Bruger og ejer af bil?

Min kæreste skal måske til at tage kørekort indenfor den nærmeste fremtid :slight_smile:
Bilen som vi har, er købt for mine penge og jeg står som ejer af den. Er der nogen der ved om min kæreste godt må køre i bilen, uden at vi skal ændre på noget i forhold til ejer/bruger forhold? Det er stadig mig der vil komme til at bruge bilen mest :slight_smile:

[QUOTE=StinePigen;1053938]Min kæreste skal måske til at tage kørekort indenfor den nærmeste fremtid :slight_smile:
Bilen som vi har, er købt for mine penge og jeg står som ejer af den. Er der nogen der ved om min kæreste godt må køre i bilen, uden at vi skal ændre på noget i forhold til ejer/bruger forhold? Det er stadig mig der vil komme til at bruge bilen mest :)[/QUOTE]

Det ville jeg tjekke med jeres forsikringsselskab - selskaberne har ofte forskellige regler for udlån af bil (og også, om man låner ud til f.eks. en person under 25 - det fik jeg i sin tid rabat på min forsikring for IKKE at gøre) :slight_smile:

Når din kæreste får kørekort må han selvfølgelig gerne låne din bil, som bl.a. min søn har måttet låne min bil! Du har naturligvis stadig ansvaret for, kun, at låne bilen ud til folk som ikke er pvirket af spiritus o.lign. samt, at låneren har kørekort Altså forudsat, at det er en bil på danske plader.

Kig i din bilforsikring :slight_smile:

Min nuværende forsikring har ingen regler overhovedet.
Min tidligere forsikring steg min selvrisiko til det dobbelte, hvis andre end mig kørte bilen.

Jeg må lige ringe til dem en af dagene så :slight_smile: Kæresten er 26 :slight_smile:

Ja det er jo det. Men jeg ved så ikke om det er noget andet når han jævnligt kommer til at bruge den :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1053950]Kig i din bilforsikring :slight_smile:

Min nuværende forsikring har ingen regler overhovedet.
Min tidligere forsikring steg min selvrisiko til det dobbelte, hvis andre end mig kørte bilen.[/QUOTE]
Spøjst at der kan være så stor forskel. Jeg har Gjensidige Forsikring, så må lige ringe til dem og høre ad :slight_smile:

[QUOTE=StinePigen;1053956]
Spøjst at der kan være så stor forskel. Jeg har Gjensidige Forsikring, så må lige ringe til dem og høre ad :)[/QUOTE]

Har du ikke en police på forsikringen?
Der står det sort på hvidt :slight_smile:

Jeg havde i øvrigt GF der med dobbelt selvrisiko.

der er ret mange forsinkringsselskaber der har regler ved førstegangserhverere af kørekort. Så det er et godt råd.

Der findes nogle kurser som ikke er obligatoriske men som giver rabatter på forsikirngerne hos nogle selskaber - det er blandt andet A/T (alkohol og trafik) kurser og udvidede køretekniske kurser som førstegangserhververe kan have stor glæde af…

de koster lidt for det er noget man skal betale selv - men hvis det giver bonus på forsikringen og ikke mindst selvrisikoen - så er det jo det værd :slight_smile:

Den bil, min ældste datter har brugsret over, står i mit navn. Jeg er ejer af den og forsikringstager. Hvis nogen spørger, så har hun lånt MIN bil. Blandt andet fordi det ville koste højre nyre at få den forsikret fordi hun er 22 - uanset at hun kører bedre/mere forsigtigt/pænere end jeg selv gør :tihi: (jeg har også flere småridser på min Kia - “hendes” har ikke en skramme :wink:

Problemet er at man slår alle, piger OG drenge under hmm… er det 26…? sammen i EN gruppe, uagtet at unge “drengerøve” har markant større ulykkesrisiko end pigerne. Dermed ikke sagt at kvinder nødvendigvis er bedre billister, men de har sjældent samme trang til at vise sig i trafikken som en del unge fyre har. Og det har JEG altså ikke lyst til at betale ekstra for…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1054087]Den bil, min ældste datter har brugsret over, står i mit navn. Jeg er ejer af den og forsikringstager. Hvis nogen spørger, så har hun lånt MIN bil. Blandt andet fordi det ville koste højre nyre at få den forsikret fordi hun er 22 - uanset at hun kører bedre/mere forsigtigt/pænere end jeg selv gør :tihi: (jeg har også flere småridser på min Kia - “hendes” har ikke en skramme :wink:

Problemet er at man slår alle, piger OG drenge under hmm… er det 26…? sammen i EN gruppe, uagtet at unge “drengerøve” har markant større ulykkesrisiko end pigerne. Dermed ikke sagt at kvinder nødvendigvis er bedre billister, men de har sjældent samme trang til at vise sig i trafikken som en del unge fyre har. Og det har JEG altså ikke lyst til at betale ekstra for…[/QUOTE]
Vil det sige at hun står registreret som bruger på registereringsattesten? Eller låner du den bare ud til hende? :slight_smile:
Sorry hvis jeg er lidt fatsvag :tihi:

Hvis du kigger i vilkårene for din forsikring (som ligger tilgængelige på selskabets hjemmeside) står der:

“1.1.1 Forsikringen dækker forsikringstageren og enhver, der med lovlig tilladelse benytter køretøjet, lader det benytte eller er fører af det.”

Begge de fremhævede punkter vil gælde for din kæreste :slight_smile:
[FONT=SectionGjensidigeLight][SIZE=2][/SIZE][/FONT]

[QUOTE=StinePigen;1054122]Vil det sige at hun står registreret som bruger på registereringsattesten? Eller låner du den bare ud til hende? :slight_smile:
Sorry hvis jeg er lidt fatsvag :tihi:[/QUOTE]

Hvis det er din bil, kan du uden problemer låne den ud - det er ikke noget man skal have registreret på attesten.

Tak for alle jeres svar :slight_smile:
Mette: Jeg havde ikke lige fundet det du citere, inde på hjemmesiden :slight_smile:
Ringede lige for en sikkerheds skyld, og der er ingen problemer med at kæresten kører min bil :slight_smile: Tværtimod faktisk, for i og ved at vi bor sammen, så optjener han samme anciennitet i mit selskab som mig - selvom det er min bil og min forsikring :slight_smile:

[QUOTE=StinePigen;1054139]Mette: Jeg havde ikke lige fundet det du citere, inde på hjemmesiden :slight_smile:
[/QUOTE]

Det står også først, når man åbner vilkårene - men de ligger som et særskilt punkt under bilforsikring :slight_smile:

Godt, at du fik det opklaret. Det er meget fin service, at de lader ham optjene anciennitet på den måde - det er ellers ved at være sjældent, man kan det mere :slight_smile:

[QUOTE=StinePigen;1054139]Tak for alle jeres svar :slight_smile:
Mette: Jeg havde ikke lige fundet det du citere, inde på hjemmesiden :slight_smile:
Ringede lige for en sikkerheds skyld, og der er ingen problemer med at kæresten kører min bil :slight_smile: Tværtimod faktisk, for i og ved at vi bor sammen, så optjener han samme anciennitet i mit selskab som mig - selvom det er min bil og min forsikring :)[/QUOTE]

det er en hel fantastisk service… det skal du sørge for at få på skrift!!! for normalt plejer det at være stik modsat!! at den der bor sammen med nogen og har lavest ancennitet er den der styrer forsikringens pris og er vedkommende ikke bruger af bilen, så gælder forsikringen slet ikke hvis det er bopælens anden beboer der laver skaden… fordi selskaberne mener det er svindel at forsikre bilen billigst og lade uerfarne billister lave ulykkerne uden passende betaling! (hvilket jo reelt set er forståeligt nok)

men hvis det virkelig passer - så kan det ikke være smukkere… men igen - sørg for at få det på skrift :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1054146]det er en hel fantastisk service… det skal du sørge for at få på skrift!!! for normalt plejer det at være stik modsat!! at den der bor sammen med nogen og har lavest ancennitet er den der styrer forsikringens pris og er vedkommende ikke bruger af bilen, så gælder forsikringen slet ikke hvis det er bopælens anden beboer der laver skaden… fordi selskaberne mener det er svindel at forsikre bilen billigst og lade uerfarne billister lave ulykkerne uden passende betaling! (hvilket jo reelt set er forståeligt nok)

men hvis det virkelig passer - så kan det ikke være smukkere… men igen - sørg for at få det på skrift :)[/QUOTE]
Ja hun sagde godt at mange selskaber havde mange forbehold overfor det, men at de havde gode erfaringer og tilfredse kunder med denne service :slight_smile:
God idé med at få det på skrift! Jeg har fluks skrevet en mail og forklaret hvad hvad jeg er blevet informeret om, og at jeg gerne vil have det på skrift :slight_smile:

[QUOTE=StinePigen;1054122]Vil det sige at hun står registreret som bruger på registereringsattesten? Eller låner du den bare ud til hende? :slight_smile:
Sorry hvis jeg er lidt fatsvag :tihi:[/QUOTE]

Hun står ikke som bruger :slight_smile: Hun låner min bil :slight_smile: Helt som hun ville ha’ lånt min Kia tidligere.