Brud på kontrakt?

Har I nogensinde oplevet en killingekøber bryde en salgskontrakt?

Hvad er sanktionsmulighederne for os som opdrættere, hvis det sker? Har vi overhovedet nogle?

Det slog mig forleden om den er juridisk gældende. min advokatven siger nej - men købeloven gælder for katte i den prisklasse - dvs at man som køber står stærk. Måske stærkere end sælger?

Men jeg ved ikke om han har ret.

Hvad siger erfaringerne om dette?

MVH

[quote=lenschow;289181]Hvad siger erfaringerne om dette?
[/quote]

Køb af kælekat fra opdrætter til forbruger er almindeligt forbrugerkøb og som sådan omfattet af hele købeloven - dvs. køber står stærkest.

Mængden af sanktioner er begrænsede, men man kan indsætte en bod i kontrakten, der dog ikke må overstige kattens købspris, hvis den skal have en chance for at holde i retten. Hvis køber er medlem af en hovedklub kan man starte en sag derigennem, men de fleste kælekattekøbere er ikke medlem af nogen klub og derfor er den mulighed omsonst i de situationer.

Om kontrakten er gyldig juridisk kommer an på hvordan den er udformet og om man begrænser køber på urimelig måde.

Der har været en sag ved retten og opdrætter vandt denne sag, den kan ses her;
http://galleri.hellemose.dk/#home.2

Lidt OT, som jeg har undret mig lidt over de sidste mange år.

Opdrættere gør et stort arbejde med at lave disse kontrakter, men det er mit indtryk at forsvindende få, gør noget ved det hvis de opdager at deres kontrakt bliver brudt. Det koster tid og penge, det kan være besværligt, men hvis man ikke er indstillet på at gøre noget ved det, hvorfor så overhovedet lave kontrakter ?

[quote=Marianne H;289207]Lidt OT, som jeg har undret mig lidt over de sidste mange år.

Opdrættere gør et stort arbejde med at lave disse kontrakter, men det er mit indtryk at forsvindende få, gør noget ved det hvis de opdager at deres kontrakt bliver brudt. Det koster tid og penge, det kan være besværligt, men hvis man ikke er indstillet på at gøre noget ved det, hvorfor så overhovedet lave kontrakter ?[/quote]

Fordi bare det at diskutere kontrakten med en køber gør, at man - som regel - får et godt indblik i, om de har tænkt sig, at overholde kontrakten :slight_smile:

Jeg kunne sagtens finde på at køre en sag, men det ville forudsætte, at der “var kød på” og altså meget over bagatelgrænsen.

Kontrakten der faldt dom over i Køge - den Marianne linker retsudskriften til - er min bygget over. Den er dog ad åre tilpasset.

For nogen år siden var min med i retten i Hillerød, i en anden sag, som godt eksempel på hvordan den kontrat der var tvist om burde have været udformet

Jeg kunne heller ikke helt forestille mig, hvorfor jeg som køber fx skulle bryde mine kontrakter - men folk gør jo så meget… Jeg undrer mig bare tit, når jeg læser klagesagerne osv.

men de handler naturligvis mest om fertile dyr…

Tak for gode svar

KH

Ja desværre, dog har det kunne ordnes over mail/telefon mellem mig og køber.

MVH
Gitte

Da jeg fik min bengal da fik jeg en dato hvor katten skulle kasteres og øremærket eller chippet … min dyrelæge skulle skrive med stempel at det var sket . ellers fik vi en ekstra regning på 10000kr , for så betegnet de ham som avls han .

Den holder ikke - med mindre du gav mere end 10.000 for katten. Boden kan IKKE overstige kattens pris.

Og det lille problem kunne nemt have været løst ved at opdrætteren havde fået det gjort INDEN killingen skiftede hjem.

Jeg ved godt der er en del bengalopdrættere der ikke neutraliserer inden de leverer - det virker på mig som en nem måde at øge indtjeningen på. Der er intet dyrlæge fagligt til hinder for at gøre det tidligt - hvad mange seriøse opdrættere gør.

Enig med Lis - der er desværre ikke stor tradition for det hos en del SNO-opdræt i udlandet heller… Jeg ved ikke om vi danskere er foran på det område?

KH