Brok v. katte

Hej igen,

Ofelia fik i gaar fjernet sting efter steriliseringen, og jeg fik dyrlaegen til at kigge paa en haevelse som var ved saaret. Dyrlaegen sagde at haevelsen kunne skyldes arvaevsdannelse (det mest normale ved katte), det kunne ogsaa vaere en cyste eller en byld der er kommet i forbindelse med operationen. Dog haeldte hun mest til at det var brok, pga. dens form, haardhed og et par andre ting. Hun mente at det skyldes at en sutur er bristet, fordi den lille pige er for aktiv, og har hoppet for meget efter operationen - hvilket hun hoejst sandsynligt har, hun kom op paa en doer allerede et par timer efter vi kom hjem efter narkosen.

Mit spoergsmaal er saa, om det er en normal bivirkning ved sterilisering? Synes ikke jeg har laest noget om det foer, og det er derfor det undrer mig lidt.
Derudover er jeg egentlig ikke helt klar over hvad brok egentlig er. Dyrlaegen sagde at en tarm godt kunne komme til at sidde i klemme, men at man i saa fald meget hurtigt ville faa en meget syg kat. Og Ofelia er helt upaavirket, hun reagerer ikke naar man maerker paa den.
Saa vidt jeg ved bliver mennesker opereret for brok, men er brok det samme ved baade katte og mennesker?

Nej, det synes jeg ikke, at jeg har hørt om at brok er. Altså en uheldig bivirkning når hunkatte bliver kastrerede. Typisk er det oftere medfødt og fikses så netop hos hunkattene i forbindelse med kastreringen :slight_smile:

Hvis det er brok, er det ikke en normalt bivirkning.

Men er katten syet med indvendige sting, er det en meget normal bivirkning at de kan være hævede og “hårde” på operationsstedet i op til 2-3 måneder.

dette er udvendige sting hun er syet med. Men dyrlægen var heller ikke sikker i sin sag, men hældte mest til brok pga flere ting m placering og form. Jeg skal bare holde øje med at det ikke vokser. Var bare lidt nysgerrig efter at høre om andre har oplevet det før, for har ikke læst om det før. :slight_smile:

Nu ved jeg godt din tråd er et par måneder gammel, men du er ikke den eneste der har været udsat for dette.

Ved et sundhedscheck den 3. Fortalte dyrlægen også at Sirius sansynligvis har fået brok efter hun blev steriliseret (hos kattens værn).

Jeg er meget interesseret i at høre hvad der er sket i dit forløb siden det blev konstateret, for pt. arbejder jeg for at få Sirius opereret (på dyrlægens regning) idet at min nuværende dyrlæge var helt sikker på at det er fordi hun ikke blev syet ordenligt sammen eller at der er et sting der er sprunget.

Hvis de indvendige suturer (sting) brister, så bughinden (den bindevævshinde som ligger rundt om de indre organer under mavemuskulaturen) åbner sig efter sterilisation, så kan der dannes et brok - som er at tarmene presser sig fremad gennem et svagt sted i bughinden.
Det kan ses efter operationer i maveregionen hos katte (og også hos mennesker).

Dog er der ved de fleste katte tale om en kugle af arvæv, som typisk vil fortage sig igen indenfor et års tid.
Det er i langt de fleste tilfælde betinget af, at katten reagerer overfor de indre tråde, som bughinden er syet sammen med (disse tråde er selvopløselige, og giver tit mere reaktion end de ikke-opløselige tråde, hvoraf man bruger de sidstnævnte i huden).

Jeg har dog en kat, som udviklede decideret brok i et sterilisationsar.
Det er en kat, som jeg overtog fra et opdræt, som meget akut blev lukket ned - katten blev inden overtagelse steriliseret (ikke ved mine egne dyrlæge) og udviklede i efterforløbet en brok-dannelse ved arret.
Det var temmeligt stort - og jeg valgte at få hende opereret for det (det var så på egen regning, da jeg valgte at bruge min egen dyrlæge til dette). Og hun havde tydeligvis reageret voldsomt på de indvendige tråde, for brokket var en sammenblanding af et svagt sted i bughinden og en voldsom arvævsreaktion i området.

Ved et større brok vil der altid være en risiko for, at tarmen kan presse sig så meget ud gennem det svage sted i bughinden, at den decideret kan gå i klemme, det kan være yderst smertefuldt og hvis tarmen rigtigt kommer i klemme mister den blodtilførslen til det afficerede stykke, samt det medfører akut tarmstop (tarmslyng).
Det kræver akut operation.
Det var årsagen til, at jeg i samråd med mine dyrlæger valgte at lade hende operere for det ca 1 år efter sterilisationen.

Det skal så siges, at den nye operation ikke var fuldstændigt ukompliceret. For hun reagerede faktisk på ny overfor de opløselige tråde (selvom man nu brugte anden variant), og fik infektion med hurtigtudviklende bylddannelse i såret 4 dage efter operationen, som måtte dræneres (dog holdt syningen i bughinden denne gang, så der var heldigvis ikke spredning af infektion ind i bughulen), så det var en værre omgang, hvor hun havde ilagt dræn i bylden hen over en weekend. Den af mine dyrlæger som behandlede sagde direkte, at hun aldrig havde set så stor en byld før på en kat.

Men hun kom sig heldigvis uden men. Og er nu fri for sit brok og har heller ikke nogen stor arvævskugle.

Og jeg skal hilse at sige, at forsikringen IKKE dækkede dette forløb.
For her blev brokket karakteriseret som en kendt komplikation til et indgreb (sterilisation), som ikke er dækkket af sygeforsikringen - og så dækker forsikringen altså heller ikke efterfølgende komplikationer.

Abbie, som var igennem ovenstående forløb:

Jeg har også en kat der fik brok ved et operationsar, han var blevet opereret i forbindelse med kastration for at finde den ene testikel. Og det var udelukkende p.g.a. sjusk fra dyrlægens side, så han fik lov at gøre det om…men idioten ku åbenbart overhovedet ikke finde ud af at opererer en kat, så da det kom igen ganske kort tid efter, betalte jeg min egen dyrlæge for at lave det ordentligt!
Katten havde ingen problemer med brokken men jeg havde ikke nerver til at det måske lige pludselig kan blive rigtig slemt.

Jeg kan ikke huske hvad Unni blev syet med, da hun blev neutraliseret, men da hun flyttede ind her havde hun en lille “bule” på maven som sikkert godt kunne være blevet forvekslet med brok (det blev den faktisk også af nogle gæster hos min overbo, som liiiige skulle se det lille myr :tihi: )
Men det tog altså bare lige en lille måned, så var det helt væk igen :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;918871]Jeg kan ikke huske hvad Unni blev syet med, da hun blev neutraliseret, men da hun flyttede ind her havde hun en lille “bule” på maven som sikkert godt kunne være blevet forvekslet med brok (det blev den faktisk også af nogle gæster hos min overbo, som liiiige skulle se det lille myr :tihi: )
Men det tog altså bare lige en lille måned, så var det helt væk igen :)[/QUOTE]

Begge mine hunkillinger havde nøjagtigt det samme efter deres sterilisation. De blev syet med indvendige sting og det tog vel 6-7 uger ialt, før det var helt væk (nogle uger efter de flyttede)

[QUOTE=PiaB;918871]Jeg kan ikke huske hvad Unni blev syet med, da hun blev neutraliseret, men da hun flyttede ind her havde hun en lille “bule” på maven som sikkert godt kunne være blevet forvekslet med brok (det blev den faktisk også af nogle gæster hos min overbo, som liiiige skulle se det lille myr :tihi: )
Men det tog altså bare lige en lille måned, så var det helt væk igen :)[/QUOTE]

Det har et par af mine også haft… Og generelt hårdere væv omkring området i en periode :slight_smile:

Vil et brok ikke normalt være blødt?

Jeg har to gange haft et decideret operationsbrok, en gang efter et kejsersnit og en anden gang efter en neutralisering. Ved kejsersnittet var det helt klart sjusk at der var brok, og dyrlægen lavede det pænt om uden beregning. Ved neutraliseringen var det et dårlig tråd min dyrlæge havde fået hjem til de inderste lag, og efter 3-4 brok i samme uge kasserede de tråden og fik ikke siden problemer - og min kat blev selvfølgeligt også opereret på dyrlægens regning så brokket kunne fikses.

Et brok er nemlig helt blødt, og man kan putte det på plads op i bugen med fingrene og føle kanterne på brokket. Et sterilisationsæg er hårdere og virker som hævelse og føles meget anderledes end et blød brok.

Penny havde også sådan en hård aflang kugle efter hun blev steriliseret og min dyrlæge har også spurgt mig om nogle har nævnt brok for mig (hun var steriliseret fra opdrætter af). Men jeg går stærkt ud fra at det var arvæv - det forsvandt ikke i hendes levetid (kun lidt over et år), men hun var heller ikke påvirket af det.
Da jeg fik hende hjem havde hun lidt infektion i såret som var hævet og jeg skulle duppe det med klorhexedinpulver. Hun var blevet syet med sådan nogle tykke grønne sting…ved dog ikke om hun også var syet indvendigt :gruble:

Det har hun næsten med garanti været. Det er helt standard at de bliver det :slight_smile:

Det var hun nok så :slight_smile:

[QUOTE=Nadia;918740]Nu ved jeg godt din tråd er et par måneder gammel, men du er ikke den eneste der har været udsat for dette.

Ved et sundhedscheck den 3. Fortalte dyrlægen også at Sirius sansynligvis har fået brok efter hun blev steriliseret (hos kattens værn).

Jeg er meget interesseret i at høre hvad der er sket i dit forløb siden det blev konstateret, for pt. arbejder jeg for at få Sirius opereret (på dyrlægens regning) idet at min nuværende dyrlæge var helt sikker på at det er fordi hun ikke blev syet ordenligt sammen eller at der er et sting der er sprunget.[/QUOTE]

Jeg ved stadig ikke om der er tale om brok eller noget andet i Ofelias tilfælde. Hun har ikke været ved dyrlægen siden jeg oprettede denne tråd, og i følge dyrlægen dengang skulle jeg bare holde øje med at det ikke vokser. Det har det heller ikke gjort, faktisk er den blevet mindre, så spørgsmålet er, om der alligevel ikke har været tale om noget arvævsdannelse. Grunden til at dyrlægen mente det var brok, var at den var lidt for stor, hård og rund, samtidig med at det ved palpation føltes som om det sad fast i bughulen. Hun sagde at vi godt kunne operere om igen, men når det er hende selv der er skyld i det pga. aktivitet, så vil det jo nok komme igen efter operationen. Og så længe hun ingen men har, så har jeg ikke tænkt mig at hun skal opereres igen. Hun bliver tjekket igen når hun skal vaccineres næste gang, og så håber jeg selvfølgelig at dyrlægen kan fortælle mig at det er væk igen. :slight_smile:

Ja okay, det lyder også lidt anderledes end det Sirius har :slight_smile: hun har nu fået tid til tjek hos den dyrlæge der opererede hende. Så ser vi hvad der sker.

Jeg er i øvrigt næsten sikker på Sirius’ ikke er arvæv idet der ikke er hårdt og man lige som kan “skubbe” det på plads. Det er ivrigt næsten 6 måneder siden hun blev opereret så jeg tvivler på det er hævelse der stammer derfra, men nu ser vi hvad dyrlægen siger og fortsætter med at holde øje :slight_smile:

[QUOTE=Nadia;920317]Ja okay, det lyder også lidt anderledes end det Sirius har :slight_smile: hun har nu fået tid til tjek hos den dyrlæge der opererede hende. Så ser vi hvad der sker.

Jeg er i øvrigt næsten sikker på Sirius’ ikke er arvæv idet der ikke er hårdt og man lige som kan “skubbe” det på plads. Det er ivrigt næsten 6 måneder siden hun blev opereret så jeg tvivler på det er hævelse der stammer derfra, men nu ser vi hvad dyrlægen siger og fortsætter med at holde øje :)[/QUOTE]

Vi må håbe det bedste! :ok: