"Budget" vådfoder

Ja nu løb vi lige tør for LUX og Aldi er lidt bøvlet at komme til sådan en torsdag eftermiddag…

skulle i Føtex og tænkte at så måtte de lige leve med kitekat e.l. “hovsaløsning” til jeg ku komme i Aldi efter LUX…

I Føtex faldt jeg så over deres “Budget” vådfoder - til 5,- pr dåse :uha:
tænkte det i hvert fald var et billigt sukkerfrit alternativ her weekenden over:?

men hvor godt er det mon egentligt kontra f.eks. LUX :?
Det er sukkerfrit - stort plus i min bog ift. så mange andre “hovsaløsninger”
kattene kan lide det! De frådede det totalt!
men der er korn i på 2. pladsen efter “Kød og Animalske biprodukter”, derefter fisk og fiske biprodukter, mineralstoffer og vegetabilske biprodukter…

Jeg forsøger at få Unni til at spise lidt mindre fordi hun er ekstremt madsøgende i deres tørfoder :frowning: og det virker altså bedre med vådfoder, da jeg kan overhælde med vand, og hun dermed bliver mere mæt af vand, og hun er ikke helt så madsøgende konstant, når de får vådfoder 2 gange dagligt…
Og hvis nu det ikke var helt noget hø, så var det jo nemmere at komme i Føtex end Aldi herfra, og billigere :tihi: (heeeele 50 øre pr. dåse :tihi:)

Er det virkelig sukkerfrit? Så tror jeg de har ændret deklarationen, siden jeg kiggede sidst - men det skal man jo ikke klage over :smiley:

Korn i vådfoder - så længe det ikke er i store mængder og kattene aldrig nogensinde får andet end det mærke - kan jeg ikke hidse mig så meget op over, så hvis det virker (kattene kan lide det), så køb det endelig :thumbup:

Prøv deres Tun i gele og Sardiner i Gele, såvidt jeg husker er der hverken korn eller sukker i. Dog kræver det en næse der ikke er sart, for det lugter godt nok, men kattene elsker det.
De koster så også 5,5kr.

Jeg vil ikke selv bruge den anden med korn i, da der er korn i tørkosten :slight_smile:

Altså der er ikke deklareret noget sukker i hvert fald :slight_smile: medmindre de har den frækhed at proppe det ind under “mineralstoffer” :?
mængden af korn skriver de jo ikke, men det er da trods alt ikke som det første :slight_smile:

det kunne være det skulle være et “LUX-supplement” i hverdagen :slight_smile: Om ikke andet så for at afprøve det lidt mere, nu hvor det er så dejligt nemt at få fat på :slight_smile:

[QUOTE=Henriette;789485]Prøv deres Tun i gele og Sardiner i Gele, såvidt jeg husker er der hverken korn eller sukker i. Dog kræver det en næse der ikke er sart, for det lugter godt nok, men kattene elsker det.
De koster så også 5,5kr.

Jeg vil ikke selv bruge den anden med korn i, da der er korn i tørkosten :)[/QUOTE]
Jeg er lidt sart med lugten på deres vådfoder :oops: Jeg har droppet bosita af samme grund…
Derudover er Yasha MEGET mere kræsen end jeg - han kan ikke rigtig lidt fisk… har før prøvet med dåsetun osv., men det er ikke ligefrem populært og spises kun, hvis ikke der er andet :S

[QUOTE=PiaB;789490]Jeg er lidt sart med lugten på deres vådfoder :oops: Jeg har droppet bosita af samme grund…
Derudover er Yasha MEGET mere kræsen end jeg - han kan ikke rigtig lidt fisk… har før prøvet med dåsetun osv., men det er ikke ligefrem populært og spises kun, hvis ikke der er andet :S[/QUOTE]

Det er jeg også, så de får det kun om sommeren når de kan være i løbegården med det :slight_smile: Det er jo alligevel spist indenfor et par minutter

Jeg skal lige fortælle om en sjov oplevelse med “budget” kattemad.

For nogle uger siden blev mit dankort spærret så jeg måtte klare mig med kontanter. Så jeg købte alle sammen til bamserne, for at se hvad der var i.

Der er meget sovs i nogle af kødbolle-dåserne, adr.

OG i “Tun i gele”-dåsen var der hakket oksekød! Det duftede SÅ lækkert!

Jeg fik helt lyst til at lave hakkebøf på panden og spise dem foran kattene! :smiley:

Jeg må næsten prøve dem igen, næste gang jeg går i føtex.

her er det mest sovsen som er populær :høhø: de er nok ikke sultne nok :tihi:

Vores kan overtales til at spise boller-i-sovs varianten hvis det er som morgenmad - men noget hit er det ikke. Sardin/tun rører de ikke.

Men… måske jeg sku’ prøve den igen for det er faktisk længe siden de har fået det, og det lyder lidt som om det er lavet om hvis der ikke er sukker i mere. Det er et forsøg værd - og til den pris er det jo ikke jordens undergang hvis de ikke vil ha’ det :slight_smile:

Jeg leder også efter billig vådfoder, som mine katte gider æde.

