Hvis de indvendige suturer (sting) brister, så bughinden (den bindevævshinde som ligger rundt om de indre organer under mavemuskulaturen) åbner sig efter sterilisation, så kan der dannes et brok - som er at tarmene presser sig fremad gennem et svagt sted i bughinden.
Det kan ses efter operationer i maveregionen hos katte (og også hos mennesker).
Dog er der ved de fleste katte tale om en kugle af arvæv, som typisk vil fortage sig igen indenfor et års tid.
Det er i langt de fleste tilfælde betinget af, at katten reagerer overfor de indre tråde, som bughinden er syet sammen med (disse tråde er selvopløselige, og giver tit mere reaktion end de ikke-opløselige tråde, hvoraf man bruger de sidstnævnte i huden).
Jeg har dog en kat, som udviklede decideret brok i et sterilisationsar.
Det er en kat, som jeg overtog fra et opdræt, som meget akut blev lukket ned - katten blev inden overtagelse steriliseret (ikke ved mine egne dyrlæge) og udviklede i efterforløbet en brok-dannelse ved arret.
Det var temmeligt stort - og jeg valgte at få hende opereret for det (det var så på egen regning, da jeg valgte at bruge min egen dyrlæge til dette). Og hun havde tydeligvis reageret voldsomt på de indvendige tråde, for brokket var en sammenblanding af et svagt sted i bughinden og en voldsom arvævsreaktion i området.
Ved et større brok vil der altid være en risiko for, at tarmen kan presse sig så meget ud gennem det svage sted i bughinden, at den decideret kan gå i klemme, det kan være yderst smertefuldt og hvis tarmen rigtigt kommer i klemme mister den blodtilførslen til det afficerede stykke, samt det medfører akut tarmstop (tarmslyng).
Det kræver akut operation.
Det var årsagen til, at jeg i samråd med mine dyrlæger valgte at lade hende operere for det ca 1 år efter sterilisationen.
Det skal så siges, at den nye operation ikke var fuldstændigt ukompliceret. For hun reagerede faktisk på ny overfor de opløselige tråde (selvom man nu brugte anden variant), og fik infektion med hurtigtudviklende bylddannelse i såret 4 dage efter operationen, som måtte dræneres (dog holdt syningen i bughinden denne gang, så der var heldigvis ikke spredning af infektion ind i bughulen), så det var en værre omgang, hvor hun havde ilagt dræn i bylden hen over en weekend. Den af mine dyrlæger som behandlede sagde direkte, at hun aldrig havde set så stor en byld før på en kat.
Men hun kom sig heldigvis uden men. Og er nu fri for sit brok og har heller ikke nogen stor arvævskugle.
Og jeg skal hilse at sige, at forsikringen IKKE dækkede dette forløb.
For her blev brokket karakteriseret som en kendt komplikation til et indgreb (sterilisation), som ikke er dækkket af sygeforsikringen - og så dækker forsikringen altså heller ikke efterfølgende komplikationer.
Abbie, som var igennem ovenstående forløb: