Borte med blæsten

Det er ingen hemmelighed at Borte med Blæsten er en af mine ynglingsfilm - selv om den er gammel, men det er fordi jeg syntes at Vivien leigh er (var ) så fantastisk en skuespiller, tv versionen var flad, ja

[QUOTE=Litza;751376]Borte med blæsten er en gammel film fra 1939, De ti bud og Ben Hur er langt senere :slight_smile:
Iøvrigt kom der en forsættelse af borte med blæsten i tv, en serie, har I aldrig set den ?
Jeg syntes altid at første version er bedst, og der er kun 1 Scarlett og det var Vivien leigh, hun havde 100 ansigter. Vidste I godt at de var 2 år om at finde skuespilleren der skulle spille Scarlett…[/QUOTE]

Ja, de havde afholdt et utal af auditions rundt omkring, hvor potentielle kandidater blev prøvefilmet, og de var allerede langt henne i optagelserne på det tidspunkt. Blandt andet havde de optaget Atlanta, der brænder. Der var en lang dokumentar om filmen på TCM på et tidspunkt. Den har også haft adskillige instruktører undervejs.

Jeg kan godt lide bogen/filmen, fordi den nok giver et mere realistisk billede af, hvordan almindelige mennesker i Syden så på sig selv og verden under og efter Borgerkrigen end de politisk korrekte film og serier, der er blevet lavet senere hen. For politisk korrekt er den altså ikke, når den fx fremstiller Ku-Klux-Klan som en sympatisk bevægelse.

Det fascinerende ved Scarlett er vel, at hun - selv om hun er kold og kynisk og udnytter folk på det groveste - er en survivor. “As God is my witness - I’ll never be hungry again”. Hun gjorde, hvad hun mente, hun var nødt til for at overleve.

[QUOTE=galath;751595]For politisk korrekt er den altså ikke, når den fx fremstiller Ku-Klux-Klan som en sympatisk bevægelse.

.[/QUOTE]

Jeg tænker (uden at vide så meget om det) at det jo kan være grundlagt som en art frihedsbevægelse - og så senere have bevæget sig i den der meget mere ubehagelige retning?