Lux er det kun killingerne, der spiser :slight_smile:

Susanne, vores er HELT pjattede med Lidl’s Cosida i poser. Der er varianter i gele og sovs og de kan endda li’ gelevarianten (ellers spiser man kun sovs,mange tak :wink:

De er også meget glade for REALs posemad (altså vådmaden i poser) - men det er bare ikke altid de har det når man kommer :frowning: Men den er i al fald billig hvis I kommer derned…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;789627]Susanne, vores er HELT pjattede med Lidl’s Cosida i poser. Der er varianter i gele og sovs og de kan endda li’ gelevarianten (ellers spiser man kun sovs,mange tak :wink:

De er også meget glade for REALs posemad (altså vådmaden i poser) - men det er bare ikke altid de har det når man kommer :frowning: Men den er i al fald billig hvis I kommer derned…[/QUOTE]

Jeg synes så ikke, at mad i poser sådan generelt er billigt x 17 :slight_smile:

Der er jo ikke ret mange gram i sådan en pose :slight_smile:

Lyder meget intersandt.

nå her til morgen er “nyheds”-kvaliteten ligsom gået af det…
sovsen smager godt - resten ligger tilbage…

tilbage til LUX :tihi:

[QUOTE=PiaB;789835]nå her til morgen er “nyheds”-kvaliteten ligsom gået af det…
sovsen smager godt - resten ligger tilbage…
tilbage til LUX :tihi:[/QUOTE]

Hvor jeg kender det… Nå, men hvis du moser eller blender resten, så glider det vel ned… :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;789469]…I Føtex faldt jeg så over deres “Budget” vådfoder - til 5,- pr dåse :uha: tænkte det i hvert fald var et billigt sukkerfrit alternativ her weekenden over:?

men hvor godt er det mon egentligt kontra f.eks. LUX :?
Det er sukkerfrit - stort plus i min bog ift. så mange andre “hovsaløsninger”
kattene kan lide det! De frådede det totalt!
men der er korn i på 2. pladsen efter “Kød og Animalske biprodukter”, derefter fisk og fiske biprodukter, mineralstoffer og vegetabilske biprodukter… [/QUOTE]

Ja, det er altså ikke for at være en lyseslukker, men kornprodukter og sukker (glukose) er næsten to sider af samme sag. Korn er proppet med stivelse og stivelse er opbygget af glukose-molekyler sat sammen i en lang kæde. Ja, jeg er en biokemi-nørd… I know… men det betyder altså at når katten spiser maden, så får den stivelsen (kornet) ind i fordøjelsessystemet, og nede i tarmen klipper enzymer stivelsen i bittesmå stykker og vupti så er der sukker, og det er det der optages af tarmen.

Nu er jeg ikke biokemi nørd, men er katten ikke netop obligat kødspiser, fordi den ikke har enzym til at nedbryde kulhydrater som stivelse?

Sad og kiggede i en ernæringsbog den anden dag, og der mener jeg bestemt at jeg læste mig til at katten godt kan nedbryde kulhydrater… jeg tjekker lige op også vender jeg tilbage… :slight_smile:

Måske kan den nedbryde, men optager dårligt / forkert? Når katte, der fodres på meget kulhydrat, har tendens til at blive tykke, må de jo få noget ud af det? :slight_smile:

mvh. tina

Citat: "Although the activity of pancreatic amylase is higher indogs than in cats, both dogsand [B]cats efficiently digest cooked starch /B…….Thedigestability and utilization of dietary starch by dogs and cats is affected byseveral factors, incl. the type of starch, degree of heat treatment, and thesize ofthe starch granules. Heating greatly increases digestibility, and finelyground starch is more digestible than coarsely grounded granules".(Kilde:Case et al.; Canine and feline nutrition; 2011 3rd. edt., Mosby Elsevier)

Kattens kulhydratmetabolisme er anderledes sammenlignet med andre pattedyr. Så der har du delvist ret Eife :):
[ul]
[li]katten mangler enzymet spyt-amylase, dvs. nedbrydning af stivelse (som amylase nedbryder) begynder ikke i munden, men først nede i tyndtarmen hvor kattens bugspytkirtel sender amylase ud i tarmen.[/li][li]Aktiviteten af tarm-amylase er ikke ligeså høj hos katten som hos mennesker.[/li][/ul]I tyndtarmen nedbryder amylase stivelse til glukose-enheder (sukker) som dernæst optages af tarmcellerne som fører glukosen (sukkeret) videre til blodet. Herfra kan det så bruges af musklerne/hjerne som energi hjernen. Hvis ikke glukosen bruges her og nu omdannes den til fedt og lagres i fedtcellerne. Så katten kan ganske udmærket nedbryde sukkerarter (herunder stivelse) til glukose uden problemer.

Men fra naturens side består kattens naturlige diæt jo ikke rigtig af kulhydrater, da det er minimalt hvor meget kulhydrat der i kattens naturlige kost, denne består hovedsageligt af protein og fedt. Så hvis katten spiser et foder med et højt indhold af kulhydrater, så får den lige et ekstra energiload som den egentlig ikke har brug for, og resultatet er som hos os mennesker: hvis der indtages flere kalorier (fuldstændig ligemeget om det er protein, fedt eller kulhydrat) end der er brug for, så lagres de som fedt!

Hos alle pattedyr er det sådan at, hjernens primære energikilde er sukker som hentes fra blodet. Men katten er så smart indrettet at den er rigtig god til at danne sukker udfra protein, så den behøver ikke komplekse kulhydrater som stivelse fra sin kost (for at kunne få energi til hjernen) fordi den danner selv det sukker den skal bruge udfra proteiner.

Hvis der skulle være nogen der er til en mere langhåret forklaring er der også et rigtig godt dokument her… men det kræver lidt kendskab til fysiologi og biokemi: http://www.catinfo.org/docs/zorans_article.pdf