Brug af kosttilskud, naturmediciner, homoøpati

Jeg har lige givet Brian hans “pelsolie” og kom i den forbindelse til at tænke på, at vi idag faktisk bruger en del “naturmedicin”, som man i hvert fald ikke ville have brugt, da jeg i sin tid fik Saga :slight_smile:

Jeg spekulerer lidt på om det skyldes øget viden, eller måske bare nye vaner, tanker og ideer (og i nogle tilfælde sublim markedsføring) :slight_smile:

Bare for at tage eksemplet herhjemme…

Brian får dagligt en teskefuld “pelsolie” (kan ikek huske, hvad det hedder? det er homoøpatisk). Jeg startede på det lige efter at jeg efter en dårlig vask var kommet til at hive al underulden af ham . i et år, hvor der var WS i DK! :blegne: “Pelsolien” skule stimulere fremvæksten af ny pels… OM det er korrekt, ved jeg ikke - men faktum er at Brian er meget tæt på at stå i fuld pels, kun ca 8 måneder efter “katastrofen” :slight_smile:

Thane får dagligt en teske HUSK i sit vådmad… han har tendens til forstoppelse og det hjælper HUSK med til at undgå.
Derudover får han dagligt Canosan, der er udtræk fra grønlæbet kæbemusling, det styrker og “smører” hans led og brusk… Vi håber at det vil være med til at forsinke udviklingen af hans albueledsarthrose og øvrig slidgigt - erfaringerne fra andre tyder i hvert fald på at vi kan være så heldige. :slight_smile:

Leo får dagligt HUSK pgr sin kroniske splatmave… det hjælper en smule - vi kan i hvert fald se når hun ikke har fået det i et par dage :wink:
Vi har i en periode forsøgt os med colostrum til samme problem, dog uden nævneværdigt godt resultat…

Oddy fik gennem flere måneder i sin tidlige opvækst et homoøpatisk middel, der skulle styrke hans immunforsvar…

I perioder har kattene fået fx zylkene… og jeg har et par gange brugt Bachs Rescue Remedy i forbindelse med udstilling…
Og Ting fik en særlig Bachs Aspenblanding, da Brian i sin tid begyndte at få lov til at gå frit rundt i flokken…

Jeg har med mine katte før den nuværende flok, forsøgt mig med SereneUm, til Saga i et totalt dødfødt forsøg på at sammenføre hende med Aske og Tjalfe…
Kludetæppet fik også SereneUm - i et lige så dødfødt håb om at hun ville kunne omgås Namacoola uden at slå hende ihjel…
Namacoola fik på et tidspunkt et særligt homoøpatisk middel, som man normalt bruger til mælkekirtelbetændelse - Lillepigens mælkekirtler var opsvulmede uden påviselig årsag…

Oventstående skrevet for at vise, at jeg gennem årene har brugt “naturmediciner” til mange forskellige ting… og med meget forskellige resultater…

Bruger I andre også “naturmediciner”, kosttilskud, kald det hvad I vil?
Eller er I helt og aldeles overbevist om at det er noget pjat og pengene lige ud af vinduet= (så¨dan som jeg også har haft det :wink: )
Ville I kunen finde på at bruge “naturmediciner” fremfor traditionel medicin, hvis det viser sig at traditionel medicin ikke har nogen særlig effekt?

Ja:) Vi bruger gerne særligt blandede Bachs remedier, hvis en af kattenes psyke skal boostes på den eller den anden led - nogle gange har det effekt, andre gange ikke. Til fysiske problemer bruger vi dyrlægeordineret medicin, som nogle gange bliver suppleret med homoøpati eller særligt blandede Bachs remedier.

Ja jeg har brugt Dr. Bachs special blend til dyr, fra www.prof-pet.dk ,fordi Mille har det med at blive deprimeret når hun er blevet vaccineret og hvis hun har fået binyrebark hormon.

Og jeg har brugt Zylkene, også til Mille, fordi hun nemt stresser over de andre katte.

Jeg har brugt Mucokehl D6 øjendråber ved øjen betændelse, når jeg har oplevet at dyrlægens dråber ikke virker på længere sigt. En dråbe i øjet to gange dagligt i to dage er nok.

Og jeg har brugt Echinacea (rød solhat) når vildkattene har haft en eller anden infektion, fordi jeg ikke kunnet fange dem og få dem til dyrlæge.

Jeg har fodret med RC Calm sidste år i december og et stykke ind i dette år. Til Mille og Mollie som var lidt på kant med hinanden i den periode.

Nu har jeg lige købt noget colostrum, for at se om det skulle have en bedre/stærkere effekt end Zylkene, som iøvrigt er meget dyrt, til Mille fordi hun er begyndt at stresse lidt igen.

Det eneste jeg har købt som var spildte penge her i huset er Feliway og Felifriend.
Alt det andet har haft en virkelig god effekt.

Zylkene og Feliway ved sammenføringer. Men dengang jeg virkelig havde brug for lidt hjælp med Bassen, havde det ingen virkning. Så jeg ved dybest set ikke, om jeg tror på, at det har den store virkning.

Jeg har forsøgt mig med at give dem colostrum for at styrke deres immunforsvar, inden Krummen skulle komme. Da jeg fik Chili, var vi jo igennem en periode på næsten et halvt år med dårlige maver, så det kunne jeg godt undvære igen. Ironisk nok fik de to katte, der gad indtage colostrum, dårlig mave af det. Så det er slut med det.

HUSK har jeg brugt, og det gør jeg igen, hvis det bliver nødvendigt. Det kan jeg faktisk også finde på selv at bruge :slight_smile:

Jeg forsøgte på et tidspunkt at give dem fiskeolie, fordi Magic havde lidt tør pels og skæl, men det vil de slet ikke vide af. Så den slags får de nu gennem foderet - og sådan bør det selvfølgelig også være.

Lidt malt engang imellem, men det er nu mest som slik, for jeg kan slet ikke huske at give det mere regelmæssigt i de perioder, hvor især Magic har brug for det.

Homøopati og Bachs bruger jeg ikke. Jeg har engang købt en Bachs Rescue-dims, fordi jeg troede, det var noget planteudtræk af en art. Men så kom jeg til at læse mere om, hvad det går ud på, så det skal jeg ikke smide flere penge efter. Hverken det eller homøopati.

Jeg vil gerne lige skille tingene ad, som det ser ud i mit hovede :wink:

1. Naturmedicin = bevist virkning - ofte ting/planter, som har været oprindelsen til de lægeordinerede mediciner vi bruger.
  2. Kosttilskud = fibre, vitaminer, mineraler m.m. der kan virke eller ikke, men der er oftest kan gives en fornuftig forklaring på kan virke
  3. “Alt det andet” = homeopati, Bachs… alle de ting, der er opløst og findelt i en grad, at en analyse af midlet kun vil påvise vand eller evt spiritus - og det lidt er en trossag at der overhovedet er en virksom ingrediens. Ligesom det er en trossag at f.eks. det middel, der fremkalder et symptom, i større mængder vil helbrede samme symptom i disse symbolske mængder. Jeg er ikke overbevist om nogen af delene :slight_smile:

Som du nok kan høre, har jeg stort set lige så stor tiltro til naturlægemidler som til receptmedicin. Naturlægemidler er forstadiet til receptmedicin. Ligesom jeg har ligeså stor respekt for evt bivirkninger! De er lige så hyppige som ved receptmedicin.
Jeg kan se logikken i at kosttilskud kan virke.
Derimod kan min naturlige skepsis og min baggrund i sygehusverdenen ikke rigtig tro på homeopati m.m. Jeg kan ikke se den logiske grund til at det skulle virke. På den anden side… ved jeg at der er masser vi ikke ved. :wink:

Jeg bruger Husk - af samme grund som du. Det er helt logisk at fibrene suger overflødig væske op i tarmen og derfor kan bruger både imod diarre og forstoppelse.

Jeg bruger af og til Zylkene - det er velkendt at stoffer i mælk har en beroligende virkning.
Jeg har i stress-perioder brugt et middel der hedder Calm aid, der indeholder tryptophan, som også skulle ha’ en beroligende virkning
Begge med nogen effekt

Jeg har i perioden brugt Bucacat imod mundbetændelse i mild grad - det indeholder enzymer, og forklaringen lød plausibel (nej, jeg kan ikke huske den nu :wink: )
Jeg bruger Feliway - der er bevist at virke beroligende pga de duftstoffer den sender ud.

Jeg har brugt Aloe Vera juice til tyktarmskatar, med stort held. Det er bevist helende på hud og slimhinder.

Jeg har prøvet Bachs nødhjælpsdråber, men er ikke rigtig overbevist om virkningen. Havde heller ikke forventet nogen :wink:
Jeg har prøvet pro-biotiske midler m.h.p. at hjælpe på immunsystemet - dog tilsyneladende uden nogen effekt.

Det er vist det… :gruble:

[QUOTE=Ann R;1128662]Jeg vil gerne lige skille tingene ad, som det ser ud i mit hovede :wink:

1. Naturmedicin = bevist virkning - ofte ting/planter, som har været oprindelsen til de lægeordinerede mediciner vi bruger.
  2. Kosttilskud = fibre, vitaminer, mineraler m.m. der kan virke eller ikke, men der er oftest kan gives en fornuftig forklaring på kan virke
  3. “Alt det andet” = homeopati, Bachs… alle de ting, der er opløst og findelt i en grad, at en analyse af midlet kun vil påvise vand eller evt spiritus - og det lidt er en trossag at der overhovedet er en virksom ingrediens. Ligesom det er en trossag at f.eks. det middel, der fremkalder et symptom, i større mængder vil helbrede samme symptom i disse symbolske mængder. Jeg er ikke overbevist om nogen af delene :slight_smile:
    [/QUOTE]

Jeg tilslutter mig 100 % den opdeling :ok:

her bruger jeg lige nu colostrum, der egentlig blev givet for at lette sammenføring - dvs dæmpe gemytterne en smule. det har det måske/ måske ikke gjort!

til gengæld har det virket mirakler på günthers røde tandkød; han stod til tandrensning for ca 2 måneder siden, en tandrensning der af forskellige årsager blev skubbet, men efter 1½ måned på colostrum var det røde tandkød pist forsvundet, og det eneste jeg havde ændret på var at give colostrummet, så det fortsætter jeg med indtil andet bevises.

zylkene har jeg prøvet på flere forskellige katte uden at kunne se nogen mærkbar effekt, så den er definitivt skippet.

bachs nødhjælpsdråber har jeg brugt i et par omgange, men synes at kunne se at efter et par dage (med dagligt tilskud) klinger effekten af.

feliway er kun afprøvet i ca 2 timer og så gik min allergi/astma fuldstændigt bananas, så der nåede jeg ikke at kunne høste nogen erfaring.

så jeg er absolut tilhænger af naturmedicin/naturligt kosttilskud hvis det kan afhjælpe problemer, det værende sig hovedsageligt af psygisk karakter.
ved sygdom er det hvad dyrlægen ordinere.

Der er som sådan ikke noget nyt i dette. Jeg har brugt mange forskellige type kost tilskud til både mine hunde og mine katte i over 30 år. Men aldrig istedet for almindelig medicin - altid som suplement.

Jeg har også og bruger stadig ind imellem homoøpatiske midler. Jeg er selv skeptiker, men har set positive reaktioner der var tæt på fantastiske - så når det gælder til visse ting så bruger jeg det. Men igen - aldrig istedet for traditionel medicin.

Når man hører mere om disse ting i dag så er det måske fordi der er sådan en “tilbage til naturen” bølge. Men - allerede for over 30 år siden læste jeg bøger om naturlig fodring og kosttilskud - bøger skrevet i USA. Så selve ideen er ikke ny.
Det er bare blevet mere generelt kendt. Og det skyldes måske internettet hvor det er så meget nemmere at udbrede et “budskab”.

Jeg har så forbehold når det gælder kosttilskud og homoøpati og alt muligt andet. Det må ALDRIG betyde at man ikke tager dyret til dyrlægen og får lavet en diagnose først og evt. behandlet med tradionel medicin efter behov.

[QUOTE=Ann R;1128662]Jeg vil gerne lige skille tingene ad, som det ser ud i mit hovede :wink:

:[/QUOTE]

Det var da en fantastisk formulering - sorry, jeg var træt.

Det jeg ville ha’ skrevet:

2. Kosttilskud = fibre, vitaminer, mineraler m.m. der kan virke eller ikke, men som der oftest kan gives en fornuftig forklaring på kan virke
  3. “Alt det andet” = homeopati, Bachs… alle de ting, der er opløst og findelt i en grad, at en analyse af midlet kun vil påvise vand eller evt spiritus - og det lidt er en trossag at der overhovedet er en virksom ingrediens. Ligesom det er en trossag at f.eks. det middel, der fremkalder et symptom i større mængder, vil helbrede samme symptom i disse symbolske mængder.

Forkerte kommaer kan være ret meningsforstyrrende :rulleøjne:

Og så vil jeg tilføje at både Aloe Vera kuren og Zylkene blev foreslået og i første omgang købt hos dyrlægen. Ingen hjemmediagnoser dér :slight_smile:

Jeg har iøvrigt også i en periode brugt en fosfat-binder i forbindelse med nyrediæt. Også udleveret af en dyrlæge.

[QUOTE=Teresa Guldager;1128822]
Jeg har så forbehold når det gælder kosttilskud og homoøpati og alt muligt andet. Det må ALDRIG betyde at man ikke tager dyret til dyrlægen og får lavet en diagnose først og evt. behandlet med tradionel medicin efter behov.[/QUOTE]

Meget enig!
Min egen dagligdyrlæge er også uddannet homeøpat og healer…
Hun bruger homeøpati og healing som supplement til den traditionelle medicin, på samme måde som at hun også bruger kiropraktik, akupunktur og massage :slight_smile:

Namacoolas underlige hævelser ved brystkirtlerne blev fx forsøgt behandlet med traditionelle midler - helt uden virkning… Om noget blev det næsten værre.
Til sidst foreslog min dyrlæge at vi forsøgte os med de der små pillekugler, som hun også bruger til hunkatte med gentagne mælkekirtelbetændelser - og intet andet. Dét virkede - efter to måneder var hævelserne endelig helt væk… Namacoola havde da døjet med det i næsten 1 ½ år.
Det kan da sagtens være at det var gået væk uden - men vi synes altså at vi så en virkning :slight_smile:

Andre tilstande kunne hun ikke drømme om at eksperimentere med… som fx Askes hyperthyroidisme… Han fik Felimazole og det var så det! :slight_smile: