Bortskaffelse af kattegrus

Der er et par stykker, der har spurgt til vores nye container til kattegrus, og det er vist lettest at jeg lige laver en tråd, så alle kan finde det igen, hvis nogen får behov.

Her er den ved siden af vores almindelige, kommunale skraldestativ:

Den er leveret af firma Marius Pedersen, og den er på 320 liter og hedder en mini-container (den fåes vist en størrelse mindre endnu) Jeg ved ikke om der er forskel på priserne alt efter hvilken kommune man bor i, men det vil jeg gå ud fra, idet Marius Pedersen afleverer indsamlet skrald til den kommunale skraldeordning. Men her er i hvert fald de priser vi har - priserne er uden moms:

Levering af containeren: 242,-
Hængelås til containeren: 70,-

• disse to tal er selvfølgelig engangsbeløb ved opstart.

Månedlig leje af container: 14,-
Tømning pr. gang: 55,-
Skrald pr. ton: 283,-
Dertil kommer dieseltillæg på 7%.

Vi har foreløbigt bestilt tømning hver 4. uge - jeg tror kun containeren er halvt fuld til den tid, men nu får vi se - alternativt kan vi enten bytte til en mindre eller bestille tømning ved tilkald, hvor vi på nettet bare bestiller tømning inden kl. 12,00, så kommer de næste dag.

SLUT med at køre på lossepladsen, SLUT med at have et større eller mindre bjerg af plasticposer med brugt grus liggende udenfor huset. Det skulle vi have fundet på for lææææænge siden!
VH
Susanne

Hold da op - jeg er glad for at vores kommune, Frederikssund, gerne vil have grus i alm dagrenovation :slight_smile:

Tja, jeg synes faktisk det er utroligt billigt - langt under hvad vi havde frygtet :slight_smile: Og Horsens Kommune tager gerne kattegrus i dagrenovationen - men der skal ikke mange katte til, før sækken vejer for meget og så vil de ikke tage den med.
VH
Susanne

I Frederikssund Kommune har vi spande - det gør en stor forskel på vægten :slight_smile: Men i kommuner med poser er det en smart løsning, hvis man har en del katte :ok:

Hvorfor skal der være lås på den ??

Så der ikke er nogen der fristes til at stjæle indholdet … :tihi:

Tak for info om denne løsning, har faktisk tænkt på problemet - for med hunde og katte ja så kan det jo en dag blive aktuelt

Det skal der ikke, men der kan være det. Vi havde egentlig ikke valgt det, men firmaet synes det var en god ide fordi i nogle områder er det åbenbart et problem at andre folk fylder ens skraldespand når ikke der er mere plads i deres egen, og denne her afregnes jo efter vægt, så det kan måske være praktisk nok :slight_smile: Vi har en nøgle og chaufføren har en nøgle - no problem :slight_smile:
VH
Susanne

:yikes: no s*** ???

marius pedersen havde også renovation i vores område en overgang, og der blev poser med grus pludseligt sorteret fra og smidt på jorden - det gjorde det 4-5 gange, så fik chaufutten en høflig besked på at jfr kommunens affaldsregulativ måtte grus gerne komme i dagrenovationen

Den dag l*** bli’r guld, bli’r de fattige …i kender nok resten,… skriften på væggen er nok biogasanlæg der mod en tårnhøj betaling forædler kæledyrs affaldet til biobrændsel

bortset fra det…er der nogen der har prøvet at kompostere ? - det burde være ret simpelt for dem der bruger træ baseret “grus” - normalt grus er bentonit, brændt ler, og burde imho kunne kompostere (opløses) , det samme gælder resten - og det er vel heller ikke værre end ordinær husdyrgødning

[QUOTE=Jim;1195003]
bortset fra det…er der nogen der har prøvet at kompostere ? - det burde være ret simpelt for dem der bruger træ baseret “grus” - normalt grus er bentonit, brændt ler, og burde imho kunne kompostere (opløses) , det samme gælder resten - og det er vel heller ikke værre end ordinær husdyrgødning[/QUOTE]

Jeg mener, at det frarådes pga. parasitter :gruble:Toxoplasmose måske? (Men altså, katte sk**** jo gerne i køkkenhaverne rundt omkring :tihi:)

Når man afleverer på genbrugen skal det så ikke også til deponi?

Fisk - jeg aner ikke hvor gemalen plejer at gøre af det, indrømmet - men jeg ved at fordi der er tale om relativt ringe mænger affald i minicontaineren (sammenlignet med hvad firmaet ellers håndterer af affald) så får det lov at blive blandet i småt brændbart. Anyhow, I don´t care - bare det ikke skal ligge og hobe sig op ude foran mere :thumbup:
VH
Susanne

Man skal i hvert fald ikke hælde en hel bakke (klumpende) grus ud i ens buskads - been there, done that, da jeg boede på mit nedlagte landbrug.

Det blev EN stor, leret, klistret masse efter det havde fået godt med regn. Så meget for at forsøge at smide ‘ler’ tilbage i naturen - jeg skulle vist have spredt det lidt bedre. :høhø:

joooo, men bentonit er jo vandopløselig…så det burde kunne kompostere - men det begynder jo heller ikke en gæring bare ved at blive hældt ud på jorden

Vi bruger træpiller som kattegrus og det komposterer vi. Det giver det skønneste rosejord efter et år eller to. Og de grader der kommer i en sådan kompost dræber alt så vidt jeg ved.

Man kan IKKE lægge klumpegrus i haven - så bliver haven ødelagt. Vi har dog haft succes med at blande en mindre del molær ( ikke klumpende og ikke parfumeret grus) i det andet og det giver faktisk en lækker let have muld.

Nu var det ikke en ‘have’, jeg smed det i - jeg havde et nedlagt landbrug med en grund på 10.356 kvm. :wink: Så at jeg smed noget kattegrus i det ENORME krat/buskads, der strakte sig hele vejen ned bag staldbygningerne, det ødelagde nu ikke noget. :wink: Det var bare en MEGET klistret klat, der lå der. :smiley:

Og for god ordens skyld skal vi vel have med hvad sådan en regning så endte på! Der var 0,15 ton affald (kattegrus efter ca. 24 katte, store som små), og der er et miljøregistreringsgebyr med. Alt i alt kr. 201,39 - jeg synes det er pebernødder for at få hentet al sit kattegrus en gang hver 4. uge; det er vel ikke engang 1 pakke smøger om ugen :slem:
VH
Susanne

Det var dælme billigt…måske man skulle overveje det. Skal containeren stilles ned til vejen eller henter de selv?

De henter selv - der er ikke alt det pjat man ellers har med de kommunale :slight_smile:

Fordi hunde stjæler kattebæ :tihi:

[QUOTE=Susanne W;1194947]Der er et par stykker, der har spurgt til vores nye container til kattegrus, og det er vist lettest at jeg lige laver en tråd, så alle kan finde det igen, hvis nogen får behov.

Her er den ved siden af vores almindelige, kommunale skraldestativ:

Den er leveret af firma Marius Pedersen, og den er på 320 liter og hedder en mini-container (den fåes vist en størrelse mindre endnu) Jeg ved ikke om der er forskel på priserne alt efter hvilken kommune man bor i, men det vil jeg gå ud fra, idet Marius Pedersen afleverer indsamlet skrald til den kommunale skraldeordning. Men her er i hvert fald de priser vi har - priserne er uden moms:

Levering af containeren: 242,-
Hængelås til containeren: 70,-

• disse to tal er selvfølgelig engangsbeløb ved opstart.

Månedlig leje af container: 14,-
Tømning pr. gang: 55,-
Skrald pr. ton: 283,-
Dertil kommer dieseltillæg på 7%.

Vi har foreløbigt bestilt tømning hver 4. uge - jeg tror kun containeren er halvt fuld til den tid, men nu får vi se - alternativt kan vi enten bytte til en mindre eller bestille tømning ved tilkald, hvor vi på nettet bare bestiller tømning inden kl. 12,00, så kommer de næste dag.

SLUT med at køre på lossepladsen, SLUT med at have et større eller mindre bjerg af plasticposer med brugt grus liggende udenfor huset. Det skulle vi have fundet på for lææææænge siden!
VH
Susanne[/QUOTE]

Smart. Det kunne være at jeg skulle overveje samme løsning her :slight_smile: Tak for info .