Brand og røglugt

Som nogen måske har læst, er der påsat en brand i min kælder, og mit kælderrum er totalt ødelagt :frowning:

Jeg er ikke gået igang med at rydde det endnu, for jeg kan næsten ikke holde ud at finde en masse ødelagte minder :ups:

Men er der nogen der har et godt fif til at fjerne sod og røglugt?
Et eller andet produkt eller andet, man fx. kan vaske ting der kan tåle det, af i, så man måske kunne fjerne lugten?

Tekstiler kunne jeg jo forsøge at vaske, men hvad med møbler, bøger,julepynt,legoklodser og alt sådan noget:?:

Jeg :kryds: for at noget har et godt trick :slight_smile:

Mon ikke Skadesservice er mand for at klare det?

Jeg er ikke forsikret…:ups:

Rodalon er jo en ‘lugtfjerner’ - men om den dur til røglugt aner jeg ikke.

(Men husk - rodalon er giftigt for misser. :))

legoklodser kan gå i vaskemaskinen ex i en bh vaske pose eller et hovedpude betræk med knude på.

det andet har jeg ikke lige nogen bud til

[QUOTE=kira v;964886]legoklodser kan gå i vaskemaskinen ex i en bh vaske pose eller et hovedpude betræk med knude på.

det andet har jeg ikke lige nogen bud til[/QUOTE]Husk skånevask/max 40 grader - de tåler hverken 60 grader eller opvaskemaskine :ups:)

Ellers ingen tips eller idéer. Så vidt jeg ved er der ikke så meget at gøre med bøger, billeder og ting, der ikke tåler at blive smidt i vaske- eller opvaskemaskinen - udover at kassere dem eller leve med lugten :frowning:

[QUOTE=Zunar-J5;964901]Husk skånevask/max 40 grader - de tåler hverken 60 grader eller opvaskemaskine :ups:)

Ellers ingen tips eller idéer. Så vidt jeg ved er der ikke så meget at gøre med bøger, billeder og ting, der ikke tåler at blive smidt i vaske- eller opvaskemaskinen - udover at kassere dem eller leve med lugten :([/QUOTE]

du kan prøve noget - jeg lover ikke det virker for jeg har ikke testet det men du kan jo prøve…

Hvis man ikke har råd til at fjerne ryger-lugt fra sin bil og bekoste en kabinerens. - så låner man 4 nye dæk og 10 liter rodalon… og så lader man den stå 3-4 dage en varm sommerdag med dækkene og rodalonen (i en spand) i kabinen…

så lugter den som ny

jeg tænkte…

2 liter rodalon ind i ovnen nede i bunden - tænd den på 50-.60 grader - evt 70 grader varmluft… og så sæt nogle ting derind (der kan tåle varmen) i et par dage…

det er måske forsøget værd… jeg har set det virke med rygerkabiner i biler så måske ?? det er jo ikke hermetisk i bilen, så måske princippet kan nedskaleres til ovnen…

:kram:

[QUOTE=Battlestar;964907]du kan prøve noget - jeg lover ikke det virker for jeg har ikke testet det men du kan jo prøve…

Hvis man ikke har råd til at fjerne ryger-lugt fra sin bil og bekoste en kabinerens. - så låner man 4 nye dæk og 10 liter rodalon… og så lader man den stå 3-4 dage en varm sommerdag med dækkene og rodalonen (i en spand) i kabinen…

så lugter den som ny

jeg tænkte…

2 liter rodalon ind i ovnen nede i bunden - tænd den på 50-.60 grader - evt 70 grader varmluft… og så sæt nogle ting derind (der kan tåle varmen) i et par dage…

det er måske forsøget værd… jeg har set det virke med rygerkabiner i biler så måske ?? det er jo ikke hermetisk i bilen, så måske princippet kan nedskaleres til ovnen…

:kram:[/QUOTE]Jeg ville være bekymret for, om der blev udviklet giftige dame under processen - den foregår jo indendørs MENS man selv er der - i modsætning til scenariet med bilen…

Tak for jeres råd :tak:
Jeg må tage mig sammen til at besigtige skaderne, og se hvor meget der kan reddes…
Jeg prøver det hele, og ser hvad der virker bedst .ok:

Man kan åbenbart få noget der hedder ABscent http://www.protox.dk/artikler/lugtsanering.html som skulle kunne fjerne snart sagt alle slags lugte, incl brand/røglugt.

Jeg googlede “hvordan fjerner man røglugt efter brand” og det der ABscent kom op i pænt mange af forslagene. Sammen med et ozonanlæg… men det ved jeg så ikke lige hvordan man får fat i :slight_smile:

(og du ved selvfølgelig godt allerede at ens indboforsikring er et dumt sted at spare… Tænk hvis det var hele dit indbo der var futtet af?)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;964989]Man kan åbenbart få noget der hedder ABscent http://www.protox.dk/artikler/lugtsanering.html som skulle kunne fjerne snart sagt alle slags lugte, incl brand/røglugt.

Jeg googlede “hvordan fjerner man røglugt efter brand” og det der ABscent kom op i pænt mange af forslagene. Sammen med et ozonanlæg… men det ved jeg så ikke lige hvordan man får fat i :slight_smile:

(og du ved selvfølgelig godt allerede at ens indboforsikring er et dumt sted at spare… Tænk hvis det var hele dit indbo der var futtet af?)[/QUOTE]

Dét må jeg prøve! Tak .-)
Jo jeg ved godt at det er et dumt sted at spare, og det ironiske er også at jeg for godt en uge siden faktisk tegnede en forsikring fordi jeg godt ved at det kan gå galt. Den træder så i kraft d. 1/11…(prøv at spørge mig om jeg er ærgelig!):dokdok:

jeg havde noget tøj til at ligge i min bil da den brændte - og noget af det har vi faktisk kunne redde…
det krævede to omgange af noget der hedder X-it lugtfjerner (kan købes i matas og flere større supermarkeder i sådan en lille sprayflaske)… sprayede hele tøjet ind, lagde det i en pose i ½-1 time og vaskede så normalt
og det gjorde jeg så to gange og så forsvandt lugten af brændt bil faktisk totalt :smiley:

Tak :slight_smile:
Det er dejligt med alle de gode råd :ok:
Nu får jeg lidt mere mod på at gå ned og konfrontere ødelæggelserne :slight_smile:

Det er super ærgeligt med din kælder.

Da jeg stadig boede hjemme, var der brand 2 rum væk fra vores. Den eneste grund til at det ikke gik helt til, var en beton-væg. (Så bliver man lidt glad for at bo i “beton-helvedet”)
Meget var ødelagt pga smeltning, men min mor fik bugt med meget, ved en spand med alm. sæbevand, og så ellers vaske alt der kunne vaskes.
Nu er jeg vant til bål-lugt nogle gange om året, da jeg er asatro. Og det bedste jeg ved for at få den lugt ud af frakken er ved at hænge den ud et par dage.

Så hvis du har en altan, garage eller lign, kunne det måske betale sig at ligge tingene der, for at lugten kan forsvinde helt efter noget vand og sæbe?

:kryds: for at de fleste af dine ting er intakte og til at redde!

Måske eddike kan hjælpe? Ved det tager (tobak) røg lugt fra rum og tager den værste ilderlugt ved at stille glas med det og vaske gulv i det.

Tak skal I have. :slight_smile:
Jeg har en altan så udluftning skal helt sikkert prøves :ok:
Jeg kan ikke komme igang endnu, for gårdmændene skal først opstille en særlig container til det der skal kasseres, samt finde plads til opbevaring af resten mens kælderen gøres i stand.