For nogle dage siden opdagede jeg at Manne var lidt rød mellem mund og næse, de sidste par dage er det blevet til et sår på næsen, hans øjne har rendt en lille smule også, men det er bare klart væske, altså det er ikke gult puds og han har absolut ingen appetit!
Jeg har læst lidt på nettet og det kunne tyde på calicivirus, der står at det er som vores influenza og som oftest går det i sig selv igen.
Jeg fik en ny killing for 4 uger siden, hendes øjne har virket irriteret og rendt lidt, så tog til dyrlægen med hende hvor jeg fik nogle øjn dråber. Begge katte er indekatte, så jeg kan simpelthen ikke forstå hvor han skal have fået det fra, med mindre den lille er bærer.
Jeg ringer og snakker med dyrlægen i morgen tidlig, så må vi se hvad han siger.
MEN, han har stort set intet drukket/spist de sidste 4 dage, og det er jeg altså ret bekymret for, der står at virusen kan give appetitløshed, men katte må jo ikke gå flere dage uden af spise?? Det eneste jeg kan lokke i ham er lidt dreamies, men det er der jo ingen næring i.
Det er fuldstændig lige meget, om du kun kan få godbidder i ham, så må du fodre ham med det. Det vigtige er at han får noget i maven ligenu. 4 dage uden mad er allerede for lang tid, du kan blive nødt til at tvangsfodre ham.
Han har muligvis også sår i munden, og så gør det jo ondt at spise. Har du noget smertestillende, Loxicom feks., til katte i dit hjem, så giv ham det (husk at katte må ikke få menneske medicin, det kan de dø af).
Ring til vagtdyrlægen og spørg om det kan vente til i morgen med at blive tilset, ellers må han til vagtdyrlægen nu med det samme.
Hvis han har sår i munden, skal han smertebehandles og prøv så at få fat i noget Hill’s a/d eller noget tilsvarende hos dyrlægen, så han kan komme igang med at spise igen.
Ja, problemet er også at det er en ond cirkel, det med at have det skidt og ikke spise, fordi det kan blive selvforstærkende, så det er bare at få noget i ham. Har han heller ikke rigtig drukket kan han også være dehydreret og det får ham også til at have det værre.
Mht calici, så kan det både være noget han har haft som er blusset om pga stress ved den nyes hjemkomst, eller hun kan have haft noget med. Netop det at hun har haft “noget” selv da hun kom kan sagtens være det han har fået. Eller det kan være omvendt at han har haft “noget” som hun så er blevet smittet ved, ved hjemkomst Så som du nok kan høre er det ikke noget man sådan lige kan sige hvor kommer fra, og det betyder jo heller ikke det store ifht at få ham frisk igen
Katte kan få fatal fedtlever efter blot et par dage uden mad. Du skal simpelthen tvangsfodre ham.
For 9½ år siden havde jeg en dengang 13 år gammel kat. 2 MCO-killinger på 16 uger flyttede ind og min gamle kat fik Calicivirus = store røde blæner på tungen og i mund/svælg og hun ville selvfølgelig ikke spise, fordi hun havde ondt i munden. Der var intet at se på killingerne…
Hun fik Metacam og var smertedækket og jeg måtte tvangsfodre hende med blendet vådfoder i en sprøjte mange gange om dagen.
Pludselig, efter 1 uges tid begyndte hun selv at spise og kom sig fuldstændig. Katte skal kun have antibiotika, hvis der er komplikationer, som fx lungebetændelse, men det havde hun ikke.
[QUOTE=Sim-Sim;1287213]Katte kan få fatal fedtlever efter blot et par dage uden mad. Du skal simpelthen tvangsfodre ham.
For 9½ år siden havde jeg en dengang 13 år gammel kat. 2 MCO-killinger på 16 uger flyttede ind og min gamle kat fik Calicivirus = store røde blæner på tungen og i mund/svælg og hun ville selvfølgelig ikke spise, fordi hun havde ondt i munden. Der var intet at se på killingerne…
Hun fik Metacam og var smertedækket og jeg måtte tvangsfodre hende med blendet vådfoder i en sprøjte mange gange om dagen.
Pludselig, efter 1 uges tid begyndte hun selv at spise og kom sig fuldstændig. Katte skal kun have antibiotika, hvis der er komplikationer, som fx lungebetændelse, men det havde hun ikke.
Hendes immunforsvar bekæmpede selv infektionen.
God bedring til Manne. :-)[/QUOTE]
Hov, glemte noget og man kan ikke redigere i KG:
Selvom katten kom sig fuldstændig, endte det med, at hendes tænder løsnede, én efter én og de endte med alle at blive trukket ud - så vær obs på Mannes tænder og få det evt tjekket hos dyrlægen.
[QUOTE=Sim-Sim;1287214]
Selvom katten kom sig fuldstændig, endte det med, at hendes tænder løsnede, én efter én og de endte med alle at blive trukket ud - så vær obs på Mannes tænder og få det evt tjekket hos dyrlægen.[/QUOTE]
Det har nu mere noget at gøre med tandresorptioner (det tidl. FORL, Didde) end det har noget med calici virus at gøre
Tak for jeres svar, i går inden jeg gik i seng, spiste han meget lidt killinge foder, så der fik han en lille smule, men stadig ikke nok
Jeg troede måske det kunne være pga, stress at han ikke rigtigt ville spise, da den lille er noget efter ham, hopper på ham stort set hver gang han kommer i nærheden, så det har resulteret i at han trækker sig rigtig meget væk, da han er en meget meget mild og forsigtig kat. Og når han har ville drikke/spise, kom den lille fisende ind foran ham for så at drikke/spise, så han igen trækker sig, jeg ved ikke om hun er bange for ikke at få noget. :? hun kommer jo fra et hjem med flere katte/killinger, så tænker der kan være lidt rift om maden, men hun burde snart vide at her er mad nok til dem begge to. Så jeg har sat en skål med mad til Manne på køkkenbordet, hvor hun ikke kan komme op, men han spiser stadig ikke af det, selv om han kan spise uforstyrret der. Jeg oprettede også en tråd forleden dag om det hele, der hedder “killing bider”
Jeg har ringet til dyrlægen her til morgen og fået en tid 11.30 så er jeg spændt på hvad han siger. Jeg har det bare så skidt med at skulle afsted med ham og udsætte ham for yderligere stress, da han nemt bliver stresset og det bare generelt er en stress faktor for ham at komme udenfor hjemmet.
Men puuh, min mave gør ondt. Jeg mistede min ene kat i December, da hun også pludselig stoppede med at spise, det viste sig at hendes nyrer var stået af, i en alder af bare 7 år.
Manne er bare en lidt speciel kat og min lille kuldklump, så jeg håber virkelig han bliver frisk igen.
Hvordan ved du at det er udløst af calici infektion, og at det ikke er et spørgsmål om genetik eller manglende immunforsvarsrespons? Masser af katte får calici infektion uden at få dårlige tænder eller mundhulebetændelse…
VH
Susanne
[QUOTE=Sim-Sim;1287219]Det var ikke hvad dyrlægen sagde.
Hun fik kronisk mundhulebetændelse som følge af Calici og så løsnede tænderne.[/QUOTE]
Ja, man troede en årgang at det havde en sammenhæng, aka udløst af calici, men nærmere studier tyder på at det mere er genetisk betinget og handler om det generelle immunforsvar hos katten
[QUOTE=Didde F;1287226]Tak for jeres svar, i går inden jeg gik i seng, spiste han meget lidt killinge foder, så der fik han en lille smule, men stadig ikke nok
Jeg troede måske det kunne være pga, stress at han ikke rigtigt ville spise, da den lille er noget efter ham, hopper på ham stort set hver gang han kommer i nærheden, så det har resulteret i at han trækker sig rigtig meget væk, da han er en meget meget mild og forsigtig kat. Og når han har ville drikke/spise, kom den lille fisende ind foran ham for så at drikke/spise, så han igen trækker sig, jeg ved ikke om hun er bange for ikke at få noget. :? hun kommer jo fra et hjem med flere katte/killinger, så tænker der kan være lidt rift om maden, men hun burde snart vide at her er mad nok til dem begge to. Så jeg har sat en skål med mad til Manne på køkkenbordet, hvor hun ikke kan komme op, men han spiser stadig ikke af det, selv om han kan spise uforstyrret der. Jeg oprettede også en tråd forleden dag om det hele, der hedder “killing bider”
Jeg har ringet til dyrlægen her til morgen og fået en tid 11.30 så er jeg spændt på hvad han siger. Jeg har det bare så skidt med at skulle afsted med ham og udsætte ham for yderligere stress, da han nemt bliver stresset og det bare generelt er en stress faktor for ham at komme udenfor hjemmet.
Men puuh, min mave gør ondt. Jeg mistede min ene kat i December, da hun også pludselig stoppede med at spise, det viste sig at hendes nyrer var stået af, i en alder af bare 7 år.
Manne er bare en lidt speciel kat og min lille kuldklump, så jeg håber virkelig han bliver frisk igen.[/QUOTE]
Rigtig god bedring til ham. Den lille er formodentligt bare social og synes det er hyyyyggeligt at spise når Manne også gør det. Men jeg vil nok her mens Manne er sløj sørge for at han får en del god alene tid med dig og noget mad. En del, omend ikke alle, katte kan lokkes til at spise ved lige som at gøres glade (nusses med og tales godt for etc.).
[QUOTE=Susanne W;1287229]Hvordan ved du at det er udløst af calici infektion, og at det ikke er et spørgsmål om genetik eller manglende immunforsvarsrespons? Masser af katte får calici infektion uden at få dårlige tænder eller mundhulebetændelse…
VH
Susanne[/QUOTE]
Fordi det sagde Aalborg Dyrehospital til mig dengang - det genetiske eller manglende immunforsvarsrespons, som du kalder det, kan man jo ikke rigtig svare på nu - Knirke blev aflivet 30.11.2015.
Kors, hvor er jeg træt af at man ikke kan redigere indlæg…
Hun testede positiv for Calici og der blev taget tandrøntgen - der var ikke tandresorptioner, men tænderne løsnede.
HUn var dengang forsikret hos garfors (til hun blev 14, så ophørte forsikringen) og de dækkede tandudtrækningen. De dækker ikke ved tandresorptioner…
Hvilken diagnose du og Eva kan sætte på hende nu, er ikke af betydning for mig.
Jeg har absolut ingen hensigt om at “sætte en diagnose på hende”, tværtimod Jeg undrer mig bare over at det igen er calici der uden videre får skylden for mundhuleproblemer - det er såmænd det hele. Jeg synes nemlig det er synd at folk ofte får det (forkerte) indtryk at calici automatisk er = mundhuleproblemer og FORL på grund af den slags triste historier.
VH
Susanne
Så er vi hjemme igen, jeg fik ronaxan tabletter med hjem til ham, og så skal vi til tjek igen om en uges tid. Manne har til morgen spist lidt killing tørkost og lidt igen efter vi er kommet hjem, så har har lidt i maven nu.
Men jeg er godt nok usikker på om jeg får de piller i ham, det kommer hvert fald til at blive noget af en kamp Jeg bor alene så jeg har ingen til at hjælpe med at holde ham, og jeg ved han vil gøre alt for at komme uden om at få pillen ned, men jeg har aftalt med dyrlægen at kan det slet ikke lade sig gøre så må jeg ud med igen og så kan han få en sprøjte med noget langtidsvirkende antibiotika, men dyrlægen så gerne at jeg gav det et forsøg med ronaxan da det ville være det bedste.
Han har ondt i muletøjet! Giv ham vådmad, allerhelst Hill´s A/D indtil han frit spiser tørkost igen. Suppler med smertestillende. Tørkost gør ondt i en calici mund og får dem til at gå fra foderet i nogle dage, mens sårene opstår.
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1287248]Han har ondt i muletøjet! Giv ham vådmad, allerhelst Hill´s A/D indtil han frit spiser tørkost igen. Suppler med smertestillende. Tørkost gør ondt i en calici mund og får dem til at gå fra foderet i nogle dage, mens sårene opstår.
VH
Susanne[/QUOTE]
Manne vil desværre ikke spise vådmad, jeg har været igennem samtlige mærker da han havde blærebetændelse.
Husk at ved indgift af Ronaxan tabletter, der er det vigtigt at give katten vand direkte i munden bagefter, så tabletten bliver skyllet nedad i systemet - ellers giver den ætsninger i spiserøret!
Rigtigt god bedring med ham. Jeg krydser fingre for, at han hurtigt kommer sig