noget, de ikke kan lugte. Så, hvis de begynder ikke at ville spise, så prøv at lune (våd)maden lidt - en mikroovn er fin til det, hvis du har det. Eller hæld vandet fra tun i vand over og bland tun i maden - det lugter stærkt og de fleste katte synes det smager godt.
Lidt hoste er hvad det er - som hos os under er stærk forkølelse. Men hvis de begynder at hive efter vejret, have hosteanfald der bliver ved længe eller det “koger” og rasler når de trækker vejret, så ville jeg høre med en dyrlæge.
Har Phumba astma?

Jeg ved faktisk ikke om Phumba har astma. Vi har talt om det, og faktisk var det meningen at vi ville ta’ hende med når Stevie alligevel skulle vaccineres, for lige at få lyttet på hende. Så altså det er ikke noget der har virket rigtig alarmerende, hun hoster bare lidt, særlig når hun bli’r ophidset over et eller andet (eller spinder for meget)

Men vi var netop blevet enige om at hun da nok lige skulle ha’ et tjek for en sikkerheds skyld. Jack startede jo også med at hoste… og det var jo noget meget værre (nemlig en kræftknude i hans mellemgulv, viste det sig :frowning: )

Hm. Hun har lige (sådan for 10 minutter siden ca) hostet hvor det ,lød som om hun kastede lidt hår op til sidst. Hun har jo mere pels end de andre så hun hoster osse tit hår op. Ikke som rigtige hårboldte, bare når hun får græs så ryger det op igen sammen med noget hår. så jeg har vel undskyldt hende lidt med at det nok bare var det. :uha: nu bli’r jeg helt nervøs for om jeg har overset noget andet… Hun er jo ikke den kat der gør mest væsen af sig…

Det var ikke meningen at gøre dig mere bekymret. Og astma kan sagtens være mildt og ikke-behandlingskrævende. Lidt småhoste som du beskriver, ville jeg heller ikke behandle, hvis det er eneste symptom. Men det kunne være en grund til lige at holde et ekstra øje på hende, når hun har en infektion, der kan genere luftvejene.

Off topic: Hvad er det for nogen?? (Og hvor køber du dem?)

Håber de snart er ovenpå igen… stakkels små kræ :trøste:

Hos dyrlægen kan man købe Hills a/d.
Det er beregnet til syge katte og indeholder meget næring. Kan gives i en engangssprøjte - evt med en smule vand.

Derudover er de fleste katte meget glade for det og spiser i det mindste en lille smule.

Åhhh altså… Håber ikke du skal til at gennemgå det jeg har været igennem med mine kræ… Selv om det “kun” var virus påvirkede det jo ALTING!!! Mine blev sløve først og holdt så op med at spise og drikke - sådan på skift! Og dr dyr mener jo den ene smittede den anden… Det tog hele 3 uger inden de begge var på toppen og jeg var om dem som en værre hønemor… OGSÅ efter de havde været indlagt med høj feber… Man blir såååå bekymret for de små banditter. De kan jo ikke sige HVAD der er galt… Håber det blir bedre med dem her over weekenden :kryds::kryds:

Skal du afsted igen med en af de andre - og skal de have antibiotika - så er antibiotikaen til øvre luftvejsinfektioner Ronaxan - den fås ikke som depot. Der skal skylles efter/spises straks efter indgivelse da den ætser sidder den fast.

Ozzy har det meget bedre i dag. Han har styrtet frem og tilbage i stuen, hans yndlings-apport-legetøj dukkede nemlig op fra hvor han havde fået smidt det ned bagved :slight_smile:

Og så skulle der hentes. Og hentes. Og hentes. Han virker til at være helt sig selv igen. Han hoster lidt indimellem, sådan en ret dyb hoste, men det lader ikke til at genere ham synderligt. Og så er han blevet hæs, det lyder altså sjovt når en kat, specielt en siameser, er hæs.

Han har puttet med Adelie igen, jeg ved ikke om det er fordi de bare ER blevet gode venner eller HUN nu ikke er helt på toppen - men hun har da lige ryddet sit aktivitetsbræt til sidste krumme, så jeg tror ikke hun er smittet :slight_smile:

Phumba har det vistnok en lillesmule bedre også. Hun har spist godt her til morgen. Sover meget, men det gør hun jo i forvejen, hun er trods alt en ældre dame :slight_smile:

Lis, tak for navnet på antibiotikaen. Så ved jeg hvad jeg skal spørge om hvis det bliver nødvendigt. Lige nu ser det heldigvis iikke ud til at være tilfældet, men det ved man jo ikke :slight_smile:

Og det der flydende snack… er det her: VITAKRAFT LIQUID SNACK KYLLING & TAURIN KATTEGODBID - 19,95 kr. - 100% prismatch og dag-til-dag-levering

Sikkert ikke ligefrem det mest lødige, men nu er det jo en snack og når de er sløje går alting an :wink:

Godt at høre er de er ved at være ovenpå igen… De fleste tilfælde plejer heller ikke at være noget problem for sunde og raske voksne katte :slight_smile: