Byld på halen?

Vi sidder i en kattepine… :S
En af pigerne her på bostedet har Oscar, en fin stor husmis kastrat. Han har fået en byld på midt halen, som de vist opdagede engang torsdag-fredag. De har prøvet at tømme den, og han får smertestillende. Hun er i mellemtiden blevet bidt af ham, og er nu indlagt med en træls infektion.
En af de andre beboer og jeg tænker på, om det ville være godt at rense den i klorhexidin :? Altså pakke ham ind i et håndklæde, hvor en stærk man så holder, så ingen (især Oscar) kommer tilskade. Og så vil vi selfølgelig råde hende til at opsøge dyrlæge (helst senest tirsdag), så det kan blive kigget ordentligt på… Den del er bare ikke vores bord!

Tak for hjælpen :slight_smile:

Han skal en tur til dyrlæges i dag! Han risikerer blodforgiftning og at miste halen.

Klorhexidin rækker desværre ikke helt ved bylder. Den skal allerhelst lanceres (stikkes hul på!) og behandles indefra med en penicillinkur.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1236745]Klorhexidin rækker desværre ikke helt ved bylder. Den skal allerhelst lanceres (stikkes hul på!) og behandles indefra med en penicillinkur.
VH
Susanne[/QUOTE]

Tror vist de har prikket hul på den torsdag måske :S Det er mest for lige at kunne skylle det, så vi kan få kigget bedre på det! Jeg håber sådan at hun har forsikring, så vi kan komme afsted i dag! For så dækkes der da udover selvrisikoen :?

Puh, jeg ved faktisk ikke hvad forsikringen evt. dækker. Men jeg ved at som regel er det ikke nok at prikke hul på sådan en halebyld, som regel skal der lidt mere til for at være sikker på den forsvinder.
VH
Susanne

[QUOTE=PjevseMalene;1236737]…Han har fået en byld på midt halen, som de vist opdagede engang torsdag-fredag. De har prøvet at tømme den, og han får smertestillende. Hun er i mellemtiden blevet bidt af ham, og er nu indlagt med en træls infektion.
[/QUOTE]

Bylden er øm. Den "køkkenbords"operation har gjort meget ondt på katten. Så jeg kan godt forstå, at den har bidt fra sig.

Det ville have været smartere, hvis katten var kommet til en dyrlæge, som havde lagt katten i narkose, renset bylden og ordineret antibiotika og smertestillende medicin.

Nu skal ejeren måske også i narkose, have renset såret og have antibiotika og smertestillende medicin.

• Det er en brutal, men lærerig historie.

vh

Andreas

Ejer ville gerne, at vi så tiden an, så det gør vi selfølgelig.
Men for pokker jeg sidder med ondt i maven og en kæmpe angst :frowning:

[QUOTE=Susanne W;1236748]Puh, jeg ved faktisk ikke hvad forsikringen evt. dækker. Men jeg ved at som regel er det ikke nok at prikke hul på sådan en halebyld, som regel skal der lidt mere til for at være sikker på den forsvinder.
VH
Susanne[/QUOTE]

Enig, og ikke nok med det men man skal også sørge for at holde “hullet” åbent så længe som muligt så der ikke kommer en ny byld ( vask med sæbevand)

Brazils hale for nogle år siden, og som en ekstra service kan det oplyses at det tager et års tid inden pelsen er vokset helt ud på en somali efter det stunt

Så holder I øje med om han får feber. Får han feber, så skal I afsted med det samme. Virker han normal, så kan det godt forsvares at se tiden lidt an - men risikoen for at det spreder sig under huden er selvfølgelig til stede. Kattes hud sidder ikke specielt godt fast på kroppen, og jeg har set bidsår lige over haleroden, der har løsnet huden pga. infektion 8-10 cm op ad ryggen! Så hold godt øje med at han virker normal, og hvis han får feber så må de afsted med det samme.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1236760]Så holder I øje med om han får feber. Får han feber, så skal I afsted med det samme. Virker han normal, så kan det godt forsvares at se tiden lidt an - men risikoen for at det spreder sig under huden er selvfølgelig til stede. Kattes hud sidder ikke specielt godt fast på kroppen, og jeg har set bidsår lige over haleroden, der har løsnet huden pga. infektion 8-10 cm op ad ryggen! Så hold godt øje med at han virker normal, og hvis han får feber så må de afsted med det samme.
VH
Susanne[/QUOTE]

Hvordan måler vi det? Og hvornår har en kat feber, altså over hvad grader? Jeg har aldrig stået i sådan en situation før, og jeg er ærlig skide bange, fordi det jo hverken er min kat eller mine penge! Så var jeg drønet afsted!

