C-vitamin til kat

Der er efterhånden en del tråde herinde hvor det nævnes at det er godt med et C-vitamin tilskud i form af en pille til katte med tendens til blærebetændelser, urinvejssten og lignende.

Men hvad er det for nogle C-vitaminer man skal gå efter?

Kan vi ikke få nogle mærker, styrker, indkøbssteder og priser frem i lyset?

Nu har jeg forsøgt i et par uger at finde nogle C-vitaminer til Junior så han forhåbentlig aldrig skal have en tur med stoppet urinrør igen - men indtil nu uden succes.

Alle de C-vitaminer jeg finder rundt omkring er nemlig syreneutrale og min logik siger mig at det betyder at de ikke virker forsurende på urinen? Eneste ikke-syreneutrale variant jeg er stødt på er en tyggetablet med appelsinsmag på det største apotek i Randers hvor jeg decideret spurgte og forklarede i dag.

Så kom nu med jeres guldkorn så vi kan samle dem i en tråd der kan findes senere.

Det er mig ligegyldigt om jeg skal i en fysisk butik eller lave inden- eller udenlandsk nethandel - bare jeg snart får fundet de pokkers vitaminer og kan få Junior igang med at få dem.

På forhånd tak :ok:

Hmmmm det med at c-vitamener er syreneutrale havde jeg også mine problemer med, da jeg startede med at give Shady 1 om ugen…jeg har ikke lige den største forstand på vitaminer…jeg fik det forklaret sådan, at det de er syreneutrale betyder, at de er skånsomme overfor slimhinden i mavesækken men de har stadig en hvis forsurende effekt på urinen…om det holder vand eller ej, har jeg ikke undersøgt nærmere, fordi jeg har ikke set en urinvejsinfektion hos Shady siden jeg startede med at give hende c-vitaminer…så for mig virker de…

Det må da stadig være muligt, at købe Ascorbinsyre tabletter? altså ren ascorbinsyre!

Cats og Conni

Jeg er lige med på en lytter her… hvordan giver du hende dem - i pilleform…? i maden…? kan man mon ikke få dem i dråber…?

Hun får en tablet…Og hun får den puttet ned i halsen efterfulgt af en godbid…I starten var det en kampen men nu løfter jeg hende bare op på køkkenbordet og holder hendes hovede opad, så åbner hun selv munden og sluger den frivilligt…

Jeg har også undret mig godt og længe. Primært over doseringen.

Min afdøde Ebony, havde jo problemer med sterile blærebetændelser og en smule krystaller.
Så jeg endte med at købe Apovits syreneutrale på 75 mg. (Fra apoteket - oplagt valg, når jeg alligevel arbejder der. :høhø:)
… om jeg rent faktisk havde fundet en grund til at det netop var 75 mg jeg købte, kan jeg ærlig talt ikke huske. :surrender1:

Jeg nåede desværre kun at have hende på det et par måneder, før hun blev aflivet af anden årsag.
Hun havde godt nok ikke blæreproblemer i den tid, men 2 måneder er altså lige kort nok, til jeg tør udtale mig.

Conninissen; jeg forstår ikke helt dit spørgsmål…? C-vitamin er jo ascorbinsyre. Helt rent kan det jo aldrig blive, da man jo skal bruge forskellige ting, for at få tabletten til at hænge sammen.

Se venligst bort fra nedestående - forklaring findes i indlæg #28
Mht det med “syreneutral”.

Som jeg forstår det, og udfra det jeg kan læse af indholdsstofferne på det glas jeg har, så er tabletterne behandlet med “syrehæmmende” stof (magnesiumstearat hvis nogle er nysgerrige :høhø:).
Så som anne p siger, er de ikke så irriterende på maveslimhinden.

Når c-vitaminet først er optaget, udskilles det rent i urinen, og har derfor samme “sure effekt” som de ikke-syreneutrale.

Hvis man læser nogle ‘syreneutrale’ C-vitaminers bivirkninger, så står der faktisk også, at overforbrug kan give risiko for oxalsalte (som er det modsatte af de basiske krystaller, ik’?) - og så burde det jo have en syrlig indvirkning på urinen trods at de er ‘syreneutrale’.
Men jeg er ikke skråsikker på det.

