Havde i går en samtale med en anden opdrætter. hun har vist altid brugt at købe div. ormekure på en engelsk side, trods det jo ikke er lovligt. Men nu forlanger siden så recept på indkøb her fra landet, dog ikke på div. ormekurer til hunde, så det er hun nu begyndt at bruge i stedet på sine katte :?
Men kan man det, jeg mener virker det virkelig ? Kan kattene tage skade af det, har altså gået i dag og grublet over det, for selv får jeg ormekur igennem min dyrlæge hvis der er brug for det. Ville da være bekymret for at kattene tog skade af ting beregnet til hund, men hendes argument var man jo også brugte loppekur på den måde ofte… Men altså der findes jo loppekurer til hunde som er livsfarlige for katte, så det argument kan jeg ikke forholde mig til
tror det afhænger af hvilken type ormekur der er tale om. Feks kan jeg læse på den flaske Panacur jeg har, at den kan bruges til kat, hund…og måske flere arter jeg ikke kan huske.
Men ellers er jeg enig med dig…jeg går ikke ind for “hjemme-medicinering” uden dyrlægen lige er indover først, og da slet ikke med medicin beregnet til andre arter.
Jeg ved ikke med de andre medikamenter, men Panacur er det samme til hund og kat, og det samme, som hedder Axilur i Sverige. Jeg har med dyrlægens billigelse købt stort ind af Axilur (til hund) i Sverige, da vi en gang skulle behandle en stor katteflok for giardia. Så kunne de få 1/2 hundetablet i stedet for 1/1 kattetablet.
Generelt er rigtig meget medicin til dyr det samme - det er ofte blot et spørgsmål om hvor store mængder man giver dem. Jeg har sågar oplevet en dyrelæge der gav min kat medicin til heste, fordi han ikke lige havde mere af den samme type til katte. Der var fuldstændigt det samme i sagde han - så der skulle bare bruges en meget mindre mængde end til en hest.
Så jeg vil også tro at de fleste ormekure er det samme til både kat og hund - men ville da nok rådføre mig med dyrelægen før jeg selv brugte det