Chipning af killing?

Hej mennesker :slight_smile:

Lige et spørgsmål - Chipper i jeres killinger/katte? Både dem der bliver solgt ud til kæl, og til avl?

Mener personligt det er vigtigt at chippe, og især en avlskat, Har oplevet at købe en avlskat jeg troede der var chippet, men ikke var det…

Jeg syns det er “ilde set” hvis man ikke gør det, men det skulle åbenbart ikke vær en LOV at de skal chippes… Hvad er jeres holdning omkring det?:?

Mvh …

Jeg mærker alle mine killinger før salg og i det sidste kuld ønskede alle chip frem for øretatovering. I samme forbindelse fik jeg chippet den killing, jeg selv har beholdt til avl :slight_smile:

alle herfra både dem der beholdes og dem der sælges er chippet og registreret - pris ca. 500,00

Det er noget jeg informerer om når jeg sælger - men du kunne da ha’ spurgt.

Ilde set - hmmm - useriøst måske - så kan man jo tænke på om der kan være andet der også er det …

Her i huset bliver alt chippet og registeret evt øretatovering efter ønske.
Jeg så da også gerne at det blev et lovkrav at katte skulle registeres som hunde .

Jeg kan godt se det smarte i en lovpligtig mærkning af katte, som gør sig gældende for hunde, men jeg tror, at det bliver svært at håndhæve en sådan lovgivning pga. manglende resurser. Det kræver jo også at kattene registreres korrekt - også ved ejerskift og flytning. Ang. min egne katte, er de alle chippet og registreret. Jeg har selv bedt opdrætterne af mine to stamtavle-katte at chippe dem, og min hittekat, har jeg selv fået chippet gennem min dyrlæge.

Skulle jeg engang få opfyldt min opdrætter-drøm, ville disse killinger også blive chippet. Jeg har en drøm om, at opdrætte Sphynx, og der synes, jeg at en øremærkning ser lidt “forstyrrende” ud i deres fine og store ører. Men det er jo naturligvis en personlig præference.

Alle katte der går ud af mit hus er øremærket og registreret.

Nogle af dem jeg selv har er chippet - andre er ikke.
Er det ilde set?

Den sidste kat jeg købte blev jeg spurgt om de skulle chippe ham. Det sagde jeg nej til, da jeg får det billigere hos egen dyrlæge. Er sælger så useriøs?

Verden er ikke sort-hvid i mine øjne og jeg synes sagtens man opdrættere imellem kan aftale at gøre eller ikke gøre det.
Noget andet er kælekatte - de skal altid være mærket efter min mening.

Alle mine katte er chippede, og mine killinger afleveres med chip. Jeg har det bedst sådan.

Det her kuld jeg har lige nu, der er de blevet chippet og registereret i dansk katteregister som jeg altid har gjort. Denne her gang har de killinger som er blevet neutraliseret fået et “C” tattoveret ind i det ene øre for at man så kan se at de er chippet :slight_smile:

Alle mine bliver også chippet eller øremærket og reg. inden de flytter hjemmefra (eller bliver :tihi:) :slight_smile:

Ilde set, tjaeh… Jeg har købt en der ikke var det, det fik jeg jo bare gjort selv… Ingen ko på isen der :slight_smile:

Jeg har også købt et par, hvor det ikke var gjort, men det fik jeg hurtig ordnet :slight_smile:

For mig er der meget andet som er vigtigere end en chip, det er i al fald ikke det som afgør for mig om en opdrætter er seriøs. Useriøst bliver det nu først for mig, hvis man påstår katten er chippet og den så viser sig ikke at være det. Men om det er opdrætter eller ejer der chipper, det kan da være ligegyldigt.

Nu er jeg jo i et forbund hvor der ikke er krav om chip før avl, og jeg vil da være ked af at få betegnelsen useriøs pga det. At jeg så chipper alligevel, er et valg jeg tager og ikke fordi det er et krav.

Jeg må jo så høre til de useriøse :yikes: for jeg chipper ikke mine avlskatte per automatik.

Jeg registrerer mine katte i TICA og CFA hvor chipning ikke er et krav.
De katte jeg udstiller i udlandet bliver chippet i forbindelse med at vi laver et pet passport.
Alle katte der flytter herfra til kæl er øremærkede eller chippede når de flytter ( afhængig af købers ønske og hvornår de bliver bestilt).

Men jeg kan personligt ikke se hvorfor jeg skal chippe mine avlskatte. Jeg ved jo godt hvem de enkelte er. Den dag jeg ikke kan kende forskel på mine avlskatte uden at bruge en chip aflæser er den dag jeg stopper med at opdrætte.

Når jeg sælger avlskatte så er det næsten altid til udlandet og katten er så chippet. Skulle jeg sælge en avlskat her i Danmark så vil chipning være noget køber og jeg kan tale om lige som de andre mange hundrede ting der skal snakkes om.

Der er da intet useriøst at tale om det - så ved begge parter hvor de står.