[QUOTE=pivnu;628210]Hvis man læser nogle ‘syreneutrale’ C-vitaminers bivirkninger, så står der faktisk også, at overforbrug kan give risiko for oxalsalte (som er det modsatte af de basiske krystaller, ik’?) - og så burde det jo have en syrlig indvirkning på urinen trods at de er ‘syreneutrale’.
Men jeg er ikke skråsikker på det.[/QUOTE]

Det har jeg så ikke lige læst (men har heller ikke ledt / søgt på det :)).
Men det lyder rigtigt nok, og helt i overensstemmelse med det jeg skrev i indlæg #7.

Ellers må det jo simpelthen testes med pH-strips :smiley:

Er der så nogen der ved doseringen til kat ?? jeg har brugt 1 halv tranebærpille 2 g ugentligt. Og har aldrig haft problemer med urinvejslidelser på nogle af de katte jeg har haft gennem tiderne. Men det kan jo opstå, så derfor ville det være rart med den rigtige mængde.

Conninissen; jeg forstår ikke helt dit spørgsmål…? C-vitamin er jo ascorbinsyre. Helt rent kan det jo aldrig blive, da man jo skal bruge forskellige ting, for at få tabletten til at hænge sammen.

Conninissen; jeg forstår ikke helt dit spørgsmål…? C-vitamin er jo ascorbinsyre. Helt rent kan det jo aldrig blive, da man jo skal bruge forskellige ting, for at få tabletten til at hænge sammen.Ved det godt!!! har selv produceret masser, - - men dengang neutralliserede vi ikke ascorbinsyren!

[QUOTE=conninissen;628618]Conninissen; jeg forstår ikke helt dit spørgsmål…? C-vitamin er jo ascorbinsyre. Helt rent kan det jo aldrig blive, da man jo skal bruge forskellige ting, for at få tabletten til at hænge sammen.

Conninissen; jeg forstår ikke helt dit spørgsmål…? C-vitamin er jo ascorbinsyre. Helt rent kan det jo aldrig blive, da man jo skal bruge forskellige ting, for at få tabletten til at hænge sammen.Ved det godt!!! har selv produceret masser, - - men dengang neutralliserede vi ikke ascorbinsyren![/QUOTE]

Så forstår jeg… :slight_smile:

Som jeg beskriver i indlæg #7, så er ascorbinsyren lige så sur som den “plejer” at være.
Det er bare tabletten man har gjort neutral. :slight_smile:

[QUOTE=Tea;630360]Så forstår jeg… :slight_smile:

Som jeg beskriver i indlæg #7, så er ascorbinsyren lige så sur som den “plejer” at være.
Det er bare tabletten man har gjort neutral. :)[/QUOTE]
Den forstod jeg altså ikke :?

Når der står på et glas C-vitaminer, at de er syreneutrale, så forholder det sig således…:

Tabletten er overtrukket/behandlet med et stof, der er basisk. Så når tabletten ryger i maven, vil det nedsætte den slimhindeirriterende effekt af C-vitaminen.

C-vitaminen optages normalt til blodbanen, og udskilles rent gennem urinen.
Det er altså rent, normalt C-vitamin der ender i blæren - og den sure virkning er så den samme som ved “ikke-syreneutrale” tabletter.

Jeg skal dog blankt erkende, at jeg kan forestille mig, at der kan være en lille forskel. Altså noget C-vitamin der bindes i et uopløseligt kompleks, med det basiske. Men i så fald kan man jo ikke optage det, og udnytte det. Så er det tilfældet, vil jeg formode at det er sådan noget, producenten har taget højde for.

Men jeg skriver det mig bag øret, og det skal være mig den største fornøjelse, at ringe til producenten på torsdag (når jeg skal på arbejde), og forelægge dem problemstillingen. :høhø:

Hjalp min uddybning? :? Ellers må jeg prøve igen. :slight_smile:

Jeg forstår det som, at ascorbinsyren er ‘pakket’ ind i noget neutralt (magnesiumstearat) for ikke at ødelægge/skade slimhinden i mavesækken og første del af tyndtarmen…men jeg kan tage fejl…

Rigtigt. :slight_smile:

Og jeg uddyber lige:

Magnesiumstearat’en går ikke i forbindelse med C-vitaminen. (Det bør den i hvert fald ikke - jeg må erkende at jeg mangler lidt biokemi her. For i så fald, bør det blive til uopløselige komplekser, man ikke kan udnytte. Men som sagt kontakter jeg producenten på torsdag)
Magnesiumstearaten hæver simpelthen den generelle pH i maven, sådan at C-vitaminen ikke virker irriterende.

