Colostrum til nyre/lever problemer

Har læst indlæg om Colostrum herinde og det lyder som noget jeg godt vil prøve til mine to katte, den ene en Maine Coon 8 år - den anden et dejligt gadekryds 14 år. Min Maine Coon har lidt forhøjet nyretal og den anden har forhøjet levertal, er det foreneligt med Colostrum? :? Synes at have hørt, at nyrekatte ikke må få mælkeprodukter grundet indholdet af fosfor-upssa
Det er vanskeligt at finde viden om det på nettet så håber en herinde ved det:høhø:

Har nogen viden om, hvad det bedste foder til forhøjet levertal er? Jeg giver ham nyrefoder vådmad fra RC og Hills, anbefalet af min dyrlæge, men han er lidt tynd og vil godt fede ham lidt op, men ved ikke, om jeg kan give ham andre ting som f.eks ost eller andet, eller om det skader hans lever.
han får nu Zentonil advanced 200 mg en halv tablet dagligt, der skulle støtte leveren.

Hilsen Capella og tak for godt forum:D

Hmm, ja mælk indeholder fosfat, så der skal nok læses på indholdfortegnelsen af colostrum om de har det med deri
Jeg har ikke så meget erfaring med leverproblemer, så der ved jeg hvad de ellers kan tåle eller ikke tåle :slight_smile:

Tak for svar, nej jeg kan nemlig heller ikke selv finde noget om det, når jeg googler - man skal jo helst ikke gøre tingene værre:? håber der er nogle andre med mere viden om det, der vil byde ind:surrender1:

Dine katte er jo lidt specielle - den ene har nedsat nyrefunktion, den anden har leverproblemer og de er heller ikke heeeelt unge mere.

Jeg synes, du skal spørge dine dygtige dyrlæger på Gentofte Dyreklinik og så skrive svaret herinde, så andre kan lære af det. :slight_smile:

Tak for svar:D jeg har spurgt Gentofte, men kunne ikke rigtig få et entydigt svar… Men forsøger igen og håber det kan uddybes - og kan det - skriver jeg det selvfølgelig herinde :tænkekitty::tænkekitty:

Colostrum er i bund og grund et protein produkt, dvs. at det kan muligvis belaste nyren hvis din kat får for meget protein. Jeg skriver muligvis fordi der i den videnskabelige litteratur er lidt uenighed om hvorvidt for højt protein belaster kattens nyrer eller ej. Fosfor-indholdet i colostrum fra Myprotein.dk overstiger ikke fosfor-indholdet i Hills prescriptive diet til nyresyge katte (varianten til kronisk nyresygdom), så der er ingen problemer i det tilfælde at det er selve nyren din kat er syg i (det skriver du ikke om det er selve nyren, eller om det er fordi din kat danner nyresten - det er ikke en helt uvæsentlig faktor). Tilgengæld er proteinindholdet rimelig koncentreret i en skefuld colostrum - spørgsmålet er så om det bliver for meget for nyren … ?

Ift. leversygdomme må jeg melde pas. Men ovenstående burde din dyrlæge kunne give dig et svar på. Det kan dog godt forventes at de skal bruge noget tid på lige at sætte sig ind i hvad colostrum er for at kunne give dig et fuldestgørende svar. Hvis ikke de vil det, eller siger det kan de ikke finde ud af, så synes jeg du skal finde dig en anden dyrlæge der er lidt mere fagligt orienteret. Qua, deres uddannelse bør de have redskaberne til at finde ud af det. Jeg er ikke dyrlæge, men dog biomedicinsk forsker, og hvis jeg med min viden om sådanne ting kan finde ud af det om nyrer så skal dyrlægen også kunne det. :slight_smile:

Tusind tak:høhø: nej han hverken danner nyresten eller har sygdom i nyrerne, hans nyretal er ‘bare’ lidt forhøjet. Crea 71-212 = normalområdet, Lucas tal er 216. Jeg har også læst, (i bog af en amerikansk forfatter/dyrlæge Elisabeth Hodgkins) at protein vist ikke er den store synder - jeg forsøger at få uddybet et svar fra min dyrlæge.