Bud på hvilken orm

Hej Kattetosser :tihi:

Her sidder jeg hos en veninde, da vi pludselig finder en yndig klat opkast fra en af hendes katte (hårbollen var sort så vi er ret sikre på at det må være husets eneste sorte kat :p) I den finder vi disse to hyggelige små fiduser - den ene bevæger sig, men den anden er helt stiv. gys! :blegne:

Er der nogen der har et bud på hvilken slags orm der er tale om?
De er blevet lagt i en pose og så får dyrlægen sig en lille gave på mandag - men det ville være meget rart med et bud inden da :ok:

det ligner spoleorm

Spolorm

Tak det var også mit bud, men altid godt med andres bud også :slight_smile:

Ja, min tanke er også spoleorm… Også når du siger at det var i opkast :slight_smile:

ICK! Jeg tror jeg var gået HELT i panik his en af mine havde leveret det der… :besvimer:

Jeg VED godt de ikke er sådan rigtig farlige, men hvor ER de dog ÆKLE…

Men tak for billedet. Nu ved jeg da hvordan spolorm ser ud hvis jeg nogensinde ser dem :kryds: (forhåbentlig ikke!)

Spolorm.

Men bortset fra det, så kender jeg en dyrlæge, der forleden havde fornøjelsen af, at hendes fars kat havde brækket en bændelorm op, og skrev om det på Facebook, fordi det virkede lidt sært. Bændelormen bor i tarmen, og laver så hudt jeg visker ikke de vandringer, som spoleorm gør. Så bændelorm vil man typisk se leddelt i afføringen, mens spoleorm oftere brækkes op. Men der var faktisk flere, der havde oplevet en opbrækket bændelorm.

Den derer nu helt glat, lang, spagettiagtig og ikke leddelt, så den ligner helt klart også for mig en spolorm :slight_smile:

Hvad giver man som behandling af spoleorm?
Synes engang jeg har set noget ligende i kattebakken, men tænkte slet ikke over, det kunne være orm.
Så jeg har ikke behandlet nogle katte her i huset :frowning:
Jeg har så heller ikke set noget ligende siden, og det er lang tid siden, jeg så det.

Ormekur? :slight_smile: Da det alligevel skal igennem dyrlægen, sørger han for den rigtige type.

[QUOTE=DK Mammarazzi;846868]Hvad giver man som behandling af spoleorm?
Synes engang jeg har set noget ligende i kattebakken, men tænkte slet ikke over, det kunne være orm.
Så jeg har ikke behandlet nogle katte her i huset :frowning:
Jeg har så heller ikke set noget ligende siden, og det er lang tid siden, jeg så det.[/QUOTE]

Jeg har ingen erfaring med spolorme selv, men jeg fik på et tidspunkt at vide af dyrlægen, at det er uhyre sjældent, spolorme kommer bagud - om man vil :slight_smile: Det er næsten altid i opkast, man opdager dem. Lige som det altså også var i dette tilfælde. Der er sikkert andre, der kan be- eller afkræfte det?

Min kalle havde spoleorm da jeg fik ham. Jeg glemmer det nemlig aldrig. Han var min første kat som voksen og samtidig med at min nye date ringede på døren kastede Kalle en ordentligt portion op lige ved hoveddøren . Jeg gik i panik og var næsten sikker på han var ved at dø. Daten var mere imponeret over hvordan en portion opkast kunne bevæge sig så meget :wink: dyrlægen grinede af mig da jeg ringede lørdag aften og insisterede på at få nogle piller her og nu .

Husk at ormekur til udslettelse af spoleorm skal gentages efter et stykke tid, kan ikke huske hvor lang tid. Det glemte min dyrlæges sekretær nemlig at fortælle mig engang så jeg kunne ikke forstå at katten blev ved med af brække orm op selv om denhavde fået EN kur. Det kan selvfølgelig være at der er forskelle på kurene.