Champignon - er de sunde?

Dette er ikke et decideret slanke spørgsmål, men mere et helbredsspørgsmål.

Jeg EEEEEEEEEEELSKER champignoner, og har fået den vanvittige (i Karstens øjne) tanke, at snitte 1-2 kg og stege dem på panden, hvorefter jeg vil tilsætte ost.

Jeg lavede denne “ret” da jeg arbejdede i Frankrig, og med min store passion for champignon og ost, jaaa så kunne jeg næsten leve af det, men

Er det i det hele taget sundt, at spise så mange champignoner??

Nu er de jo ikke kun til mig, men hele familien.

He he ja jeg undskylder det HELT malplacerede indlæg :tihi:

Nej jeg kan ikke se nogen fare :tihi:
Champignon indeholder B5 vitamin som er vanddrivende dvs får du for meget så tisser du det bare ud. Det er samme vitammin som du finder i nødder og fx majs :slight_smile:
Knuser.

Gud er blevet gal… læste det som Chinnamon - er de sunde?-høhø-høhø:tihi:

Jeg tror Chinnemon er - men de andre ved jeg intet om-LOL

snit dem, steg dem let, tilsæt fløde og så ost mums. Kan spises som tilbehør til kød eller på toast :thumbup:

[quote=lenschow;99654]Gud er blevet gal… læste det som Chinnamon - er de sunde?-høhø-høhø:tihi:

Jeg tror Chinnemon er - men de andre ved jeg intet om-LOL[/quote]

1-2 kg Kanel :? næææ det tror jeg ikke er sundt -LOL

osten feder ganske vist, men når jeg er i mine "slanke"perioder æææææææælsker jeg at lave wokmad, masser af grønsager med fedtfattig sauce og self. en masse nødder og champignoner…da jeg er absolut kødæder smider jeg gerne en masse kyllingekød i også…kalkun osv er også godt i, bare man tænker på at det skal være magert kød…NAMNAM

Champignon i store mængder er ikke sundt, men det er værst, når de er rå:

Phenylhydrazin-derivater
Relevante fødevarer Svampe fra champignonslægten. Af størst relevans for forbrugerne er indholdet i den dyrkede champignon Effekter/Symptomer Phenylhydrazin-derivater er mistænkt for at være kræftfremkaldende
Risikogruppe Forbruget i Danmark er skævt fordelt (NMR, 2004).
Råd og sundhedsmæssig vurdering Forbrugere bør ikke spise rå champignon i store mængde. Til sammenligning kan oplyses, at gennemsnitsindtaget for en dansker i 2004 var ca. 2 kg/år. et væsentlig større indtag end dette kan anses som “et stort forbrug”
Phenylhydraziner kan være kræftfremkaldende. Stofferne findes i champignon, men stegte/kogte champignon indeholder mindre mængder end rå champignon.
Indtagelse af phenylhydraziner bør begrænses (Nordisk Ministerråd, 2004).

Taget herfra:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Kemiske_forureninger/Naturlige_giftstoffer/Andre+naturlige+toksiner/Konkrete+toksiner/Naturlige+giftstoffer_sundhed_råd.htm

Jeg tror ikke man kan få for meget Champinog (staveplade).

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh Oohhhh jeg er godtnok MÆT lige nu, men bare tanken får tænderne til at løbe i vand
:savle:

Oohh det lyder også dejligt :thumbup:

[quote=Miff;99681]Champignon i store mængder er ikke sundt, men det er værst, når de er rå:

Phenylhydrazin-derivater
Relevante fødevarer Svampe fra champignonslægten. Af størst relevans for forbrugerne er indholdet i den dyrkede champignon Effekter/Symptomer Phenylhydrazin-derivater er mistænkt for at være kræftfremkaldende
Råd og sundhedsmæssig vurdering Forbrugere bør ikke spise rå champignon i store mængde. Til sammenligning kan oplyses, at gennemsnitsindtaget for en dansker i 2004 var ca. 2 kg/år. et væsentlig større indtag end dette kan anses som “et stort forbrug”
Phenylhydraziner kan være kræftfremkaldende. Stofferne findes i champignon, men stegte/kogte champignon indeholder mindre mængder end rå champignon.

