Colourpointen - blanding af perser og siameser?

[quote=taina;275781]Puha, det var da en ordentlig tur ned ad Memory Lane, som billedkiggeriet bød på. Men dullen Mulle aka Madonna aka Nezita af Præstegården blev fundet - og det gjorde hendes stamtavle sørme også.

Det er lidt sjovt, for jeg fik hende, da jeg boede i Ålborg fra en familie i Ålborg, men nu, hvor jeg kigger på stamtavlen, kan jeg se, at hun er opdrættet i Vamdrup - 20 kilometer fra Kolding, hvor jeg nu bor. Ak ja, verden er lille.

Hun blev født i 86, og jeg havde jo glædet mig til at gense de blå blå øjne, men ak… min veninde og jeg var ikke så dygtige udi det med fotografering dengang :slight_smile:

(Jeg håber, det virker - det er min første indsatte billede :-))

mvh. tina[/quote]

Katten her er opdrættet af Inge Thyssen, som var Præstekone i Ødis, indtil hendes mand døde og hun selv flyttede til Kolding. Og gik senere over til sølvkatte, men hun var oppe i årene. Jeg kendte hende dengang, og har bla. besøgt hende da hun fik et kuld colorpoint på 8 killinger i 8 forskellige farver.
Jeg startede selv i 80’erne med at opdrætte lilla og chokolade. Mine katte havde både ører og næse og masser af pels HELE året. Jeg kan nok støve nogle gamle fotos op fra den tid, men det tger nok lidt tid.
Men ellers vil jeg tror at man skal kontakte Lis Staunskjær. Hun har jo opdrættet persere i en menneskealder.

En Chincilla Perser fra 1984 - Lord Shannon. 2 af vores Briter’s far. Nøjjj han var flot og utrolig godmodig :wehuu:

Det er lidt skægt at læse denne tråd.

Min mor har en veninde, som opdrættede persere tilbage i slut 70’erne start 80’erne.

Jeg husker TYDELIGT den ene af hendes katte. En smuk chinchilla pige. :wehuu:

Hun kom faktisk i avisen, fordi hun fik en solid blå hankilling i et af hendes kuld. Det var (vist nok) noget med, at der ikke var mange solide blå i DK på det tidspunkt, så hun var i med billede og det hele. HE HE katten blev kaldt nullermand :tihi:
Det var lidt sjovt at læse dengang :slight_smile:

Jeg ved ikke, om jeg kan finde nogle MEGET gamle billeder - eller måske min mor kan snakke med veninden, men jeg skal nok lige se, om der kan støves et par billeder frem :fin:

De der gamle persere havde da også en hel del mere næse end i dag, hvad? Det er sjovt, for på det punkt er jeg jo fuldstændig dobbeltmoralsk! Den moderne perser bliver lige lidt for ekstrem for min smag - men den moderne orientaler / siameser synes jeg bare er dybt lækker med de der kæmpestore ører (som jo i virkeligheden også er temmelig ekstramt i forhold til de gamle typer). Ak ja…

mvh. tina

[quote=Denise;276124]En Chincilla Perser fra 1984 - Lord Shannon. 2 af vores Briter’s far. Nøjjj han var flot og utrolig godmodig :wehuu:

[/quote]

nej hvor fint ! Det er sjovt at se - viste ikke han også har været ‘reklame-kat’ - det er Ruth Brynnums gamle kat ik ?

hun har bare de fineste fotos i sit galleri på hjemmeside:

http://www.mayakatte.dk/indexgalleri.html

Jasmine of Great Yarmouth og Maya Tobias :wehuu:

Jo det er det. Og jeg kan se der er et billede af mig derinde, sammen med Marianne Thornberg og Ruth. :slight_smile:

[quote=Musashi;273911]der er jo lidt forskellige meninger om hvad en ‘persernæse’ er og hvad ‘god type’ er :slight_smile:

…for mig er en ‘persernæse’ en kort bred næse som perser katten har haft her i DK indtil sidst i 80’erne/begyndelsen af 90’erne. For andre er en ‘persernæse’ den korte næse man ser på de moderne katte.
Jeg har selv dansk perser født i 1995 med fin (klassisk) næse

når man taler om ‘god type’ mener jeg derfor man skal opdele i to: den moderne/show perser og den oprindelige klassiske perser.

for den klassiske perser kan man se ideale proportioner her:

næsen skal så være lige så lang som den er bred.

jeg plejer at sige at der skal være plads til det yderste led af en lille kvinde tommelfinger. Næse på hankat må gerne være lidt længere & større end på hunkatte

godt typede perser katte er for mig kat som den her:

men type er jo ikke bare næsen…og en af de ting hvor jeg syntes at ‘typen’ er blevet ringere på de moderne colourpoints er øjne farven. Det er sjældent at jeg ser en kat med rigtige blå øjne - det er sådan noget meget lyseblåt noget i dag. En stor skam syntes jeg når jeg tænker på den øjenfarve de havde engang…men man har åbenbart syntes at næsen var vigtigere (det samme ses med sølvperser hvor de rigtig grønne øjne er blevet mere sjældne ). Mit indtryk er at man i høj grad har brugt fuldfarvede persere (orange øjne) for at ændre typen og det har ødelagt øjenfarve. (Jeg savner også de rigtig runde øjne - syntes mange af de moderne katte har fået øjne der er mere ‘firkantede’/dråbeformet - svært at forklare men meget lige for oven og dråbeformet for neden…)

Men de points der gives ved udstilling ændrede sig også (1980erne/1980’erne ?) så der gives flere point nu for type vs farve end tidligere. Ren farveavl er desværre også blevet sjælden…

Anyway ! bare lige et lille pip om at en ‘persernæse’ kan se ud på flere måder og ‘god type’ på en perser kat er også flere ting :slight_smile:

her kan du se colorpoints som dem du voksende op med :slight_smile:

http://www.animal-photography.com/search.html?breed=cat&search=colourpoint[/quote]
Jeg har en smuk en her :slight_smile:

Magicat, jeg så slet ikke dit indlæg i første omgang, kom til bare at rulle ned over det. Tusind tak for beretningen om, hvor min gamle kat kommer fra :slight_smile:

Det er faktisk lidt sjovt, for Mulle aka Nezita af Præstegården boede i sine sidste dage sammen med min veninde og hendes kat, som var en tilløber og hed Provst Mikkelsen. Jow jow, det var nogle fine katte, vi havde :slight_smile:

Og Birthe - den er godt nok smuk, den der :slight_smile:

mvh. tina