Cøliaki (og glutenfrit brød opskrift)

Jeg har i et stykke tid gået og tænkt på, om jeg har Cøliaki (kaldes ofte glutenallergi), for efter en periode, hvor jeg ikke spiste korn, har jeg opdaget, at hver gang jeg spiser brød, så får jeg ondt i maven, mavekramper, oppustethed, dårlig mave, enorm træthed (jeg kan sidde og se tv eller læse og så pludselig ‘plop’ så klapper øjnene i) og er generelt småutilpas. Sådan tror jeg egentlig, at jeg har haft det længe, men jeg lagde ikke noget i det - for sådan havde det jo altid været.

Nu er jeg så blevet enig med mig selv om, at kontakte min læge for at høre, om jeg kan blive testet, for jeg kan forstå at tilstanden, hvis man ikke passer på sin diæt, kan føre nogle andre alvorlige sygdomme med sig, og nu går jeg og tænker og tænker, så jeg har virkelig brug for en afklaring for at få ro i kroppen og sjælen. Og fordi jeg er så nysgerrig; er der nogen, der ved hvordan man foretager testen? Synes jeg har læst noget med en blodprøve og en prøve af tarmvægen…

Skulle der sidde nogen her med en opskrift på noget glutenfrit brød, ville jeg høre, om du ville dele den med mig.

Tak fordi du læste med i min lille bekymringstråd :slight_smile: - det var rart at få ord på, selv om jeg måske ikke har fået alt ud, der rumsterer rundt i mit hovede.

Jeg har gluten intolerance, og lever glutenfrit. Jeg bager stort set alt mit brød selv, så du kan godt få nogle opskrifter af mig.

Men hvis du skal undersøges for cøliaki, må du ikke begynde på glutenfri diet, for så tester man forkert. Det er meget vigtigt at spise gluten fortsat og uden pauser før undersøgelsen. Først når du har fået resultatet af undersøgelsen, må du påbegynde en glutenfri diet.

Når du har været ved lægen og er undersøgt til bunds, kan du skrive om det herinde eller kontakte mig på pb. Og så deler jeg gerne ud af mine opskrifter.

Hvis du tester negativ, det vil sige, hvis der ikke kan påvises cøliaki, så gør alligevel dig selv den tjeneste, at prøve en glutenfri diet i 3 måneder (efter undersøgelsen), for man kan godt have svært ved at tåle gluten. selvom man ikke har cøliaki.

De ting du beskriver, kan godt være et resultat af, at du ikke kan tåle gluten. Jeg har fornylig haft en pause fra min glutenfri diet, fordi en behandler mente, at det var hvede og ikke gluten jeg reagerede på.
Så jeg forsøgte med rent rugbrød og efter hendes anbefaling speltbrød. Det resulterede i, at jeg fik tiltagende splatmave gennem de to måneder jeg spiste glutenholdigt brød, så jeg er tilbage på glutenfri igen og maven har det fint.

Jeg har ikke cøliaki, i følge den undersøgelse jeg var igennem for nogle år siden. Men jeg tåler altså alligevel ikke gluten.

Tusind tak for dit svar.

Jeg tager fat i min læge, og viser det sig, at jeg skal kaste mig ud i den glutenfri verden, kan jeg jo lige tage fat i dig

[QUOTE=Dotte;1185570]Tusind tak for dit svar.

Jeg tager fat i min læge, og viser det sig, at jeg skal kaste mig ud i den glutenfri verden, kan jeg jo lige tage fat i dig[/QUOTE]

Ja det er du meget velkommen til:)

Du får det påvist ved en blodprøve hos lægen og der kan yderligere tages en prøve fra din tarmvæg for at observere hvordan den reagerer ved påvirkning fra gluten.

Jeg fik taget blodprøver i starten af året efter mavepine gennem alle julefrokoster osv. Selv om jeg havde mistanken og ikke havde spist glutenholdig kost i tre uger viste min blodprøve klart glutenallergi. Jeg har fravalgt yderligere undersøgelser da der ingen point er i det for mig. Jeg spiser glutenfrit uanset og blodprøven matcher meget godt hvordan min krop reagerer på gluten.
Rigtigt mange kan dog være intolerante over for gluten uden at blodprøven viser det, så får du ondt i maven bør du nok tage en periode uden gluten i kosten.

Jeg har erstattet brød med andre fødevarer i min daglige kost. Jeg bryder mig ikke om mange af de færdigtproducerede glutenfri produkter, der indeholder kemisk mishandlet hvedemel, hvor glutenindholdet er reduceret til et niveau hvor det kan kaldes glutenfrit.
Jeg bager knækbrød hver weekend og bruger det til mellemmåltider hvis jeg bliver sulten uden for måltiderne. Jeg har forsøgt med brød baseret på sesammel, mandelmel, rismel, majsmel, fladbrød af grøntsager og ost og mange andre varianter. De bliver egentligt alle udmærkede, men jeg får ikke bagt dem her midt i specialeskrivningen. Jeg kan lige finde mine favoritopskrifter frem når jeg kommer hjem en gang i aften.

Jeg har her til morgen talt med min læge, som syntes, at jeg skulle testes. Så nu følger fire uger med mad, som jeg egentlig får det dårligt af. Men heldigvis kommer der så forhåbentlig en afklaring på, om det er gluten, som jeg har problemer med :slight_smile:

Dr William Davis har skrevet en utroligt spændende bog der hedder Wheat Belly som er meget meget spændende læsning. Jeg er brødafhængig så jeg knokler med at finde opskrifter hvor jeg så vidt muligt undgår hvede men det er svært. Held og lykke med testen, - håber du bliver afklaret og at de opskrifter du får herinde hjælper dig til et bedre helbred

KH
Mistersmor

MELFRIT NØDDE ”BRØD”
Også til glutenallergikere
Af Thomas Rode Andersen
Til 1 rugbrødsform

100g mandler med den brune hinde
100g hasselnødder med den brune hinde
100g hørfrø
100g hvide sesamfrø
100g solsikkekerner
100g valnødder
100g pinjekerner (gerne med den brune hinde)
100g grønne græskarkerner
6 æg
1 dl kokosolie (fås også uden smag)
salt

Forvarm ovnen til 160 grader. Bland alle ingredienserne sammen (ikke noget med at hakke og blende). Fór en rugbrødsform med bagepapir og fyld dejen heri. Kom ”brødet” i ovnen og bag det 1 time. Vend det herefter ud ad formen og lade det køle af på en rist.

Variant: fjern 10g af hver slags nødder og erstat med frugt, dadler eller tørrede bær uden tilsat sukker. Lakridsrodspulver eller lignende er også et forsøg værd.

”BRØD” AF HØRFRØ
af Christoffer Kong Hans

Til 1 rugbrødsform

180g hørfrø (kan købes malet)
70g hele mandler med den brune hinde
2 tsk. bagepulver
4 økologiske æg
3 spsk. kokosolie (fås også uden smag)
1 dl vand
salt
sesamfrø og hørfrø (til at drysse på toppen)

Forvarm ovnen til 170 grader. Mal hørfrø og mandler til mel i en blender og bland alle ingredienserne godt. Fór en rugbrødsform med bagepapir og kom dejen i. Sæt ”brødet” i ovnen og bag det i 30 minutter. Vend det herefter ud ad formen og lad det køle af på en bagerist. Brødet kan med fordel ristes inden servering.

Tak for opskrifterne :slight_smile:

Du behøver ikke have allergi - jeg får samme symptomer når jeg spiser for mange kylhydrater. Til gengæld fungerer jeg på en proteinholdig kost. Gennem mange år har jeg ødelagt min evne til at forbrænde kylhydrater pga overdrev, via kostomlægning har jeg fået evnen igen. Jeg kommer dog aldrig til igen at leve på samme måde som før

Nej, det ved jeg - har talt med flere, som siger det samme :-). Men jeg vil egentlig gerne have en afklaring

Køb denne pose, så bliver det ikke nemmere. :wink: Man kan både lave et ‘rugbrød’ af blandingen - eller vælge at lave knækbrød af samme. :slight_smile:

Koster ca. 35 kr pr pose, det giver et pænt størrelse brød.