Taget herfra:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Kemiske_forureninger/Naturlige_giftstoffer/Andre+naturlige+toksiner/Konkrete+toksiner/Naturlige+giftstoffer_sundhed_råd.htm[/quote]

ORV jeg tror jeg har et meget stort forbrug :fryser:
Nu elsker jeg dem stegte (de rå - ikke dem fra glas), og i perioder kan jeg ÆDE dem (som et svin :ups:)
Hmm måske skulle jeg skære lidt ned på dem så??

Tak for jeres svar :thumbup:

For nogle år siden , blev der skrevet en del om at champignoner skulle være kræftfremkaldende , men jeg tror som med mange andre ting , at det skal man nok tag med et gran salt , så hvis du er så vild med disse svampe , sker der nok ikke det store ved det :slight_smile:

[quote=Annette O;99712]Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh Oohhhh jeg er godtnok MÆT lige nu, men bare tanken får tænderne til at løbe i vand
:savle:

Oohh det lyder også dejligt :thumbup:

ORV jeg tror jeg har et meget stort forbrug :fryser:
Nu elsker jeg dem stegte (de rå - ikke dem fra glas), og i perioder kan jeg ÆDE dem (som et svin :ups:)
Hmm måske skulle jeg skære lidt ned på dem så??

Tak for jeres svar :thumbup:[/quote]

ja nu sidder jeg bare og ærgrer mig over at jeg har spist mig mæt i min chiligryde og ris…for hvor kunne det liiiiige have været nice med lidt champignion i, eller bare som birtheras foreslår…guuuuuuuuuf…
Det er også rigtig nice at lave den knap så sunde med champignion i fløde som man så lader koge ind til noget der minder om en creme…øøøøøøøøøøj det er guf…men øv hvor det sætter sig på bagen.

[quote=Miff;99681]Champignon i store mængder er ikke sundt, men det er værst, når de er rå:

Phenylhydrazin-derivater

Taget herfra:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevaresikkerhed/Kemiske_forureninger/Naturlige_giftstoffer/Andre+naturlige+toksiner/Konkrete+toksiner/Naturlige+giftstoffer_sundhed_råd.htm[/quote]

En ting mere som ikke er nævnt…rå champignoner i for store mængder kan medføre skader og blødninger på slimhinderne i maven

[quote=lenschow;99654]Gud er blevet gal… læste det som Chinnamon - er de sunde?-høhø-høhø:tihi:

Jeg tror Chinnemon er - men de andre ved jeg intet om-LOL[/quote]
Hvad er chinnemon? :slight_smile:

hov - mener du cinnamon, eller? :slight_smile:

cinnamon er ihvertfald kanel :slight_smile:

Lunica - Ja, det er det jo. Men tænkte først ikke så langt som at det kunne være det :slight_smile:

jeg måtte også tygge lidt på den :smiley:

Ja jeg kan jo ikke stave haha

jeg må blankt erkende at jeg ofte spiser en af de store bakker champignon rå… fx til en film…

jeg elsker at sidde og hyggeguffe dem - jeg elsker smagen…

har dog aldrig fået dårlig mave… har højest skulle tisse :slight_smile:

Gisp - hvor har du det fra? Hvem siger det? Ikke, at jeg ikke stoler på dig, jeg ville bare gerne høre om kilden til den info?
Mine tænder løber ellers i vand af denne tråd - jeg elsker svampe, grynf mums gnap :wink:
Og kan oplyse, at nogle champignon-arter (dem, der løber gult an, når man ridser i dem med en negl) lettere optager tungmetallet cadmium, som ikke er særlig sundt, lidt a la bly, og det udskiller man ikke selv (så vidt jeg ved). Men vilde, gullige champignon er vist ikke den type, som der stor-konsumeres af, så vidt jeg forstår GG
Efter Chernobyl-katastrofen kom der en del cæsium udover Europa, og jeg husker ikke halveringstiden, men den er pænt lang. Det kan bl a sætte sig i champignons, men her tænkes der nok på de udendørs voksende (?).
Det kan til gengæld udvandes, så er man bekymret for det, bør man vælge champignons på glas (i vand/lage).
Dem bruger jeg meget, for de er nemme at have i huset, kalorielet og med lidt proteiner i også.
Rå champ’s blev jeg ur-træt af efter min super-kur for nogle år siden. Der er desværre en del af de ultra-lav-kalorie-grøntsager, som jeg i dag ikke kan døje af samme grund.
Men svampe? Muuuums!