For lidt siden, da jeg kom ud i gangen, opdagede jeg en hel masse mørke pletter, og da jeg fik lyset tændt, viste det sig at være bloddryp - og rigtig mange af dem
Så måtte jeg jo i gang med at undersøge kattene, og det viste sig så, at det stammer fra Cinnamons bagben. Præcis hvor slemt det er, ved jeg ikke endnu, for hun stak af fra mig, før jeg kunne få det vasket og se nærmere på det. Men hvad gør jeg?
Jeg forestiller mig ikke, det er nødvendigt at tage hende med til dyrlæge, men hvad kan jeg eventuelt selv behandle hende med for at undgå, at der går infektion i såret?
Hvad det stammer fra, ved jeg ikke. Jeg har ikke set dryp andre steder end i gangen, men synes ikke, der er noget derude, hun kan skære eller skrabe sig på.
Nu vil jeg gå hen at fange hende og i første omgang få såret vasket, så jeg kan se, hvor slemt det er. Hun viser ikke tegn på at være påvirket af det, synes jeg.
Nu har jeg fået hende vasket, men jeg kan ikke rigtig se noget for hårene. Og hun synes ikke, det er så sjovt, at hun vil sidde stille, mens jeg inspicerer hende. Så det er ikke helt nemt. Men det ligner dog ikke hverken en dyb eller en lang flænge. Så nu vil jeg lige tjekke hende med mellemrum her i løbet af dagen. Måske bliver det nemmere at få øje på såret, når hun bliver helt tør efter vasken. Der er jo en risiko for, at det er Magic, der har bidt hende eller revet hende, og så kan det - så vidt jeg forstår - blive ret alvorligt.
Tog lige et billede af noget af bevismaterialet, inden jeg vaskede det af. Det ser altså lidt drabeligt ud, så jeg synes, jeg er undskyldt, hvis det viser sig, at jeg har overreageret Billedet er taget cirka midt i gangen, og det så lige sådan ud i begge ender.
Her til morgen fik jeg sat fingeren på kanten af et dåselåg - det har da foreløbig kostet to plastre, så meget blødte det Hvis skaden er sket et sted på kroppen, hvor blodårerne ligger lidt yderligt, vil det altid se drabeligt ud, men hold øje med det for en sikkerheds skyld.
Når såret er renset kan du komme lidt sårpudder (klorhexidinpulver) eller kartoffelmel (hvis du har det i huset) på såret, men jeg ville ikke tage til dyrlæge lige med det første
[QUOTE=Temple Bar;562862]
Når såret er renset kan du komme lidt sårpudder (klorhexidinpulver) eller kartoffelmel (hvis du har det i huset) på såret, men jeg ville ikke tage til dyrlæge lige med det første :)[/QUOTE]
Jeg vil så lige komme med et men…kom aldrig sårpudder på et åbent sår, for sår der er åbne skal have luft og sårpudder lukker såret til og lukker dermed også evt. baktusser med inde, derfor er det ikke hensigtsmæssigt at bruge dette i første omgang men i stedet for brug flydende klorhexidin indtil såret har lukket sig selv så kan du bruge sårpudder på og omkring såret indtil skorpen er faldet af
[QUOTE=Temple Bar;562862]Her til morgen fik jeg sat fingeren på kanten af et dåselåg - det har da foreløbig kostet to plastre, så meget blødte det Hvis skaden er sket et sted på kroppen, hvor blodårerne ligger lidt yderligt, vil det altid se drabeligt ud, men hold øje med det for en sikkerheds skyld.
Når såret er renset kan du komme lidt sårpudder (klorhexidinpulver) eller kartoffelmel (hvis du har det i huset) på såret, men jeg ville ikke tage til dyrlæge lige med det første :)[/QUOTE]
Det med et dåselåg og en finger har jeg også prøvet. Jeg troede, jeg var ved at forbløde Måtte styrte ind til naboen og sidde med hovedet mellem knæene i lang tid, mens hun forsøgte at standse blodet :høhø:
Jeg tror også, jeg vil undlade at ulejlige dyrlægen lige med det samme, nu hvor jeg har fået Cinnamon vasket Det er på den nederste del af bagbenet (jeg ved ikke lige, hvad det hedder på en kat - den del, hun hviler på), og der er jo ikke så meget andet end skind og ben - og blodårer åbenbart.
På den anden side synes jeg ikke, jeg har set hende spise endnu, og hun er heller ikke rigtig med på at lage tag-fat med Magic. Og hun har heller ikke været i gang med undersøge den store papkasse, der er kommet fra Zooplus her til morgen. Synes jeg. Men jeg ved ikke rigtig, om det bare er indbildning fra min side.
Du skal bare huske på, at hvis det skal syes, skal det gøres ret hurtigt og ikke fx i morgen.
Er det hverken dybt eller langt, ville jeg bruge en smule klorhexidin for at holde det rent - og så ellers sørge for, at der ikke bliver slikket for meget i det.
God bedring med det… Saltvand er i øvrigt også en måde at rense sår på (og noget man altid lige har ingredienserne til derhjemme), kæresten skar et stykke af sin finger her forleden (:rulleøjne:) og det var hvad de anbefalede ham på skadestuen
Du har sikkert ret. Men alt, hvad der sker med mine katte, er jo som regel første gang for mig, så jeg har ikke lige erfaringen til at sætte det i perspektiv
Nu, hvor blodet er vasket af, og benet er tørt, kan jeg slet ikke se noget mere. Så enten er det så lillebitte og ubetydelig en rift, at den allerede er lukket Ellers også var blodet på benet noget, hun havde trådt i, så det i virkeligheden er kommet et helt andet sted fra. Og så kan det jo i princippet også være fra Magic.
De virker nu begge okay. Der var heller ikke noget i vejen med Cinnamons appetit, da hun fik tilbudt noget tørfoder i stedet for vådmad :høhø:
Jeg synes nu heller ikke det er alamerende …Men hold godt øje med den lille pus
Jeg bemærkede at du skrev at du havde fået pakke fra zooplus ? - Måske mislingen har skåret sig på de plastik strips de binder rundt om kasserne. Det har jeg prøvet med en af mine, som skar sig på trædepuden af det. Nu er det, det første som bliver klippet af, og smidt væk …Straks !
[QUOTE=Alice;562917]Jeg synes nu heller ikke det er alamerende …Men hold godt øje med den lille pus
Jeg bemærkede at du skrev at du havde fået pakke fra zooplus ? - Måske mislingen har skåret sig på de plastik strips de binder rundt om kasserne. Det har jeg prøvet med en af mine, som skar sig på trædepuden af det. Nu er det, det første som bliver klippet af, og smidt væk …Straks ![/QUOTE]
Nej, pakken kom i formiddags. Det er sket i løbet af natten. Men ellers kan jeg sagtens følge dig - kattene vil så gerne lege med dem, men jeg smider dem nu også altid ud, fordi jeg netop er bange for, at de kan skære sig.
Galath - Nej, ikke når jeg ved hvor meget jeg har blødt rundt omkring fra små ubetydelige sår Så jo, der er da en del blod, men det er ikke i så store mængder at jeg ville tænke akut, akut! (og det gjorde du jo heller ikke)
Men god bedring, eller hvad man nu skal sige, når det måske slet ikke er hende der har blødt :høhø: Håber i hvert fald at det ikke udvikler sig til noget, og bare heler pænt, hvis hun har et sår
Hun har jo sådan set ikke vist tegn på at have det dårligt på noget tidspunkt. Heller ikke Magic, i fald det skulle have været ham, blodet stammede fra. Og begge har det fint i dag og er lige nu i gang med en større jagt gennem begge stuer :what:
Jeg holder dog stadig lidt øje med dem, især Cinnamon. For der er altså, så vidt jeg kan se, ikke rigtig noget, de kan være kommet til skade på ude i gangen, og derfor er det stadig en mulighed, at en af dem har sat en klo eller en tand i den anden. Det kan måske også forklare, hvorfor jeg ikke rigtig kan finde et sår. Det kan jo i givet fald være lillebitte - og meget giftigt.
Men - det kan altså også sagtens vise sig at have været en storm i et ganske lille glas vand :høhø: