Ja den sad på indersiden af blinkhinden. Han havde blinkhinden ude med en tang da hun var bedøvet og det var der han fandt den. En blist i munden gør ret ondt så jeg kan slet ikke forestille mig hvordan en i øjet på føles?
[quote=Opus1;461374]Sådan ser det slet ikke ud på hende.
selve hornhinden ser normal ud. Hun er bare rød om øjet og har en meget rød og let hævet blinkhinde, sikkert på grund af den blist han fandt. Og så væsker det. Ellers ser det normalt ud.[/quote]
Det har jeg også hørt om før - men ikke i forbindelse med en virus … det er nok mest dét jeg ikke lige kan forstå.
Men hold os endelig opdateret
Ja, det var også sådan, Sander blev checket for det i sin tid. Dyrlægen beskrev det ikke som noget, der ville være et problem at helbrede, men jeg kan ikke huske, om jeg hørte behandlingsmåden.
[quote=Opus1;461374]Sådan ser det slet ikke ud på hende.
selve hornhinden ser normal ud. Hun er bare rød om øjet og har en meget rød og let hævet blinkhinde, sikkert på grund af den blist han fandt. Og så væsker det. Ellers ser det normalt ud.[/quote]
Billederne er også i den slemme ende - øjet kan se helt normalt ud - slimhinde dog lettere hævet “svampet” og mere rød end normal
[quote=Marina;458985]Du skal bede om at få lavet et øjensvab og få sendt til lab, så du kan få den korrekte diagnose istedet for at behandle i blinde.
Evt. skifte til en dyrlæge der ikke ordinerer et cortisonholdigt præparat til et øje han ikke aner hvad han behandler for. Er det en virusinfektion vil Spersadex kunne risikere at forværre tilstanden.
Marina[/quote]
Det er netop derfor man farver øjet med flouriserende øjendråber. På den måde kan man se, det meget karakteristiske ulceration fra Herpes. På fagsprog kaldet herpetica dendritica. Så det er faktisk ikke helt tosset det han har gjort. Og Spersadex er et af de bedste præparater der findes til øjenbetændelse, når man har sikret sig, at der ikke er tale om en herpes infektion.
Her er et meget “smukt” eksemplar som godt nok er fra et menneske, men det gælder også for herpes på katte.
Nu kunne jeg ikke leve med tvivlen og gætterierne længere så nu har jeg befalet at få lavet en svab. Han fortalte mig faktisk at ud af alle de øjenkatte han har haft er vi de eneste der har benyttet os af tilbuddet:thumbdown::øhmm:
Men nu er det gjort og så må vi bare vente på svar. Hun har fået nogle nye øjendråber der hedder Zovir.
Jeg håber sådan at min lille prinsesse får det godt igen meget snart!
-love
Zovir er jo mod herpes
Nå, men håber prøven giver svar.
[quote=Vivi_Fletcher;464043]Zovir er jo mod herpes
Nå, men håber prøven giver svar.[/quote]
Ja det synes jeg også er underligt når nu han sagde at det ikke var herpes. :wittsend:
Åh hvor ville jeg ønske at der var bare én kompetent dyrlæge omkring der ikke skifter mening hele tiden. Den ene undersøger ikke, men gætter og den anden undersøger og gætter. Nu må prøven give mig svar og ro i sindet. :trøste:
Hvis prøven ikke giver noget svar og Zovir ikke hjælper, så kontakt enten selv eller få dyrlægen til at kontakte Claus Nicolet fra Farum Dyreklinik. Han er uddannet øjendyrlæge og ved, hvad de knopper kommer af (jeg kan bare ikke huske det).
Min erfaring er, at Zovir ikke virker på herpes.
Det der har virket for mig, var: tid, skylning af øjet og EDTA-dråber - kombineret med Fucithalmic.
Egentlig har jeg jo aldrig fået testet for herpes, men min dyrlæge har set så mange tilfælde gennem tiden, at han slet ikke var i tvivl.
Så den tid og de penge du sparer ved at bruge “uvidende” dyrlæger, er altså hurtigt betalt i utallige konsultationer.
Min bedste anbefaling er: Find en dyrlæge, der har stor erfaring med katte - det sparer penge i sidste ende.
[quote=Vivi_Fletcher;464132]Min erfaring er, at Zovir ikke virker på herpes.
Det der har virket for mig, var: tid, skylning af øjet og EDTA-dråber - kombineret med Fucithalmic.
Egentlig har jeg jo aldrig fået testet for herpes, men min dyrlæge har set så mange tilfælde gennem tiden, at han slet ikke var i tvivl.
Så den tid og de penge du sparer ved at bruge “uvidende” dyrlæger, er altså hurtigt betalt i utallige konsultationer.
Min bedste anbefaling er: Find en dyrlæge, der har stor erfaring med katte - det sparer penge i sidste ende.[/quote]
Du har så evigt ret.
Men jeg synes det er lidt synd at de små kræ skal langt med toget hver gang vi skal til dyrlæge.
Er der nogen der kender nogen der er dygtige og stadig bor sådan okay tæt på frederiksværk? Jeg har altid kun brugt dyrehospitalet og ellers en klinik i espergærde men der er altså langt.
Hun har fået det værre nu.
Nu går hun og nyser hele tiden og hun snorker og larmer når hun trækker vejret eller spiser. Jeg har ringet til dyrlægen der sagde at ‘det er meget normalt ved herpes’ MEN DET LYDER JO SOM OM HUN IKKE KAN FÅ VEJRET?!
argh hvad skal jeg dog gøre. Øjendråberne virker heller ikke. Nu er begge hendes øjne røde og væsker. :græde:
Mon ikke hun skal på en ronaxankur i stedet :?
[quote=Marsini;461655]Det er netop derfor man farver øjet med flouriserende øjendråber. På den måde kan man se, det meget karakteristiske ulceration fra Herpes. På fagsprog kaldet herpetica dendritica. Så det er faktisk ikke helt tosset det han har gjort. Og Spersadex er et af de bedste præparater der findes til øjenbetændelse, når man har sikret sig, at der ikke er tale om en herpes infektion.
Her er et meget “smukt” eksemplar som godt nok er fra et menneske, men det gælder også for herpes på katte.
[/quote]
Ja, men dyrlægen havde jo netop ikke sikret sig at det ikke drejede sig om en herpesinfektion, det er det jeg oponerer imod:)
Marina
[quote=Opus1;465058]Hun har fået det værre nu.
Nu går hun og nyser hele tiden og hun snorker og larmer når hun trækker vejret eller spiser. Jeg har ringet til dyrlægen der sagde at ‘det er meget normalt ved herpes’ MEN DET LYDER JO SOM OM HUN IKKE KAN FÅ VEJRET?!
argh hvad skal jeg dog gøre. Øjendråberne virker heller ikke. Nu er begge hendes øjne røde og væsker. :græde:[/quote]
Hvis det er flere nys i træk, kan det desværre godt tyde på Herpes. Det er jo en helt anden sag og jeg krydser fingre for det ikke er så slemt med tøsen.
Hvis du synes hun lukker til i næsen kan du bruge et slimløsende middel(Bromhexin) og evt. dampbade som kan løsne op for slimen og give luft.
Marina
[quote=Opus1;465058]Hun har fået det værre nu.
argh hvad skal jeg dog gøre. Øjendråberne virker heller ikke. Nu er begge hendes øjne røde og væsker. :græde:[/quote]
Hvis hun ikke kunne få vejret, var hun død - så tag det roligt - hun kan trække vejret
Første gang en kat får herpes, kan den blive rigtig syg. Det der er brug for er tid.
Spiser hun? Drikker hun?
Hvor gammel er det hun er? Og hvordan væsker hendes øjne? Kan du fx se små “klatter” i øjnene?
[quote=Vivi_Fletcher;465213]Hvis hun ikke kunne få vejret, var hun død - så tag det roligt - hun kan trække vejret
Første gang en kat får herpes, kan den blive rigtig syg. Det der er brug for er tid.
Spiser hun? Drikker hun?
Hvor gammel er det hun er? Og hvordan væsker hendes øjne? Kan du fx se små “klatter” i øjnene?[/quote]
Hun drikker og spiser… ikke helt så meget som hun plejer men hun indtager en smule mere væske end hun normalt gør. godbidder vil hun meget gerne have, men tørkost spiser hun ikke meget af.
Hun gider ikke rigtig lege (hun er normalt MEGET legesyg) men i dasker kun lidt til pinden og går væk igen.
Hun er 6 måneder, og øjet væsker sådan at der er vådt hele vejen rundt om øjet i pelsen og der er små gullige snaskestrenge lige som dem man selv får ved en øjenbetændelse. Hun nyser sådan ret tit og der kommer en masse med ud, men hun hoster ikke. Ikke én gang har vi hørt hende hoste.
[quote=Opus1;465244]Hun drikker og spiser… ikke helt så meget som hun plejer men hun indtager en smule mere væske end hun normalt gør. godbidder vil hun meget gerne have, men tørkost spiser hun ikke meget af.
Hun gider ikke rigtig lege (hun er normalt MEGET legesyg) men i dasker kun lidt til pinden og går væk igen.
Hun er 6 måneder, og øjet væsker sådan at der er vådt hele vejen rundt om øjet i pelsen og der er små gullige snaskestrenge lige som dem man selv får ved en øjenbetændelse. Hun nyser sådan ret tit og der kommer en masse med ud, men hun hoster ikke. Ikke én gang har vi hørt hende hoste.[/quote]
Det kan sagtens lyde som herpes :S
Så længe hun spiser og drikker, skal du ikke være nervøs omkring det. Hun dør ikke af, ikke at lege nogle dage.
Men … du skal virkelig være OBS på øjet. Der kan nemt komme sammenvoksninger, hvis øjet danner fibrin. Det er nogle små “tråde”. De kan som regel ses blandt væsken.
Hvis der er meget fibrin og der ikke bliver gjort noget ved det, risikerer du at øjet simpelthen vokser sammen og efterfølgende skal opereres. Det er blinkhinden, der er problemet.
Rigtig, rigtig mange dyrlæger aner ikke, hvad de skal stille op med sådan et øje.
[quote=Marina;465094]Ja, men dyrlægen havde jo netop ikke sikret sig at det ikke drejede sig om en herpesinfektion, det er det jeg oponerer imod:)
Marina[/quote]
Jamen hun skriver jo netop, at dyrlægen dryppede øjet med noget gult noget. Det eneste gule, jeg kan komme i tanke om, er flouriserende øjendråber, som netop farver herpes-elementer på hornhinden.
Jeg har endelig fået Ronaxan til hende, og har lige givet hende den første pille.
Men nu skummer hun om munden. Er det normalt? Skal jeg være bekymret?