Det er altså derfor det ingen effekt har på den sure effekt på urinen. :slight_smile:

Farmaci var et af mine yndlingsfag, da jeg var elev - så spørg endelig! :høhø:
Det er i øvrigt også en af de ting jeg stadig går og nørder lidt med, når jeg ellers har tid. :stuck_out_tongue:

(Farmaci er læren om hvordan og hvorledes lægemidler er sammensat, for at opnå den ønskede effekt. Herunder hører altså også tilsætningsstoffer, og deres effekt.)

[QUOTE=Tea;630422]Farmaci var et af mine yndlingsfag, da jeg var elev - så spørg endelig! :høhø:
[/QUOTE]

Ved ikke helt om mit spørgsmål hører ind under farmaci men prøver lige alligevel.

Nu har jeg jo så konkluderet at det ikke gør noget at C-vitaminen er syreneutral, men hvilke mærker C-vitamin er så med de små piller? Livol C-vitamin stærk er for eksempel en stor oval pille med delekærv i samme udformning som for eksempel Koffisal mod hovedpine. Men mange af vitaminglassene er jo uigennemsigtige nu, så det er en kende svært at gætte sig til om det er en lille glat pille som let og elegant kan smuttes i munden på en modvillig kat eller om det er en stor og kantet en der vil gøre mig til uvenner med Junior en gang om ugen.

[QUOTE=Gizzemissen;630578]Ved ikke helt om mit spørgsmål hører ind under farmaci men prøver lige alligevel.

Nu har jeg jo så konkluderet at det ikke gør noget at C-vitaminen er syreneutral, men hvilke mærker C-vitamin er så med de små piller? Livol C-vitamin stærk er for eksempel en stor oval pille med delekærv i samme udformning som for eksempel Koffisal mod hovedpine. Men mange af vitaminglassene er jo uigennemsigtige nu, så det er en kende svært at gætte sig til om det er en lille glat pille som let og elegant kan smuttes i munden på en modvillig kat eller om det er en stor og kantet en der vil gøre mig til uvenner med Junior en gang om ugen.[/QUOTE]
Tjah, tjoh - delvist. :slight_smile:
Netop Livol forhandles gennem dagligvarebutikkerne, og derfor kender jeg dem ikke.
Så det er ikke fordi jeg er “apotekssnobbet”, men jeg har aldrig haft dem i hænderne, om kender dem altså ikke.

Som nævnt tidligere i tråden, besluttede jeg mig engang, for at give min Ebony; Apovits syreneutrale C-vitamin på 75 mg 1 gang om ugen. Det er en ret lille tablet, der netop er overtrukket (læs evt. mine indlæg i tråden om hvorfor/hvordan en C-vitamin er “syreneutral”.)

Jeg har fri i morgen, og skal prøve at søge/læse op på det, og se om der rent faktisk er den grund til mit valg. :slight_smile:

Ellers er jeg på arbejde på torsdag, og vil som nævnt ringe til producenten, og høre om jeg har ret i det jeg skriver, ang. “syreneutral”.
Nu jeg alligevel er ved det, ringer jeg også gerne til den lokale dyrlæge, og forhører mig om C-vitamin (evt. tranebær) og FLUTD (Feline Lower Urinary Tract Disease). :slight_smile:
(Derudover, har vi desværre ikke en “lokal” dyrlæge. Men det betyder vel bare, at jeg kan ringe til alle i hovedstadsområdet. :høhø:)
Nogle gange hjælper det desværre, hvis man ringer som “Tea, farmakonom fra xx apotek” og ikke som “Tea, ejer af to katte”.:S

Jeg har som nævnt selv haft en kat med FLUTD, og der blev aldrig nævnt det fjerneste om C-vitamin (eller tranebær, for den sags skyld). Så jeg ved ikke hvor meget dyrlægen vil sige om det.

Men som sagt, skal jeg gøre mit bedste, de næste par dage. :slight_smile: