Burmesere for 25 år siden

Har en af jer et billede af en gammel burmeser?

Min veninde læste åbenbart i bøger om racekatte som barn, og var noget overrasket over Gnyf. Det hun husker er, at de mindede mere om siamesere i kontrasten i farven, men var rundere i det (sådan kort fortalt). Så nu er vi begge nysgerrige :slight_smile:

1 Synes om

Det med kontrasten er jeg ikke enig i - det er nemlig ren genetik og burmesere (sepiamaskede katte i det hele taget) er genetisk bestemt til at være den mørkeste af de tre albinoracer (siameser, tonkineser og burmeser).

Her er et billede af mine to første burmesere (født 2001, så næsten 25 år siden) som killinger. Hvis nogen skulle være i tvivl, var de henholdsvis brun og chokolade.

image

Seks år senere anskaffede jeg den næste chokolade i rækken - men læg så mærke til ham yderst til højre:

image

Det er den samme kat som på det foregående billede :slight_smile:

Og her er de to gamle i deres Skattekat-hule (før den blev lagt flad)

image

8 Synes om

Tak :slight_smile:

Jeg mente også, at det ikke kunne passe. Vi snakkede også om, at man jo aldrig ved hvor meget man kan stole på bøger med racer - vi kender jo alle det med, at M i panden betyder Maine Coon :tihi:

Jeg tænker også, ud fra dine billeder, at hvis bogen viste en brun siameser og en chokolade burmeser killing, så kan det have virket (for det utrænede øje :wink: ) som om de begge har konstraster på samme måde, men den ene er rundere i det.

1 Synes om

Helt enig :slight_smile:

1 Synes om

Der sker også meget med farven sommer/vinter og så alderen spiller ind :slight_smile:

Så er det nu en chokolade farvet ung kat i lys sommerdragt, som der vises billede af - så er der jo langt til de vintermørke ældre voksne brune burmesere i farven :slight_smile:

(Og Gnyf som blå har bare ikke så tydelige kontraster, som feks chokolade - for det er bare sådan det er at være blå :slight_smile: )

3 Synes om

Jeg læste rigtig meget i denne som barn (25-30 år siden) :smil:

Hvor de portrætterede burmeseren sådan her

9 Synes om