Bør jeg være bekymret?

Ozzy er … mærkelig.

Jeg kan ikke beskrive det anderledes. Han æder som ham plejer (meget!) men gider ikke rigtig noget. Og en 6 måneders siam der helst vil sove?! Så er der altså noget galt!

Allerførst: Jeg HAR været ved dyrlæge her i formiddag, og hun var enig med mig i at det ikke var helt godt… Og mente at der MÅSKE var en af de andre der havde bidt i ham et sted så han havde en infektion undervejs. Han havde ikke feber. Lidt forhøjet temperatur, men det mente hun var fordi han ikke var ældre (39 grader) og stadig kørte i højt gear.

Han fik en indsprøjtning med noget antibiotika, der skulle virke i 12 dage? Det håber jeg får hvad end det er til at forsvinde… for selvfølgelig sku’ dyrlægen lige på ferie nu >_<

Men der er ikke nogen sår at finde. Han ømmer sig ikke. Han kommer glad når man kalder. Han gider bare ikke rigtig lege. Han har leget en lille smule med Stevie, men slet ikke hvad man ville forvente.

Hvad mener I? Er han bare jaloux på Stevie? Føler sig overset? (det er han ikke, altså. Jeg snakker og nusser meget med ham)

Ville I ikke også ha’ gået til dyrlæge? Eller er det mig der er over-pylret?

Nej, du er ikke pyldret… og der var jo “noget”, så dyrlægebesøget var fuldt på sin plads…

Katten kan have en off-dag af mange årsager, men en killing ville jeg altså også mene skal fjante og fjolle… off-dage er for voksne katte!

Det kan jo være lidt influenza under opsejling ? Feks calici ser man jo ikke rigtig før de evt får blæner på tungen. Har du lige været på udstilling eller fået ny kat ?

Ja vi har fået ny kat for en uge siden. Hvad er symptomerne på calici? Og er det farligt? Og er de ikke vaccinerede mod det?

Hey.

Calici er normalt ikke farligt!

IB hár sikkert allerede haft Calici, så han er sikkert godt igang med at danne antistoffer - i al fald har jeg for en lille mdr. tid siden konstateret at én af killingerne var træt en dags tid og ganske rigtigt havde to små prikker bagerst på tungen - dagen efter var det overstået og killingen var i fuld vigør igen.

Jeg var for et par år siden rigtig rigtig hårdt ramt med Calici her i huset - tror vi var rendt ind i en slem streng eller også havde mine katte bare ikke mødt Calici før (hvor usansynligt det end lyder!) og dét var ikke sjovt! Så jeg har en sund respekt for Calici, men går ikke længere i panik ved tanken, da mine kattes immunforsvar hár lært hvad Calici er og derfor ikke har noget problem ud af det.
Calici er én af de ting man vaccinerer imod og er katten vaccineret får den normalt kun svage tegn på sygdom og Calicien er hurtigt bekæmpet igen.

Det lyder ikke usansynligt at det kán være en Calici der kigger forbi, hold øje med Ozzy’s symptomer og om Stevie også bliver sløj (halthed, træthed, blæner bagerst på tungen) og se det an. Det går normalt hurtigt over igen.

Jeg synes det er fint du er kommet afsted til Dr. Dyr. :ok: Det kán jo være noget andet og mere behandlingskrævende og så er det fint at ha Dr. med inde over.

Men ja, det er sikkert én af kattenes “børnesygdomme” :wink:

God bedring med Ozzy!

/Mette

Calici og herpes giver influenza-symtomer: nedsat ædelyst, træthed, feber, måske lidt snot og nysen, og bare sådan almen slattenhed … Calici giver så også ofte enten halten på et eller flere ben i nogle dage eller sår i mund og svælg. Herpes kan give problemer med øjnene. Ligesom hos mennesker er det ikke noget farligt, det skal bare overstås - herpes kan dog, hvis det sætter sig i øjnene, give sår på hornhinden (men det er altså ret sjældent, fordi vi jo styrter til dyrlæge når der er det mindste at se!).
Og jo, de er vaccinerede, men der findes adskillige strenge af virussygdommene, så de kan såmænd sagtens få det alligevel. Det kommer typisk i forbindelse med noget stress og introduktion af ny mulig smittebærer (udstilling, ny kat osv.).

Hm. Jeg syntes han var en lille smule snottet igår. der er ikke noget at se i dag og han æder fint… Han hostede et par gange her til morgen, men de har lige fået en ny skål kattegræs i går så jeg tænkte det måske bare var noget han skulle ha’ op. Det var bare sådan to host og ikke mere.

Nåmen… det kan altså være calici selvom han er vaccineret? Så længe det ikke er noget farligt så går det jo nok :slight_smile: Vi kan allesammen blive forkølede jo og det er åbenbart kattenes svar på forkølelse? Kan de rent faktisk få det lissom vi bli’r forkølede? Af kulde/træk? For her har da godt nok været køligt i det par dage, så man overvejer at tænde varmen (det er bare så TIDLIGT på året…)

Jeg holder øje med hans tunge… HVIS han får blegner på tungen skal man så gøre noget? Eller forsvinder de af sig selv igen?

Det vigtigste er at sikre, at han spiser og drikker i et vist omfang over de næste dage og så ellers holde øje med, at han ikke får det værre, end han har det nu. Når han nu har fået indsprøjtning med penicillin, burde der ikke kommer yderligere infektioner.

God bedring med ham :slight_smile:

Selv om jeg tog mine forholdsregler før Tullen flyttede ind, alle katte var vaccinerede en måned før indflytning - så blev de altså mere eller mindre syge allesammen alligevel. Nysen, snask i øjnene, stille et par dage. Jeg tror det er svært at undgå, når man blander mikroorganismer fra to hjem. Lidt som når vi tager sydpå og får dårlig mave af ting, som de lokale ingen problemer har med. Stress-situationen med nye katte sammen gør det ikke bedre.

[QUOTE=Temple Bar;677669]Det vigtigste er at sikre, at han spiser og drikker i et vist omfang over de næste dage og så ellers holde øje med, at han ikke får det værre, end han har det nu. Når han nu har fået indsprøjtning med penicillin, burde der ikke kommer yderligere infektioner.

God bedring med ham :)[/QUOTE]

han spiser ikke. Han ÆDER L det første han gjorde da han kum hjem fra dyrlægen var at styrte ud til maden :slight_smile: Og dét skal jeg nok holde øje med han bli’r ved med. For går Ozzy først fra fadet… SÅ er det med udrykning L

Og tak. Det har beroliget mig en del, det her. Jeg er glad for jeg ofrede pengene på at få ham tjekket (ellers ville jeg bare bekymre mig alt for meget hele weekenden) men det lyder som om det ikke behøver at være så alvorligt :slight_smile:

Sjovt dyrlægen ikke nævnte calici. Men hun var også meget optaget af at finde et evt sår på ham så hun har nok tænkt i alvorligere baner :slight_smile: (nå det gik osse lidt stærkt, jeg blev proppet ind mellem to andre fordi den eneste tid i dag var lige nu hvor jeg skal til og afsted på arbejde)

Nej. Det gør vi heller ikke. Men en lidt lavere kropstemperatur giver bedre levemuligheder for de vira vi allesammen render ind i hele tiden. Katte får det fra andre katte eller fra noget vi slæber med ind. En vaccineret kat kan stadig få det, men det forløber meget mildere :slight_smile:

Krydser fingre for at han er frisk om et par dage igen.

Lyder da ikke rart for dig og lille Ozzy:(. Jeg håber da det “bare” er noget forbi gående pga nye bakterier i huset. Da mine blev syge stoppede de jo med både at spise og drikke, og så sov de hele tiden. Men de er jo et par “gamle” ræve på 8… En killing skal jo have krut i rumpetten OG æde en masse.

Jeg håber sprøjten virker/modvirker hvad han nu går og kæmper med og snart blir en fræk lille bandit igen. Og GODT du tog afsted til dr dyr idag i stedet for at trække tiden…:thumbup:

Det kunne godt tyde på at det er et eller andet smitsomt. Manden har lige ringet for at sige at nu var Phumba osse ramt af “det der forkølelse” med lidt snot og generel slaphed. :frowning: Øv da. Men så er det på den anden side nok ikke fordi Ozzy er blevet bidt :slight_smile: Og det er da en god ting.

Nu håber jeg så bare det går hurtigt i sig selv igen.

Typisk nok er den lille smittespreder (AKA Stevie) overhovedet ikke påvirket… Men hvis det smitter så rager Delle det nok osse til sig, hun lå jo og puttede med Ozzy i går.

Nå… Hvis de allesammen er slatne kan de vel putte sammen så :wink:

Er der noget man skal være særlig opmærksom på hvis det er calici? Altså bortset fra at sørge for at de spiser og drikker? Ved man om de har ondt nogen steder f. eks? Og kan det udvikle sig til noget værre? (det kan influenza hos mennesker jo godt)

Og… må man gi’ katte kamillete? Rotterne elsker det og de har godt af det hvis de er blevet forkølede… Men fordi noget er godt til mennesker og rotter betyder det jo ikke at det også er godt for katte…

Du skal bare sørge for at de bliver holdt godt lune, får godt med væde. Appetitten kan godt forsvinde et par dage - og du kan da evt give dem lidt reconvalenspasta ( kyllingefedt med vitaminer, og masser af protein på tube). Men du skal nok have en antibiotikakur til alle og evt en øjensalve hvis det breder sig til øjnene. De ma gerne få kamillethe at drikke.

God bedring

God bedring til dine katte Lisbeth

Nu er både Phumba og Delle jo voksne og har dermed et godt immunforsvar, så de “bør” ikke blive særligt alvorligt ramt. Udover mad og vand vil jeg nøjes med at være opmærksom på deres vejrtrækning, for det er luftvejene, det først går ud over, hvis der sker mere. Og så skal du også have penicillin til dem.

Hvor får man det der pasta? Jeg har gimpets almindelige multivitaminpasta, det er det eneste jeg sådan lige ligger inde med. Men jeg kan da lave noget guf til dem med ekstra fedt i hvis det skal være :slight_smile:

Hm. Dyrlægen har jo så ferielukket de næste to uger. Men afhængig af hvordan de allesammen kommer gennem weekenden må jeg jo ha’ fat i en afløser så. Håber ikke det bli’r så slemt. De er jo da allesammen vaccinerede mod calici.

Mener du at de skal ha’ penicillin under alle omstændigheder eller kun hvis de får det værre? Bare for at være sikker…

Nu er jeg ikke Mette - men voksne vaccinerede katte ville jeg vente og se tiden an med. Så længe de spiser og drikker og ikke har besværet vejrtrækning.

Jeg lavede et skriv om de infektioner man vaccinerer imod engang - deriblandt calici og felin herpes (det er de to man som regel under et kalder katteinfluenza, og som man vaccinerer imod). Jeg er sikker på at nogle af oplysningerne nok er forældede (om vaccinen bl.a.) men symptomer osv skulle jo være godt nok. Hvis du er interesseret, selvfølgelig. :slight_smile:

Og Mette er helt enig :smiley: Det er først, hvis en eller flere får problemer med vejrtrækningen, at jeg mener der skal penicillin til. Almindelig calici kan en voksen kat med sundt immunforsvar som udgangspunkt bekæmpe uden hjælp :slight_smile: