Børn og immunforsvar - få et kæledyr :)

Denne her fortjener sin egen tråd, så den let kan findes igen! Godt nok er resultatet på hund, men som sådan synes jeg ikke der er noget overraskende i det, og jeg ville forvente at kat gav samme resultater :slight_smile:
VH
Susanne

Korrelation eller kausalitet?

De slår vældig meget på sammenhængen mellem “mere hund” og “mindre eksem”. Årsag og virkning er knap så godt forstået.

Og jeg mistænker, at årsag og virkning i nogle tilfælde kunne være omvendt. Altså, hvis man har store problemer med eksem, så fravælger man en masse ikke-nødvendige dele i sin livsførelse, f.eks. hund. Vi har i hvert fald hørt en del historier om katte, der skal omplaceres pga. overfølsomhed i familien.

vh

Andreas

Det er jo helt ærligt ikke “breaking news” at et immunforsvar kræver lidt at opbygge… det kommer jo ikke at ingenting (hvad pokker tror folk lige der sker, når man vaccinere børn?)

For 15 år siden læste jeg en artikel om, at hvis ikke man vendte tendensen til at flere og flere børn opvokser i “sterilt” miljø, så endte vi med et samfund, hvor man skulle tage en daglig pille med “skidt”, for at holde immunforsvaret i gang.
Intet nyt der…

[QUOTE=Andreas;1290203]Korrelation eller kausalitet?

De slår vældig meget på sammenhængen mellem “mere hund” og “mindre eksem”. Årsag og virkning er knap så godt forstået.

Og jeg mistænker, at årsag og virkning i nogle tilfælde kunne være omvendt. Altså, hvis man har store problemer med eksem, så fravælger man en masse ikke-nødvendige dele i sin livsførelse, f.eks. hund. Vi har i hvert fald hørt en del historier om katte, der skal omplaceres pga. overfølsomhed i familien.

vh

Andreas[/QUOTE]

Studiet kan læses [her]. Konklusionen er, at børn af mødre med astma/eksem har forhøjet risiko for selv at få eksem, men at disse børns risiko for eksem falder proportional med antallet af hunde i hjemmet fra fødslen. Så det er altså ikke fordi familier med astma/eksem har fravalgt hunde; tværtimod har familierne hunde på trods af astma/eksem, og hundene reducerer så risikoen for, at moderens eksem nedarves til barnet. Har barnet ikke forhøjet risiko for eksem via sin mor, er der dog ingen effekt på risikoen for at udvikle eksem.

Det tolker jeg direkte som, at vi bør komme op på 10 katte inden vi får børn :høhø:

For what it´s worth: Jeg var et skrækkeligt sygeligt barn med mange problemer med min vejrtrækning (det var før astma blev moderne!!) Da jeg begyndte at passe min egen pony, som jeg naturligvis delte både madpakke og vandspand med og derved indtog i rå mængder bakterier, blev mit immunforsvar markant bedre :slight_smile: Moderne mødre ville sikkert korse sig, men børn er jo heldigvis ret ubekymrede om infektionsfare og fylder sig på naturligvis med alverdens skidt, som måske i virkeligheden har en gavnlig virkning på den lange bane :wink:
VH
Susanne

[QUOTE=PiaB;1290208]For 15 år siden læste jeg en artikel om, at hvis ikke man vendte tendensen til at flere og flere børn opvokser i “sterilt” miljø, så endte vi med et samfund, hvor man skulle tage en daglig pille med “skidt”, for at holde immunforsvaret i gang.
Intet nyt der…[/QUOTE]

Ok nej - jeg var i 90’erne ansat i den virksomhed, der fremstiller immunterapi allergimedicin, og allerede dengang sagde forskningschefen, at den allerede dengang øgede forekomst af allergi generelt var fordi folk boede alt for sterilt.

Jeg er opvokset på “fem pund skidt om året” og det har nok været meget sundt, for det er ikke forkølelse, influenza og lignende, jeg døjer med :slight_smile:

Mine unger havde altid et forbavsende - skræmmende nærmest - godt immuneforsvar :cool:

Jeg er opvokset på en gård med mange dyr, mange katte (10+ Lykke), hunde. Dernæst var jeg spejder i mange år.
Til gengæld er jeg aldrig syg (skal bare holde mig fra mælk) af forkølelse, influenza og lignende småting.

Engang i mellem kunne en enkelt sygedag da godt ønskes, men naaa hvem gider være snotnæset.

Med andre ord jeg har mindst fået mine 5 pund skidt om året :slight_smile:

Daglig udsættelse for bakterier er godt! Misforstå mig nu ikke, er helt sikker på at I ved hvad jeg mener :wink:

Efterhånden er der også flere bakteriers genom der er kortlagt, og flere man er i fuld gang med at kortlægge. Jo mere kortlæggelse, jo mere viden bla. er der jo kæmpestor fokus på tarmbakterier i øjeblikket i flere forskellige sammenhænge. Det som jeg synes man skal huske på i den forbindelse er at en enorm stor mængde af vores immunforsvar (om man så er kat, menneske el. andet pattedyr) faktisk findes i tarmen! Jeg kan ikke huske det nøjagtige tal men vi snakker noget der ligner 70-80 % og det er bla. de bakterier der bor i vores tarm. Det er overraskende viden for mange mennesker.

Vi skal i den forbindelse også huske (synes jeg) huske at det altså heller ikke duer hvis vi bliver for hysteriske i forhold til vores kattehjem - kattene skal også have et godt immunforsvar - og det kræver også at vi ikke er fuldstændig hysteriske der - og igen misforstå mig nu ikke - der er selvfølgelig situationer der kræver anderledes hygiejne end det som jeg vil kalde ganske alm. dagligdags hygiejne.

Helt enig! Én ting er “daglig drift”, noget helt andet er udbrud af smitsomme sygdomme som gør at man må gøre en ekstra indsats mht. separation, medicinering og hygiejne mens man lige arbejder på inddæmning.
Vh
Susanne

[QUOTE=Vipstøsen;1290278]
Vi skal i den forbindelse også huske (synes jeg) huske at det altså heller ikke duer hvis vi bliver for hysteriske i forhold til vores kattehjem - kattene skal også have et godt immunforsvar - og det kræver også at vi ikke er fuldstændig hysteriske der - og igen misforstå mig nu ikke - der er selvfølgelig situationer der kræver anderledes hygiejne end det som jeg vil kalde ganske alm. dagligdags hygiejne.[/QUOTE]

Helt enig med dig her.
Jeg lider på ingen måder af rengøringsvanvid - dels gider jeg ikke bruge mit liv på det, dels er jeg ikke bakterieforskrækket.
Lige hjemkommet fra udstilling i Herlufmagle og der var mange der var “neeejjj må jeg godt røre din kat”.
Ja selvfølgelig må du det!! De skal skisme da kunne holde til at blive rørt ved og alle kattene er jo kigget på af dyrlæger inden de får lov til at komme ind.

Dobbelt post

[QUOTE=HolmeInc;1290281]
Lige hjemkommet fra udstilling i Herlufmagle og der var mange der var “neeejjj må jeg godt røre din kat”.
Ja selvfølgelig må du det!! De skal skisme da kunne holde til at blive rørt ved og alle kattene er jo kigget på af dyrlæger inden de får lov til at komme ind.[/QUOTE]

Ja, jeg forklarer også tit at jeg hellere går efter at opdrætte katte med godt immunforsvar end at pakke dem ind, og at udstillinger mv. er en god måde at teste kattene på :slight_smile:

Selvom jeg ikke har børn selv, så står jeg inde for at børn bør vokse op med dyr … af en eller anden slags. Dyr påvirker på mange måder hvis man har med dem at gøre i hverdagen - Helbred, psyke, empati.

Børn der har med dyr at gøre lærer at respekterer kæledyrets grænser, fordi dyret skal nok fortælle når nok er nok og ikke altid på den blide måde. Vil tro alle herinde har fået klør fem mere end en gang.
Børn der vokser op med dyr får den daglige ration af skidt og lidt til, hvilket hjælper immunforsvaret. Børn der har med dyr at gøre lærer at forstå dyrene. Det danner en gensidig respekt, tiltro og venskab. Har barnet tilmed en del af ansvaret for dyrets pasning, så kan barnet lærer ansvarlighed tidligt.

Jeg har haft dyr gennem hele livet minus et par enkelte år. Jeg fik min pony da jeg var 12 og havde fuldt ansvar for den, mor kørte mig kun til stalden hvis det styrtede ned. Så det var på cyklen mindst 3 gange om dagen ud til ponyen (5km). Fifi (ponyen) var utroligt god til at fortælle mig når hun ikke syntes tingene var i orden - når hun syntes vandtruget eller krybben trængte til at blive renset ordenligt, så vendte hun rumpen til og sked enten i vandtruget eller krybben. Hun var i det hele taget en sjov pony, hun lavede så mange underlige ting (kravle under hegnet, efterlade æbletræet med halve æbler, spise blomme og spytte stenen ud, gå op af trappen og ind i huset, drikke sodavand fra flasken).

[QUOTE=Temple Bar;1290255]Ok nej - jeg var i 90’erne ansat i den virksomhed, der fremstiller immunterapi allergimedicin, og allerede dengang sagde forskningschefen, at den allerede dengang øgede forekomst af allergi generelt var fordi folk boede alt for sterilt.

Jeg er opvokset på “fem pund skidt om året” og det har nok været meget sundt, for det er ikke forkølelse, influenza og lignende, jeg døjer med :)[/QUOTE]
Kun fem?

Min mormor sagde altid syv pund skidt om året, men i samme åndedrag fik jeg at vide, at jeg jo ikke behøvede at få dem alle på en gang :tihi: jeg var meget glad for at grave kartofler og klappe høns med min morfar - jeg kom sjældent hjem derfra ren :ups:

Billedet her taler vist for sig selv :høhø: