Kender i det der med at man til morgensang eller fællessamling eller på fritten eller andre steder havde sange som man sang sammen, og du som voksen stadig kan huske dem og stadig synes de er lige søde og sjove?
Min er en fra min folkeskoletid. Den handler om ulve. Der var sådan nogle fede billeder med på sangarket af de der kærlighedshungrende ulve der hylede.
Den er SÅ sød synes jeg!
Ulvesangen
Selv de koldeste vintre kan ikke forhindre en ulv i at blive lidt varm, og i Canadas skove kan ingen dyr sove om natten for hanulves larm
Jip jip jip jauh jip jip jip jauh hør et forelsket ulvehyl
I de frostklare nætter hver hanulv sig sætter på halen og nyser et nys og slikker sig på snuden og starter sin tuden mod fuldmånens sølvhvide lys
Mens de gamle i flokken de kigger på klokken og tænker: “Hvornår går de hjem?” sætter unge rivaler sig på deres haler og starter med fynd og med klem
Jeg kan ikke lige komme i tanke om en jeg kunne/kan lide. Men da jeg gik i 8-10 kl. havde vi tit rundkreds samling og sang altid. En sang vi absolut skulle synge hver gang var Kringsat af fjender - hold op hvor var jeg træt af den til sidst. Den dag i dag gider jeg ikke høre den.
Gulefar og grønne mor
Og lille Peter blå
Fiskede i Isefjord
Men ingen fisk bed på
Da det havde stået på
i femogtyve år
sagde lille Peter blå
Ak ja, hvor tiden går
Derpå lagde de sig ned
Og sov en måneds tid
Da de vågnede igen
Så havde Peter bid
Gulefar og Grønnemor
De gav ham megen ros
Tænk, den lille Peter
Havde fanget en ansjos!
og denne her er bare så sød og melodisk - kan synges i kanon og er bare kær:
God morgen sol, god morgen, morgensol,
som skinner ned på bellis og viol,
og ned på Jens og Karl, de frække fyre,
som står og tisser på en tissemyre.
Men myrer må, man ikke tisse på,
så derfor råber jeg lad vær’ at stå,
og tis på tissemyrer men gå hjem i seng,
med jeres tissemyre tissemænd!
Af børnesange kan jeg huske mange, men den jeg sidst har sunget er nok Bim Bam Busse … sang den med min nevø da jeg var på besøg … ok det blev kun til Bim Bam Busse … men han er nu også kun 2 :høhø: (til gengæld blev det så sunget med flere forskellige stemmer)
Jeg husker en sang, som vi børn altid sang på den første skole jeg gik på og der var næsten altid kommet en nyt vers på næste dag vi mødte .
[I]Under den hvide bro sejlede en båd med to, båden den vippede og Margrthe hun skreg Åh Henrik jeg elsker dig.
Elsker du også mig det kan du lige tro, hvor skal vi bygge og hvor skal vi bo under den hvide bro.
Der kan vi ikke bo der bor min oldemor og der har hun boet i titusind år uden en kaffetår og under hendes badekar ligger min oldefar og der har han ligget i titusind år uden en tissetår.
[/I]Fandt også lige en anden version af den .’
Under den hvide bro
sejler en båd med to.
Båden den vipped, og Vivi hun skreg:
Åh Jørgen, jeg elsker dig!
Elsker du mig som før?
Ja det ved Gud jeg gør!
Hvor skal vi bygge og hvor skal vi bo?
Strandvejen nummer 2.
Der kan vi ikke bo.
Der bor min oldemor.
Der har hun boet i titusind år
uden en kaffetår.
Min mor sang meget for os børn, så der er masser af sange jeg kan huske. Jeg har selv sunget for mine børn, men desværre ikke helt så meget. Der var nogle af sangene som gjorde et større indtryk end andre. Jeg kan huske jeg græd som pisket når vi sang Jens Vejmand, og Solen er så rød mor. Især den sidste, når vi nåede til verset om den lille kat der mjaver og vil ind.