Hvis han får feber, så bliver han slap og vil sove og være i fred - fuldstændigt lige som os andre. Hans poter og ører bliver varme, og hvis man lægger en hånd i lysken vil man også kunne mærke at den er varmere. Endelig kan man bruge et ganske almindeligt termometer i endetarmen, også ligesom hos mennesker. De fleste katte synes det er en temmelig træls øvelse :slight_smile: Men hvis den har feber nok, så er den såmænd ligeglad! Gå efter adfærden - bliver han slap og træt, så ved I hvilken ved det går.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1236763]Hvis han får feber, så bliver han slap og vil sove og være i fred - fuldstændigt lige som os andre. Hans poter og ører bliver varme, og hvis man lægger en hånd i lysken vil man også kunne mærke at den er varmere. Endelig kan man bruge et ganske almindeligt termometer i endetarmen, også ligesom hos mennesker. De fleste katte synes det er en temmelig træls øvelse :slight_smile: Men hvis den har feber nok, så er den såmænd ligeglad! Gå efter adfærden - bliver han slap og træt, så ved I hvilken ved det går.
VH
Susanne[/QUOTE]

Han var ret vågen, da vi var ovre og kigge på halen, for han var reeeet stresset over, at vi kom til at røre ved halen! Men han var kælen og kom selv, da hende den anden beboer kom lige før jeg kom! Så det er da ok tegn, ikke?!
Jeg er så ked af at vide, at den lille mis nok har ondt, men at jeg intet kan gøre… Men for en god ordensskyld vil jeg lige sige, at Oscars ‘mor’ er en god kattemor, som passer godt på ham! Bare så det er klart :slight_smile:

Ang. temperatur, har jeg læst at katte normalt har en kropstemperatur på 38,0-39,5 grader C; hvis temperaturen er højere, har den feber. Tjek evt. også hvilepulsen (dette kræver en person, som kan røre katten mens den slapper af), f.eks. ved at lægge en hånd på brystkassen og tælle hjerteslag over 30 sekunder x 2 - mere end 130 slag/minut kan tyde på en alvorlig infektion.

Herudover skal I observere halen omkring bylden for de fem infektionstegn: Rødme, hævelse, varme, smerte, funktionsnedsættelse. Spreder rødme/hævelse sig omkring bylden, bliver halen stiv eller smertefuld at bevæge eller berøre i området omkring bylden, er det meget alvorligt.

I kan lave et bad med varmt vand og sæbespåner og vaske halen i dette. Husk at skylle godt efter med rent vand. I må endelig ikke trykke på bylden for at “klemme betændelse ud,” det kan sprede bakterier til vævet omkring bylden.

God bedring med ham!

Det kan man finde ud, hvis man ved, hvor katten er forsikret. Forsikringsbetingelserne vil stå på nettet.

Agria skriver f.eks.[SIZE=3] " Akuttillæg, aften og weekend: tillæg dækkes, hvis det er medicinsk motiveret. " [/SIZE]Dvs. hvis dyrlægen siger, at det skal være nu, så dækker forsikringen. Og hvis dyrlægen siger, at det kan vente, så må det vente.

Og jeg vil gætte på, at andre selskaber har de samme betingelser.

Det centrale spørgsmål er selvfølgelig, om katten er forsikret. Forsikrede katte skal være mærkede. Så en øretatovering vil være et godt tegn, uden det beviser noget.

vh

Andreas

Jaja, det ved jeg jo godt :wink: Men jeg har aldrig sat mig ret meget ind i forsikringsbetingelserne efter vi kom over 3 katte, for nu om dage er de dækket af min lønkonto og min banks velvilje hvis det er helt galt :wink:
VH
Susanne

Tag temperaturen på katten i numsen med et helt almindeligt termometer. Har katten feber, er det direkte til dyrlægen - og feber hos en kat er over 39,0 grader.

Som andre har skrevet, så kan en byld sprede sig og give alvorlige komplikationer, med dødsfald som værste udfald. Derfor skal den kat i behandling, og jeg synes bestemt ikke, at det kan vente til på tirsdag. Hvis “kattemor” nu er en god kattemor, så burde der heller ikke være tvivl? Hvad holder jer tilbage mht. dyrlægen? Økonomi? For synes da, at det er virkelig uansvarligt, hvis vedkommende ikke har råd til at tage til dyrlægen, når katten har smerter, så burde vedkommende nok ikke have kat… :frowning:

Men tag for god ordens skyld lige temperaturen på katten - det synes jeg, at I skylder den.

Husk lige at der ikke er tale om Malenes kat her :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1236812]Husk lige at der ikke er tale om Malenes kat her :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Et personale kiggede til ham, og han kom hende i møde og gned sig op ad hende, for at få opmærksomhed. Derudover både spiste og drak han, imens hun var hos ham! Viser tiden an til i morgen, og ender det ud i vagtdyrlægen har jeg snakket med mine forældre om, at jeg kan lægge pengene ud, så han kan få hjælpen! :slight_smile:

Men nej det er netop ikke min kat, og hvis jeg begynder at stresse ham, ved at begynde at undersøge ham mere end gjort, så kan det måske få trælse fremtidige konsekvenser for hans forhold til fremmede mennesker, hvilket jeg ikke ønsker! Så det er en balancegang, og jeg gør virkelig mit bedste, for jeg ønsker kun Oscar og hans ‘mor’ det aller bedste, for de er virkelig glade for hinanden :hjerte:

Ud fra hans adfærd at dømme lyder han til at have det fint. Hvis han er i nærheden når jeg kommer med Isabella imorgen, så kigger jeg lige på ham.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1236816]Ud fra hans adfærd at dømme lyder han til at have det fint. Hvis han er i nærheden når jeg kommer med Isabella imorgen, så kigger jeg lige på ham.
VH
Susanne[/QUOTE]

Det er han, for han har fået ‘husarrest’, så vi kan observere ham :slight_smile: Og jeg ville faktisk have spurgt dig om, om du ville kigge på ham, når du alligevel var i nærheden, da du jo er noget mere rutineret end nogen af os :slight_smile: Så du sagde, hvad jeg tænkte :høhø: