Til jer, der vil opleve gensynet, og til jer, der var for unge til at se den:
Forsyn jer med noget lækkert, tag stikket ud af telefonen,
for i dag kl. 16.00 -19.30 sender DR2 storfilmen Gone with the wind.
Med otte Oscars og en storsælgende roman i ryggen blev historien om kærligheden mellem den egenrådige Scarlett O’Hara og den slagfærdige Rhett Butler under den amerikanske borgerkrig filmhistoriens største kassesucces.
Scarlett har svært ved at vælge den rette mand, og hun kommer ud for en række dramatiske omvæltninger, inden hun endelig ved, hvem der er hendes livs kærlighed. Den klassiske tåreperser vises i en flot restaureret udgave. Scarlett O’Hara: Vivien Leigh. Rhett Butler: Clark Gable. Ashley Wilkes: Leslie Howard. Melanie Hamilton: Olivia De Havilland
Tak for tippet Hanne Det vil være et kærkomment gensyn og en dejlig overspringshandling fremfor kedelig støvsugning - som i dette øjeblik er udsat til i morgen (eller en anden dag )
Både og… (og ja, jeg har da begge dele)
I øvrigt et godt eksempel på at en hovedperson godt kan være fængslende uden at være specielt sympatisk. Scarlett er og bliver lidt af en gimpe
Bortset fra fremragende skuespil kan jeg især huske en scene med en enorm mængde statister med hundreder af sårede så langt øjet rakte. Dengang lavede man dem jo ikke digitalt. Fantastisk for 1938…! Og så synes jeg den følger bogen ret godt
Er jeg for resten den eneste der går og spekulerer på, hvorfor ingen genindspiller Driver dug, falder regn? Den historie har faktisk alle ingredienserne til at blive et hit… (Modsætninger der mødes, umulig, men ouvervindelig kærlighed, et strejf af noget overnaturligt og en blændende personskildring) Den oprindelige version er fra 40’ne eller deromkring…
[QUOTE=Ann R;749137] Både og… (og ja, jeg har da begge dele)
I øvrigt et godt eksempel på at en hovedperson godt kan være fængslende uden at være specielt sympatisk. Scarlett er og bliver lidt af en gimpe
Bortset fra fremragende skuespil kan jeg især huske en scene med en enorm mængde statister med hundreder af sårede så langt øjet rakte. Dengang lavede man dem jo ikke digitalt. Fantastisk for 1938…! Og så synes jeg den følger bogen ret godt
Er jeg for resten den eneste der går og spekulerer på, hvorfor ingen genindspiller Driver dug, falder regn? Den historie har faktisk alle ingredienserne til at blive et hit… (Modsætninger der mødes, umulig, men ouvervindelig kærlighed, et strejf af noget overnaturligt og en blændende personskildring) Den oprindelige version er fra 40’ne eller deromkring…[/QUOTE]
Er Rhett Butler på film?
Hva hedder den? Den er jo et MUST HAVE!
Driver dug falder regn er også en god historie, jeg har læst bogen mange, mange gange.
Så vidt jeg har forstået det, kom der da aldrig en fortsættelse af Gone with the wind - hverken i bogform eller på film?
Der foresvæver mig dog noget i retning af “Back to Tara”.
[QUOTE=PiaR;749139]Er Rhett Butler på film?
Hva hedder den? Den er jo et MUST HAVE!
Driver dug falder regn er også en god historie, jeg har læst bogen mange, mange gange.[/QUOTE]
Que? Borte Med Blæsten er det eneste forfatteren Margaret Mitchell nogensinde har skrevet, mig bekendt - den er i 4 bind.
Googler… er det den her du mener - en ret ny ting af en anden forfatter?
Den havde jeg så aldrig hørt om. Men det kunne være interessant - han er langt den mest interessante person i historien
Der er (forsøgt) at lave film om Scarletts videre liv, jeg har set en enkelt der var nogenlunde okay… Men de oprindelige skuespillere “ejer” bare de roller, så det virkede lidt - forkert
[QUOTE=Mega;749171]Jeg synes så, at Rhett Butler er den lettets “læselige” type i modsætning til Ashley Wilkes.
Var det ellers ikke ret atypisk for den tids bøger og film, at slutningen var uafklaret?[/QUOTE]
Det kan godt være det var normalt. Det er det vel på sin vis stadig, for et eller andet sted skal en bog jo slutte
Om han er gennemskuelig? Njah… Rhett er fandenivoldsk på overfladen - men man fornemmer hele tiden, at der er meget mere under overfladen, at han faktisk er en ret solid fyr. Og det kunne være spændende at få indblik i, hvorfor han er som han er. Ashley… tjah, han er forankret i sin gamle verden og har ikke den psykiske styrke til at klare livet i den nye barske verden. Og han er lige så blind som Scarlett for, hvem det egentlig er han elsker, før det er alt alt for sent. Han er ikke helt så spændende, i mine øjne… Melanie, derimod. HUN er stærk samtidig med at hun er uselvisk - selv om hun ikke skilter med det. Hun og Rhett er de egentlige “helte” i denne historie, i mine øjne.
Hvis man læser bogen Rhett Butlers fortælling (Donald McCaig), får man et rigtig godt indblik i hans personlighed.
Dog ikke som Margaret Mitchell kendte ham.
[QUOTE=PiaR;749191]Hvis man læser bogen Rhett Butlers fortælling (Donald McCaig), får man et rigtig godt indblik i hans personlighed.
Dog ikke som Margaret Mitchell kendte ham.[/QUOTE]
Jeg har læst bogen utallige gange, men jeg har aldrig orket at se den til ende trods det at jeg har den på video. Den er simpelthen for lang og Ashley Wilkes… den smørbolle gi’r mig altså kvalme.
Rhett Butler er så langt den mest interessante person i den historie Melanie er for sød til mig.
Hvis I ikke har, så skulle I læse Margret Mitchells biografi, den er RIGTIG spændende (men nu elsker jeg så osse (selv)biografier :))
[QUOTE=TrekkieGrrrl;749209]Ashley Wilkes… den smørbolle gi’r mig altså kvalme.
Rhett Butler er så langt den mest interessante person i den historie Melanie er for sød til mig.
[/QUOTE]
Enig… bortset fra at jeg synes Melanie midt i sin traditionsbundethed, sin blidhed og sit svigtende helbred faktisk er utrolig stærk. Hvilket også vises af, at alle omkring hende falder fra hinanden, da hun dør. Og at alle - selv Scarlett, da hun langt om længe begynder at tænke lidt :rulleøjne: - respekterer hende dybt. Det var hende der var deres “hjerte”, deres støtte, deres stabilitet.
Borte med blæsten er en gammel film fra 1939, De ti bud og Ben Hur er langt senere
Iøvrigt kom der en forsættelse af borte med blæsten i tv, en serie, har I aldrig set den ?
Jeg syntes altid at første version er bedst, og der er kun 1 Scarlett og det var Vivien leigh, hun havde 100 ansigter. Vidste I godt at de var 2 år om at finde skuespilleren der skulle spille Scarlett…
[QUOTE=Litza;751376]Borte med blæsten er en gammel film fra 1939, De ti bud og Ben Hur er langt senere Iøvrigt kom der en forsættelse af borte med blæsten i tv, en serie, har I aldrig set den ? Jeg syntes altid at første version er bedst, og der er kun 1 Scarlett og det var Vivien leigh, hun havde 100 ansigter. Vidste I godt at de var 2 år om at finde skuespilleren der skulle spille Scarlett…[/QUOTE]
Mindes det svagt - Var det ikke den, der hed Scarlett?
[QUOTE=Litza;751376]Borte med blæsten er en gammel film fra 1939, De ti bud og Ben Hur er langt senere
Iøvrigt kom der en forsættelse af borte med blæsten i tv, en serie, har I aldrig set den ?
Jeg syntes altid at første version er bedst, og der er kun 1 Scarlett og det var Vivien leigh, hun havde 100 ansigter. Vidste I godt at de var 2 år om at finde skuespilleren der skulle spille Scarlett…[/QUOTE]
Ja - til det hele…
Jeg så godt TV versionen i sin tid, men den gjorde nok ikke det store indtryk. Det eneste jeg rigtig husker fra den er nemlig et kejsersnit under ret primitive forhold