Hej med jer ![]()
Hvad bruger I som bund i jeres fødkasser når missemor føder, og så bagefter?
Hej med jer ![]()
Hvad bruger I som bund i jeres fødkasser når missemor føder, og så bagefter?
Jeg har foldet 3 gamle dynebetræk i kassen så der er blødt, og når min
kat så skal føde lægger jeg et stiklagen (hedder de ikke det?) øverst. Det
kan jeg stille og roligt skifte ud undervejs, såfremt der er så meget vand
osv. at det bliver nødvendigt.
Jeg lægger nogle tæpper af flonels lagen, og under lægger jeg et stiklagen, så fødekassen ikke tager skade. Hvis fødslen tager lidt tid og lagnerne bliver meget snavsede, så skifter jeg undervejs. Lagnerne lægger jeg i blød efter fødslen og vasker dem efterfølgende på kogeprogram, så er de så fine som nye igen
Når det hele er overstået lægger jeg en lille skumgummimadras nederst, som er betrukket med lagenstof og så flonels lagen over. Jeg har købt nogle flonels lagner, som jeg har klippet op til hver 3 stk og syet dem i kanten. De er super gode, fordi de er tykkere end alm. lagner. Og jeg kan hele tiden skifte, så fødekassen er fin og ren ![]()
Jeg har en flamingo plade pakket ind i et dynebetræk, hvor det overskydende betræk så er foldet oven på, så har jeg en skumgummi plade syet i betræk (kan tages af dog), og så har jeg endnu et dynebetræk, der er foldet.
Under fødslen har jeg så sugende underlag under eller endnu et dynebetræk, der kan fjernes efter fødslen ![]()
At det lige er dynebetræk er fordi det er den type stof jeg gerne vil have i, og så havde jeg en masse gamle liggende allerede…
Vetbed pakket ind i store viskestykker.
Øverst operationsunderlag.
Skumgummi med bommuldsbetræk.
der ovenpå 3 - 4 “lagener”
Øverst til selve fødslen, de engangsunderlag vet bruger.
Skumgummi med voksdug betræk dækket med glatvævede bomuldsstykker (gerne viskestykker). Under selve fødslen er underlaget ofte aviser, da mine nuværende hunkatte ikke vil have stiklagener/operationsunderlag i deres fødekasser.
Også skumgummimadras nederst her - det isolerer så godt (og så skal jeg da vist på jagt efter noget skumgummi - den gamle madras må være godt mølædt nu!) - ovenpå lægger jeg et stiklagen og pakker det ind i viskestykker af glat bomuld. Under fødslen lægger jeg flere viskestykker og et stiklagen ned i kassen så jeg nemt kan fjerne det, når de snaskede er overstået ![]()
Skumgummimadras ovenpå flere tynde topmadrasser med flonelsbeltræk - nemme at fjerne efterhånden …
Jeg har en skumgummimadras nederst. Ovenpå er der et vådliggerlagen. Ovenpå dette ligger der 10-12 stykker afrevne lagner/dynebetræk.
Disse trækker jeg simpelthen væk under kat og killinger, efterhånden som de bliver snavsede.
Det er meget let, og jeg undgår at skulle løfte kat og killinger ud / ind / rundt i fødekassen ![]()
Og så vil jeg i øvrigt meget gerne snart se den fødekasse med indhold … er killingeskruk så det basker ![]()
Tusind tak for jeres svar ![]()