Kan købes i Kvickly og Føtex og sikkert også alle velassorterede helsekostbutikker. :slight_smile:

http://www.urtekram.dk/produkter/foedevarer/bagning/low-carb-bageblanding-oeko-500-g

[QUOTE=Diana F;1188119]Køb denne pose, så bliver det ikke nemmere. :wink: Man kan både lave et ‘rugbrød’ af blandingen - eller vælge at lave knækbrød af samme. :slight_smile:

Koster ca. 35 kr pr pose, det giver et pænt størrelse brød.

Kan købes i Kvickly og Føtex og sikkert også alle velassorterede helsekostbutikker. :slight_smile:

http://www.urtekram.dk/produkter/foedevarer/bagning/low-carb-bageblanding-oeko-500-g[/QUOTE]

Fantastisk :smiley: Tusind tak :slight_smile:

Jeg har dårlig erfaring med blodprøverne. Min viste ingenting (den viser kun om du har et antigen, der ofte (men bestemt ikke altid) er positiv når man har glutenintolenrence), og min læge mente der var grund til at henvise til biopsi (prøve af tarmvæggen der kan vises faktisk cøliaki).
Jeg har egentligt på den ene side accepteret at jeg ikke har cøliaki i lægernes optik, men at jeg får det SÅ meget bedre af at lade være med at spise gluten. Trætheden er for mig det værste. Så jeg lader helt være.
Jeg fortæller dette, for at du sikkert kan have effekt af at lade være med at spise gluten ligemeget hvad din læge siger. Men det er rart med et label, så undgår man fx jævnligt at teste om det nu også passer man fx bliver træt af gluten :slight_smile:
Nogen er ekstremt følsomme overfor gluten og reagere også på maltodextrin (der kan være lavet på majs og hvede, men det står ikke på deklarationen)
Hvorfor jeg ikke bruger færdiglavede ting, heller ikke færdig melblandning (pånær den ovennævnte på stenalderbrød).
Held og lykke med at prøve dig frem.

Vedlægger lige en super god begynder opskrift:
http://marlenedencker.com/glutenfrie-boller-med-kardemomme/

KH Marlene :slight_smile:

Undskyld, vil altså også lige give din en opskrift på nemt brød også, det smager bare rigtig godt…
http://marlenedencker.com/glutenfrit-morgenbrod/

og vil lige sige at det muligt at holde både jul og fødselsdagen uden afsavn…
Kig fordi min side hvis du vil have mere inspiration :slight_smile:
Kh Marlene

[QUOTE=MarleneDencker;1191889]Undskyld, vil altså også lige give din en opskrift på nemt brød også, det smager bare rigtig godt…
http://marlenedencker.com/glutenfrit-morgenbrod/

og vil lige sige at det muligt at holde både jul og fødselsdagen uden afsavn…
Kig fordi min side hvis du vil have mere inspiration :slight_smile:
Kh Marlene[/QUOTE]

Tak for dine in-put :-), som jeg vil huske, når det er tid til testen - nu er der heldigvis ikke så længe til, at jeg kan få den taget

Disse boller/brød er super let at gå til og let at variere…
Kan klart anbefales.

[QUOTE=louiseogbuster;1191951]Disse boller/brød er super let at gå til og let at variere…
Kan klart anbefales.[/QUOTE]

Tak :slight_smile:

Nu har jeg fået taget blodprøver, og jeg er negativ for cøliali men testede positiv for laktoseintollerance. Så nu må jeg igang med en laktosenedsat diæt, og så håber jeg, at jeg får det bedre.

Huskede du at spise glutenholdig kost inden blodprøven blev taget?

Marina