Chefer, hidsighed og skældud - normalt?

Kære kattegale :slight_smile:
Jeg vil meget gerne høre jeres mening og erfaringer mht chefers adfærd.
Har I oplevet at blive skældt ud af chefen? :blegne:
Overfuset? :blegne:
Råbt ad? :blegne:
Herset med? :blegne:
Og allervigtigst: Med hvilken/hvilke begrundelse(r)? :?
Er det normal chef-adfærd? :S :?
Jeg har oplevet det nogle gange, og anser det for dårlig ledelse, som kan give stor personalegennemstrømning.
Det kan give store omkostninger, både følelsesmæssigt og mht loyalitet (om man lægger sig i selen og yder en ekstra indsats f eks).
Råber din chef ad dig?
Lad mig og andre nyde godt af dine erfaringer om, hvordan og hvorfor?
Tusind tak :slight_smile:

Tja da jeg arbejdede på en kro, skulle vi stuepiger lægge ører til mere end rimeligt var og blev ofte beskyldt for forskellige ting uden hold i virkeligheden…nogle kunne klare det, andre kunne ikke.

Ellers har jeg kun haft gode chefer.

Da jeg arbejdede ved TDC (da jeg modtog opkald fra kunder, ikke da jeg kun arbejdede “i baggrunden”) følte jeg dog ofte at min teamleders chef stressede os. Altså min teamleder var helt fin, men chefen kunnne godt lide at kigge os over skulderen og det syntes jeg og andre var rimelig ubehageligt. Men som person var han rigtig flink og ingen kunne få ham til at hidse sig op…han ville nok bare gerne have en “finger på pulsen”.

Der hvor jeg stod i lære, var min chef temmelig “ilter”. Dog gik det stort set altid ud over hans egne sønner, der arbejdede der.
Jeg har siden været ude for et par mellemledere med samme temperament - og min erfaring er, at hvis man starter med - første gang - at svare igen på samme vis, slipper man for det fremover.
Deres adfærd, tror jeg, bunder i deres egen usikkerhed. Ikke at det gør det sjovere for medarbejderne …

Ja, enkelte gange har jeg givet “råt for usødet”. Men det ligger ikke til mig, og det generer mig, at jeg skal være nødt til at (efter min mening) at opføre mig lige så dårligt, som chefen gør, for at stoppe det.
Det er effektivt overfor nogle mennesker, men ‘me no like’.
Ser frem til at høre mere om emnet :bebe:

NEJ!!! Heldigvis!
Jeg har kun oplevet én af slagsen… hun er nu endelig også blevet fyret på gråt papir :wehu:

[quote=MiSi;112424]Kære kattegale :slight_smile:
Jeg vil meget gerne høre jeres mening og erfaringer mht chefers adfærd.
Har I oplevet at blive skældt ud af chefen? :blegne:
Overfuset? :blegne:
Råbt ad? :blegne:
Herset med? :blegne:
Og allervigtigst: Med hvilken/hvilke begrundelse(r)? :?
Er det normal chef-adfærd? :S :?
Jeg har oplevet det nogle gange, og anser det for dårlig ledelse, som kan give stor personalegennemstrømning.
Det kan give store omkostninger, både følelsesmæssigt og mht loyalitet (om man lægger sig i selen og yder en ekstra indsats f eks).
Råber din chef ad dig?
Lad mig og andre nyde godt af dine erfaringer om, hvordan og hvorfor?
Tusind tak :)[/quote]

Nej, det er ikke normal chef-adfærd og du skal ikke finde dig i det!! Ja, jeg er blevet skældt ud af en chef, men heldigvis aldrig råbt ad eller overfuset af en chef. En enkelt kollega på min tidligere arbejdsplads prøvede engang at overfuse mig, da jeg var ret ny, men ellers tror jeg nok, at min “aura” ikke ligefrem indbyder til det.

Men, men - jeg skiftede job for et år siden, og uden at gå i detaljer var det blandt andet på grund af en katastrofalt dårlig ledelse, og jeg kan kun råde dig til at komme væk hurtigst muligt. Min rygmarvsreaktion i mit nye job er stadig mistro, så snart der er det mindste, og det kan jeg godt se med mit intellekt, at jeg ikke behøver - men følelserne styrer man jo ikke på samme måde…

Du skal tage kontakt til din fagforening, og spørge dem til råds - skriv gerne nogle helt konkrete eksempler op og hav med, så du ikke bliver helt stum og blank, når du skal berette om det. Hvis du har overskud til det eller mod på det, kan du også konfrontere chefen med din liste, eller du kan vente på lejligheden og så sige øjeblikkeligt og utvetydigt fra i situationen, men hvis du gør det, så må du også være klar til at tage konsekvensen, som muligvis kan blive en fyreseddel… Meen, bedst at spørge fagforeningen først, er jeg overbevist om.

Har du gode kollegaer? Har de samme opfattelse, er det kun dig, der bliver råbt ad, har de prøvet at tale med chefen osv?

Ja i mine unge dage. Jeg arbejdede lige over på den anden side af gaden, så det tog 5 min. at gå på arbejde, skulle bare over Ringvejen, og jeg kom altid for sent, rent sjusk.
En dag kaldte chefen på mig og sagde, at når jeg boede så tæt på kunne jeg ikke tillade mig at komme for sent, når mange der boede langt væk kunne komme til tiden. Og nu havde han holdt øje med mig og sat røde krydser i sin kalender for de gange jeg kom for sent.
Jeg gik hen og tog mit tøj på og gik, og han kom farende efter mig helt ud på vejen og spurgte hvor jeg skulle hen. Jeg sagde at jeg var syg og ikke havde det godt.
Så ville skæbnen altså at jeg havde/fik influenca - og det er faktisk 100% rigtigt, så jeg måtte blive hjemme i en uge og var SÅ syg.
Siden den gang sagde han ikke noget til mig mere, han var vel bange for jeg gik hjem -LOL

[quote=Denise;112464]Ja i mine unge dage. Jeg arbejdede lige over på den anden side af gaden, så det tog 5 min. at gå på arbejde, skulle bare over Ringvejen, og jeg kom altid for sent, rent sjusk.
En dag kaldte chefen på mig og sagde, at når jeg boede så tæt på kunne jeg ikke tillade mig at komme for sent, når mange der boede langt væk kunne komme til tiden. Og nu havde han holdt øje med mig og sat røde krydser i sin kalender for de gange jeg kom for sent.
Jeg gik hen og tog mit tøj på og gik, og han kom farende efter mig helt ud på vejen og spurgte hvor jeg skulle hen. Jeg sagde at jeg var syg og ikke havde det godt.
Så ville skæbnen altså at jeg havde/fik influenca - og det er faktisk 100% rigtigt, så jeg måtte blive hjemme i en uge og var SÅ syg.
Siden den gang sagde han ikke noget til mig mere, han var vel bange for jeg gik hjem -LOL[/quote]
Men jeg synes, der er en kæmpeforskel på om en chef påpeger et konkret problem eller giver en ordre - som hun jo kan i kraft af, at hun er chef, eller om der kommer et eller andet åndsvagt hidsighedsudbrud… Det første ligger lige som i høvding/indianer-konstallationen, mens man bestemt ikke behøver finde sig i det sidste…

Ja det er rigtigt. Tror ikke jeg har prøvet sådan nogle direkte, og dog, havde en chef man lige skulle se an når han kom. Hvis han havde skændes med konen var han sur og så kunne man ligeså godt holde lav profil, ellers kunne han godt overfalde folk. Sådan uligevægtige chefer skulle ikke tillades.

Der er også flere undersøgelser, der har vist betydelig overvægt af psykopater blandt chefer i forhold til befolkningen som helhed - dét tror jeg på!! :smiley:

jeg kender alt til den slags chefer og desværre har jeg idag fået psykiske mén af at arbejde under sådan en chef.
hvad der helt præcist er sket vil jeg ikke nærmere ind på her og slet ikke i åbent forum.

Jeg kender godt den type chefer.

Det er deres mindreværd der kommer til syne.

Ordenlige chefer opføre sig ikke på den måde :thumbdown:

Uha tror ikke at Finn skal læse den påstand da han har været chef i mange år.

Dertil skal siges at han har vundet mange priser for godt lederskab og fagkundskab, så han er helt sikkert ikke en af psykopaterne :tihi:

Jamen der findes gode chefer med gode lederegenskaber og interesse i deres ansatte og så findes der dårlige ledere som ikke engang er det stykke papir værd hvorpå der står leder.
Jeg tror det er sidstnævnte der opfører sig som MiSi beskriver. Desværre.

[quote=birtheras;112680]Uha tror ikke at Finn skal læse den påstand da han har været chef i mange år.

Dertil skal siges at han har vundet mange priser for godt lederskab og fagkundskab, så han er helt sikkert ikke en af psykopaterne :tihi:[/quote]

nu kender jeg ikke finn, men har gennem dig hørt en masse om finn og ja han lyder ikke til at være en psyko-chef, da jeg har fået den opfattelse af ham at han er et rigtig godt menneske som ikke vil nogen noget ondt. MEN fordi man har vundet priser ka man nu godt være en dårlig chef overfor sit personale, for somregel når disse priser bliver uddelt kommer nomineringerne fra andre chefer og somregel er de resultat-orienteret osv, det er meget meget sjældent at folk på gulvet bliver adspurgt om den pågældende chef er god.
i mit tilfælde var øverste chef i et firma jeg arbejdede for en meget anerkendt forretningsmand her i århus, men han var/er mildt sagt et usædvanligt dumt svin.
den chef der har “ødelagt” noget af min psyke var udadtil en utrolig god chef og populær blandt de øvre chefer pga af de resultater han lavede, MEN over for hans personale var han rigtig ubehagelig og modbydelig og havde kun sig selv og sit omdømme i tankerne

[quote=Johnny;112812]nu kender jeg ikke finn, men har gennem dig hørt en masse om finn og ja han lyder ikke til at være en psyko-chef, da jeg har fået den opfattelse af ham at han er et rigtig godt menneske som ikke vil nogen noget ondt. MEN fordi man har vundet priser ka man nu godt være en dårlig chef overfor sit personale, for somregel når disse priser bliver uddelt kommer nomineringerne fra andre chefer og somregel er de resultat-orienteret osv, det er meget meget sjældent at folk på gulvet bliver adspurgt om den pågældende chef er god.
i mit tilfælde var øverste chef i et firma jeg arbejdede for en meget anerkendt forretningsmand her i århus, men han var/er mildt sagt et usædvanligt dumt svin.
den chef der har “ødelagt” noget af min psyke var udadtil en utrolig god chef og populær blandt de øvre chefer pga af de resultater han lavede, MEN over for hans personale var han rigtig ubehagelig og modbydelig og havde kun sig selv og sit omdømme i tankerne[/quote]

Johnny her er det altså personalets mening der tæller. Hvert år fik de spørgeskemaer som de skulle udfylde og som blev puttet i lukkede kuverter og sent til hovedkontoret :slight_smile:

Hvis en chef ikke kunne score mindst 70% tilfredshed hos personalet, ja så var han altså ikke chef ret meget længere. :thumbup:

[quote=birtheras;112813]Johnny her er det altså personalets mening der tæller. Hvert år fik de spørgeskemaer som de skulle udfylde og som blev puttet i lukkede kuverter og sent til hovedkontoret :slight_smile:

Hvis en chef ikke kunne score mindst 70% tilfredshed hos personalet, ja så var han altså ikke chef ret meget længere. :thumbup:[/quote]

SÅDAN; det er helt sikkert måden at gøre det på:D:wehu:

[quote=birtheras;112813]Johnny her er det altså personalets mening der tæller. Hvert år fik de spørgeskemaer som de skulle udfylde og som blev puttet i lukkede kuverter og sent til hovedkontoret :slight_smile:

Hvis en chef ikke kunne score mindst 70% tilfredshed hos personalet, ja så var han altså ikke chef ret meget længere. :thumbup:[/quote]

Bare min sidste leder havde været igennem sådan en undersøgelse!
Det havde sparet 21 mennesker for meget… heraf fire depressioner, en ødelagt uddannelse, uventede jobbeskrivelser som man dybest set ikke var kvalificeret til, mærkværdige fyringer o.a.
Det tog ca 4 år (!!) før end at forvaltningen blev enige med sig selv om, at det måske nok alligevel var (det meget skiftende) personalet, som havde ret i deres klager :S Og der så blev sat en konsulent ind i personalegruppen… efter at konsulenten havde været der i ca 1 måned, blev leder endelig opsagt :wehu:
Den leder kan jeg simpelthen ikke tale pænt om!!! Et af de ganske få mennesker, som jeg rent ud sagt ikke kan fordrage :frowning: Måske hader jeg især, at vedkommende faktisk var i stand til at påvirke mig så voldsomt… Jeg havde aldrig tidligere tvivlet på mig selv eller mine evner til at arbejde i mit fag! Og jeg havde altid tidligere elsket mit arbejde… Alt det tog hun fra mig i løbet af ca 6 uger…
Jeg tror ikke at jeg nogensinde før har FRYDET mig så meget, som da jeg fik at vide, at hun var blevet fyret på en måde, der mest af alt mindede om en bortvisning! :thumbup:
Helt absurd har hun betydet, at jeg den dag idag ser med stor skepsis på mennesker, der har samme fornavn som hende :sorry:

Nej det gør min chef godt nok ikke. Han er en rigtig god chef netop fordi han aldrig hæver stemmen eller hænger folk ud.

det betyder, at vi alle møder ham med STOR respekt.

Jeg elsker min chef (misforstå mig venligst ikke-høhø-høhø men det gør jeg sgu:rock:)