Bugspytkirtel betændelse? :S

Cesar har fået konstateret kronisk bugspytkirtel betændelse :S

Er der nogen som har erfaring med dette?

Han er foreløbigt blevet sat på skånekost en måned og antibiotika 10 dage.

Har læst lidt om det. Synes informationerne er sparsomme og dem jeg har læst er meget dystre :ked:

Min stakkels Cesse. Han er kun halvandet år for H*lved da også :doh:

prøv at skriv til binks (birthe) mener hun havde ensiam på et tidspunkt der fejlede netop det.

Vi havde for mange år siden (da jeg boede hjemme hos mine forældre) en schæfer-hund med kronisk bugspytkirtel ‘betændelse’ (pancreas insuffiens).

Hun var på fedt-fattig diæt + hun fik enzym (kan ikke huske om edet var tabletter eller granulat), som jeg ikke lige nu kan huske hvad hedder … jo pancreatin.

Jeg ved ikke om det er det samme med kat som med hund, men hun levede i ret mange år med godt helbred, blot hun fik fedt-fattig og pancreatinen.

Held og lykke med det hele, håber det hele kommer til at gå godt

Teresa,

Hvordan har I det nu - Cecar og dig selv?

Hej Lis.

Jamen det går okay. Han er stille og roligt ved at komme ovenpå igen, nu er det jo en uge siden han blev indlagt. Han får antibiotika og udover det er jo sat på 100% skånekost hele oktober efter aftale med dyrlægen. Dvs han ikke må få andet end hill’s I/D tør/våd og så evt lidt kogt kylling o.lign.
Desværre kan han ikke lide vådkosten fra I/D så han får faktisk kun tørfoder, hvilket bestemt ikke passer mig særlig godt :argh:

Min forhåbning er at han kan få det godt nok til at spise alm vådfoder men så bare få special tørfoder fremover. Også for de andres skyld. De er jo vant til at have vådfoder stående fremme hele dagen. Det kan de jo ikke pt, da Cesar ikke må få det.

Hej Theresa

Hvis han ikke kan lide Hills I/D kan det være han vil ha’ (og må få, spørg dyrlægen) Royal Canin Intestinal.
Min Charley dreng har lige været på skåne-kost nogen tid (efter at have spist pinde fra Aldi MED plastic-coated folie; det gav mavesårs-lignende tilstand, viste en kikkert undersøgelse). Han fik både Hills I/D og RC Intestinal, sidstnævnte fåes (også) som både våd og tør. Måske han synes det smager bedre i den våde version.

Tillader mig at bringe denne tråd op igen, da der jo kunne være kommet nogen til som kender til sygdommen og kan give gode råd.

Cesar har det ok, så længe han ikke får andet end 100% skånekost. Men vil jo gerne med tiden kunne kombinere det med noget alm foder, specialt for de andres skyld. De er jo røget med på Hill’s i/d bølgen :frowning:

Du kan google pancreatitis og få en masse at vide ad den vej.
Håber I kan holde problemet ned med kosten.
Er det slet ikke på tale fra dyrlægens side at der skal antibiotika ind over?

Han fik antibiotika 10 dage efter han blev udskrevet for en måneds tid siden. Dyrlægen og jeg har valgt at vi så vidt muligt vil forsøge at undgå daglig/jævnlig medicin. Cesar HADER at få medicin :S

[quote=Theresa;479721]Tillader mig at bringe denne tråd op igen, da der jo kunne være kommet nogen til som kender til sygdommen og kan give gode råd.

Cesar har det ok, så længe han ikke får andet end 100% skånekost. Men vil jo gerne med tiden kunne kombinere det med noget alm foder, specialt for de andres skyld. De er jo røget med på Hill’s i/d bølgen :([/quote]

Måske du kunne give Cesar skånekost og de andre ‘almindelig’ mad? Det afhænger jo af hvordan de spiser, hvis de fx har tørmad stående fremme altid er det selvfølgelig ikke nemt.

Men hvis din kat har behov for skånekost og har det fint så længe han får det, er det synd for ham at ødelægge det fordi du gerne vil kombinere med almindeligt, som han ikke kan tåle.

Hvorfor er det du gerne vil have at han skal spise noget andet?

Som sagt er det primært for de to andres skyld. De har tørfoder 24/7 og får så vådfoder flere gange om dagen. Jeg forsøger at give de andre alm vådfoder når Cesar sover men da de kun spiser en smule af gangen er det ret svært.